Dílo je vlastně parodií a má podtitul Legenda z historie ruské. Básník dílo nedokončil, protože zemřel. Tato satirická báseň se skládá z deseti zpěvů.
Zpěv I .- Perun a Vladimír
Car Vladimír chce, aby mu bůh Perun hřměl na svátek místo kanonády. Pošle Perunovi drába s vyřízením, ale on odmítá sloužit caru. Proto se car na Peruna rozzlobí.
Zpěv II.- Hospodářství
Perun si stěžuje jakou má těžkou službu, co všechno musí za celý den udělat. Lidi si myslí, že nemusí nic dělat sami. Stačí když se budou modlit – bůh vše zařídí za ně.
… Sám se žádný starat nechce,
o všechno se modlí,
jako by měl každý boha
jen pro své pohodlí…
Perunice mu vyčítá, aby se nestavěl cáru.
Zpěv III.- Vojenský soud
Autor říká, že každý si musí vážit policajtů i bůh. Peruna soudí vojenský soud, je odsouzen k smrti oběšení, ale je omilostněn k utopení v Dněpru. Pro výstrahu bude nejprve tažen na koňském ocasu ulicemi Kyjeva.
… Vojenský soud z ničeho nic,
jako ňáký tvůrce,
nález právně potvrzený
měl jako na šňůrce:
že dle vyšlé proklamace komandujícího
a dle (ostatních zákonů)
soudu hrdelného…
Zpěv IV.- Testament Prunův
… Tak to chodí na tom světě,
každou chvíli jinák,
dneska ctí tě za svatého,
zejtra budeš sviňák!
Dnes vám, bozi, vy ubozí,
kadidlo lid pálí,
a zejtra vás jako smetí
v kalužinách válí…
… Jenom cáři, samovláda
a takoví sloty
potrvají věčně věkův
jak juchtové boty…
Zpěv V.- Bezbožnost v Rusích
V Rusku nebyl bůh, ale na běžném životě lidí se nic nezměnilo, jen církev zchudobněla. (sedláci přestaly desátky dávat, …, když prej pánbůh není…)
Zpěv VI.- Audience
Celá církev se sešla u cára a prosila ho, aby jim dal nového boha.
… Nám je pánbůh jako pánbůh,
jenom když je ňáký,
aby sem s ním udrželi
v respektu sedláky …
… Někdo musí nad sedláky
rachotiti hromem:
bez boha neobstojíme,
jen jiného honem!...
Cár slibuje, že vyslyší jejich prosby.
Zpěv VII.- Ministerská rada
Sešla se ministerská rada a dohodli se, že vyhlásí konkurs na volné místo božské.
… Tak převedem kněžstvo s vojskem
k jednomu komandu,
zorganizujeme přísněj
tu církevní bandu …
Zpěv VIII.- Kamarila
Ženy doráží na cara, on si stěžuje svému lokaji. Lokaj Mates nechá vytisknout do novin zprávu o konkursu, a ta se rozletí do celého světa.
Zpěv IX.- Jezovitský marš
Jezovité se jdou ucházet o volné místo božství.
… Dominus vobiscum-
lepší hloupost nežli rozum.
Sancta Dei Genitrix-
zde nám už nevěří nic.
Agnus Dei, qui tollis peccata-
Rusi nám budou věřit jak telata.
Zpěv X.- Konkurs
Do Kyjova se začali sjíždět zástupci církve katolické, židovské, ale i muslimské. Každý z nich cara přesvědčuje, že jeho církev je ta nejlepší a nejsprávnější. Takto báseň končí.
Myšlenka: Církev šlo vždy a všude o zájmy zcela světské. A politicky modenské. Borovskému jde o útok na carský absolutismus a ještě více na absolutismus rakouský.
Borovský se vysmívá caru Vladimírovi a také bohu Perunovi. Dělá z nich zlostné lidi se všemi nectnostmi, odhaluje jejich lidskou podstatu a tím je zbavuje všeho vznešeného, co jim přičítá vynucená víra. Popis cara i Peruna je zveličený = větší zesměšnění u čtenářů.
Můj názor: Kniha se mi velmi líbila i proto, že byla napsaná humornou satirou.
Vydalo Státní pedagogické nakladatelství v Praze r. 1958
5. listopad 2007
8 949×
520 slov