Franz Kafka - Proměna
Počátky moderní prózy 20. století
- ubývá dějovosti
- řeší konfrontaci vnitřního světa s vnějším, objevují se pocity vyčlenění jednotlivce ze společnosti, poukazuje na neporozumění okolí
- je velmi subjektivní
- experimenty s jazykem
- objevují se prvky absurdity
- využití podtextu, některé věci nejsou sděleny, čtenář si je musí domyslet
Další autoři:
- James Joyce, Marcel Proust
Franz Kafka (1883-1924)
- pražský židovský autor
- vystudoval německé gymnázium a práva, později pracoval jako úředník, ale již v té době věděl, že se chce věnovat převážně literatuře
- byl ovlivněn židovským původem, magickou Prahou, existenčními problémy, komplikovanými vztahy se ženami a nejvíce vztahem k otci, ze kterého vyústilo nízké sebevědomí, pocit vyřazení ze společnosti a neustálý pocit viny
- byl ke svým dílům velmi kritický, spoustu ze svých děl nechtěl vůbec vydat, vydal je až po jeho smrti jeho nejlepší přítel Max Brod, který neposlechl Kafkovo přání díla zničit
- v dílech nepoužívá příjmení, absurditu bere jako samozřejmost
- často pesimistická díla
Další díla:
- Proces, Amerika, Zámek, Ortel
Proměna
- Povídka – prozaický epický útvar kratšího rozsahu než román
- obchodní cestující Řehoř Samsa se jednou ráno probudí a zjistí, že se proměnil v brouka, jeho proměna ho v první chvíli překvapivě vůbec nevyděsí, nezajímá se o ni, má problém jen s tím, že pořádně neumí ovládat své nové tělo, a tak nepřijde včas do práce
- celý příběh vykresluje vývoj vztahu jeho rodiny k němu a jeho proměně
- nejdříve všichni doufají, že se Řehoř promění zpět, postupně si na svého syna jako na brouka musí zvyknout, přestávají doufat v proměnu zpět a nakonec je jim na obtíž a chtějí se ho zbavit
- vše končí obrazem šťastné rodiny, kdy Řehoř přestal přijímat potravu, zemřel, rodina se ho konečně zbavila a rodiče plánují bydlení a svatbu dcery Markéty
Hlavní postavy
Řehoř Samsa – pracuje jako obchodní cestující, je hodný, pečlivý, snaží se v práci udělat jen to nejlepší, má nízké sebevědomí a svou práci nemá rád, ale živí tak celou rodinu, jednou v noci se promění v brouka, nemůže mluvit, ale psychika mu zůstává, proměnu bere tak, jak přišla, vadí mu jen to, že nemůže jít do práce a tím způsobí rodině problémy, sebe vůbec nelituje.
Markéta – sedmnáctiletá sestra Řehoře, jako jediná se o něj doma stará, ale spíš z povinnosti na oplátku za jeho dřívější práci, chtěl jí totiž zaplatit i školu, je velmi citlivá a umělecky nadaná – hraje na housle, později ale musí také začít pracovat a její starost o Řehoře slábne.
Rodiče – jsou povrchní, nezajímají se o syna, řeší jen to, jak rodinu po proměně vidí okolí, nestarají se o něj, vše nechávají na Markétě, Řehoř je jim odporný a jsou na něj naštvaní, protože si kvůli proměně musí najít práci, nemyslí na to, že dříve celé roky pracoval jen on.
Matka je tichá a opatrná, velmi jí záleží na tom, co si myslí ostatní, má z Řehoře hrůzu, při setkání s ním omdlela, částečně se snaží přemáhat odpor, který v ní vzbuzuje, protože ví, že je to její syn.
Otec je tvrdý, přísný a nekompromisní, je na Řehoře naštvaný, neřeší, že je to jeho syn, je mu odporný a chce se ho za každou cenu zbavit.
Kompozice
- psáno chronologicky, jen s občasnými vzpomínkami na minulost či přemýšlení o budoucnosti
- rozděleno do tří kapitol, každá ukazuje změny v chování a vztah rodiny k Řehořovi:
- všichni si zvykají na Řehoře jako na brouka, zároveň však doufají v proměnu zpět, ještě se o něj částečně zajímají, sestra se o něj pečlivě stará, uklízí u něj a zkouší, co mu chutná
- už ani nedoufají, že z něj bude zase člověk, ztrácí zájem, přestávají si ho všímat, jsou naštvaní, že musí chodit do práce, sestra už neuklízí tak pečlivě, dělá jen rychle to nejnutnější
- rezignují, chtějí se Řehoře zbavit, je jim jen na obtíž, vůbec si ho nevšímají, neuklízí u něj
- dílo je metafora na život – člověk se musí správně chovat a vypadat, aby ho společnost přijala
- částečně autobiografické, ukazuje se zde úzkost a samota autora – pocit oddělení od společnosti
Jazyk
- er forma
- jednoduché a srozumitelné věty, téměř žádné archaismy
- spisovný jazyk
- je použito perfektní líčení – vypadá to jako doopravdy, přesvědčivě, věrohodně
- bez citového zabarvení k postavám
- minimum přímé řeči
- objevují se vnitřní monology
Hodnocení čtenářského deníku Franz Kafka - Proměna
Líbila se ti práce?
Podrobnosti
24. srpen 2017
11 933×
693 slov
Podobné studijní materiály
Komentáře k čtenářskému deníku Franz Kafka - Proměna