Biedermeier
- sloh doby mezi napoleonskými válkami a revolucemi v Evropě (1815 – 48)
- Označení biedermeier vzniklo kombinací dvou literárních figurek, Biedermanna a Bummelmaiera, a původně mělo hanlivý, posměšný přídech maloměšťáctví
- bydlení, odívání, umění, interiéry, umělecké řemeslo (keramika, která doplňovala interiéry), nikoli architektura
- = pozdní/měšťanský empír
- snaha zbohatlých měšťanů, obchodníků, podnikatelů, právníků napodobovat šlechtu
- často neohrabanost, nevkus > vývoj svébytného stylu
- Miluje idylické žánry, půvabné krajiny nebo figurální scény, plné idealizace; postupně se blíží romantickému cítění
- byty měly smysl pro detail, zabydlenost, přívětivost
Odívání
Pánské
- konzervativní z Anglie převzatý styl
o anglický oblek s květovanou vestou
o cylindr s deštníkem byly odznaky stavu gentlemanů
o později povinností byly plnovousy a kníry
Dámské
- korzety > deformace těla
- sukně – záliba ve velikosti > na počátku hodně spodniček později drátěné konstrukce zvané krinolíny (velmi obtížné na nošení)
- dámské spodní prádlo bylo až do biedermeieru znakem prostitutek, v biedermeieru se stává společenskou nutností
Rok 1848 se pro Čechy stal rokem velkých módních zvratů. Čeští umělci (K. Havlíček, Josef Mánes atd.) zoufale hledali civilní denní oděv pro měšťanstvo. Objednávka zněla: „cos praktického a zároveň národního. Výsledkem byl zcela nestylový galimatyáš. Typické přitom bylo, že žádný z tvůrců se neobrátil k českému lidovému kroji a místo toho hledali inspiraci v okolních zemích. Nicméně nadšení pro „staročeský kroj“ neznalo mezí.
28. prosinec 2012
6 620×
208 slov