Analýza širšího okolí se zabývá pro prostředím z hlediska makroprostředí, které existuje nezávisle na vůli podniku. Jedná se zejména o vlivy: politické, ekonomické, demografické, ekologické, technologii, výzkum a vývoj a sociálně-kulturní. Do analýzy rovněž spadá i tzv. mezoprostředí, jež může podnik částečně ovlivnit. V tomto ohledu máme na mysli: dodavatele, marketing, zákazníky, konkurenci a veřejnost.
Společnost Škoda Auto a.s je samozřejmě povinna dodržovat a respektovat veškeré zákony ČR a jiné právní předpisy v platném znění, dále evropské normy, ale také např. ISO 14001 tedy mezinárodní normu o ochraně životního prostředí.
Zpomalující růst světové ekonomiky ze 3,5% na 2% za rok 2008 se negativně odrazil na poklesu poptávky po automobilech. Některé ekonomiky zemí EU se již v minulém roce propadly do recese. I ještě v loňském roce rostoucí českou ekonomiku o 3,5% čeká letos propad HDP o přibližně 2%. Dalším významným problémem, se kterým se Škoda v loňském roce potýkala, byla sílící koruna vůči americkému dolaru a evropské měně. Koruna zatížila provozní zisk v porovnání s rokem 2007 o 6,7 mld. korun a výrazně se tak podepsala na celkovém propadu zisku o 5 mld. na konečných 10,8 mld. korun za rok 2008.
Přes celkový pokles poptávky se Škodě podařilo v roce 2008 prodat o 7% více vozů než v roce předešlém, tedy 674 530. Původní plán počítající s přesáhnutím hranice 700 000 prodaných vozů však naplněn nebyl.
Jednou z reakcí Škodovky na hospodářskou krizi bylo propuštění 1 500 kmenových zaměstnanců na sklonku loňského roku, a také prodloužení délky odstávek, což by mělo ve výsledku znamenat snížení výroby o 18 000 automobilů.
Povzbuzení v nepříznivém období zapříčinilo až zavedení tzv. šrotovného, kterým se některé vlády rozhodly podpořit klesající poptávku po automobilech. Díky tomu se, nejlevnější nabízené auto z nabídky Škody, Fabia stala doslova hitem v sousedním Německu. Tam se Škodě Auto za první čtvrtletí tohoto roku vyvézt o třetinu automobilů více než ve stejném období loňského roku. I to pomohlo opětovně nastartovat výrobu alespoň Fabií. Dle posledních zpráv by Česko by mohlo rovněž zavést šrotovné a to někdy na začátku příštího roku, byť by jeho zavedení nemělo mít tak silný efekt jako u našich západních sousedů. Státní podpora by měla být kolem 30 000 Kč, v Německu se jednalo zhruba o částku 70 000 Kč.
Nynější výhoda šrotovného se však může stát jistým rizikem do budoucna. Relativně uměle vyvolané zvýšení poptávky se v dlouhodobém pohledu projeví naopak poklesem, neboť řada lidí uspíšila nákup nového vozu právě kvůli státní podpoře.
Další vývoj poptávky lze jen těžko odhadovat. Vše především záleží na oživení velkých světových ekonomik, protože lidé mohou spíše odkládat nákup osobního auto nežli své každodenní potřeby. Do té doby budou také upřednostňovat menší vozidla na úkor těch větších a dražších.
Věková skupina | 10 287 189 |
---|---|
1-4 | 387 834 |
5-9 | 450 045 |
10-14 | 535 860 |
15-19 | 651 247 |
20-24 | 694 953 |
25-29 | 829 472 |
30-34 | 902 760 |
35-39 | 708 610 |
40-44 | 701 559 |
45-49 | 652 845 |
50-54 | 763 858 |
55-59 | 778 943 |
60-64 | 640 991 |
65-69 | 450 751 |
70-74 | 370 844 |
75-79 | 325 288 |
80-84 | 222 369 |
Při pohledu do tabulky věkového složení obyvatelstva ČR, kde má Škoda přibližně 60% podíl, je vidět, že i věkové složení obyvatelstva může hrát z dlouhodobého hlediska poměrně významnou roli v poptávce po osobních automobilech. Tučně vyznačené skupiny obyvatel vynakládají nejvíce výdajů na pořízení nového vozu a právě lidé ve věku mezi 25 a 40 lety mají nejpočetnější zastoupení ze všech věkových skupin. Po těchto silných ročnících se dá ale očekávat jistý pokles. Samozřejmě bereme v úvahu pouze trh na území České republiky.
Jak již bylo zmíněno Škoda Auto se řídí platnou legislativou ČR. Od února 2005 například vstoupila v platnost novele zákonu O odpadech. Ta ukládá výrobci povinnost, aby zajistil majiteli bezplatnou likvidaci jeho automobilu. Novela se vztahuje na vozidla vyrobená po 1.7.2002 a od 1.1.2007 pak i na všechny automobily nehledě na jejich stáří.
Další povinností, jež ze zákona vyplývá je i zajištění zpětného odběru dovážených výrobků, které následně Škoda Auto dodává na trh. Může se jednat například o pneumatiky či autobaterie.
O tom, že Škodovka dbá na šetrnost k životnímu prostředí svědčí i investice do nových technologií, ekologičtější výroby a především získání certifikátu environmentálního řízení dle normy ISO 14001:2004.
Další krok k ekologičtější výrobě je produkce úspornějších motorů s nízkou hodnotou 120g CO2/km u nové Fabie 1,4TDI, což je mnohem méně než-li závazek k Evropské unii 140g CO2/km pro následující roky.
Škoda Auto si je vědoma potřeby neustálého technologického vývoje, neboť jen tak může zůstat konkurence schopnou značkou. Proto investovala miliardu korun do nového výzkumného centra, kde se bude věnovat vývoji elektroniky a elektriky vozů, testování a vývoji podvozku nebo modelování a zkoušení stabilizačních systémů jako ABS a ESP.
V Mladé Boleslavi se nachází Škoda Auto a.s. Vysoká škola, která by měla zajistit dostatek kvalifikované pracovní síly.
Další výhody, kterou Škoda může uplatnit je spolupráce v rámci koncernu Volkswagen. Automobilky společně spolupracují na vynalézání nových technologií a řešení. Škodovka ve vlastních vozech také dlouhodobě využívá motory právě z nabídky Volkswagenu.
Na domácím trhu Škoda Auto zaujímá specifické postavení. Jedná se o tradiční českou firmu s dlouholetou historií, spolu s partnery může nabídnout rozsáhlou síť prodejců, zprostředkovatelů, servisů a dobrou dostupnost náhradních dílů, proto se jí také daří držet vysoký podíl prodaných vozů vůči jiným značkám na českém trhu.
Aby podnik mohl naplňovat své cíle, vstupuje do vztahů s celou řadou subjektů, se kterými podnik funguje a je jimi i ovlivňován.
Důležitým prvkem pro Škodu Auto jsou kvalitní dodavatelé, kteří hrají významnou roli při tvorbě automobilu. Škodovka k roku 2008 spolupracovala s 1 378 dodavateli, přičemž 269 bylo českých společností.
Rozdělení dodavatelů výrobního nákupu z výroční zprávy za rok 2008:
Mezi největší dodavatele patří krom koncernových Volkswagenu a Audi také: mladoboleslavská Unispo, IMS z České Třebové, Witte Automotive Nejdek, Brisk Tábor, FAB Rychnov nad Kněžnou, FILTRAUTO Francie, FRAPE Behr Service Barcelona, GE Industrial Brno, HELLA Autotechnik Nova Mohelnice, MANN + HUMMEL (CZ) Okříšky, MUBEA – HZP Prostějov, SOGEFI FILTRATION Slovinsko a TPB Mladá Boleslav.
Konkurence mezi jednotlivými značkami je skutečně silná. Již ji netvoří jen evropské značky: německý Volkswagen, Audi a BMW, francouzký Renault či Citroën, španělský Seat, italský Fiat a jiné; ale na evropském trhu si vydobývají svůj podíl i asijské značky, často lákající nižší cenou typu: Kia a Hyundai; dále pak Mazda, Toyota, Honda nebo americký Ford.
Nejvíce prodaných vozů Škody Auto bylo již celkem tradičně v sousedním Německu, perspektivní čínský trh překonal prodeje v České republice, která ztratila svou druhou pozici z roku 2007. Stagnaci na trzích střední a západní Evropy vynahradil růst na rozvíjejících se trzích v Asii a východní Evropě. Škoda se prosazuje a buduje síť dodavatelů v Číně, Rusku, na Ukrajině a v Indii.
2006 | 2007 | 2008 | 2008/2007 (%) | |
---|---|---|---|---|
Celkem značka Škoda | 549 667 | 630 032 | 674 530 | +7,1% |
Německo | 103 931 | 112 452 | 112 504 | 0,0% |
Čína | 660 | 27 325 | 59 284 | +117,0% |
Česka republika | 65 171 | 66 806 | 58 001 | -13,2% |
Rusko | 14 835 | 27 535 | 50 733 | +84,2% |
Velká Britanie | 38 801 | 40 430 | 37 072 | -8,3% |
Polsko | 28 783 | 33 210 | 33 986 | +2,3% |
Ukrajina | 19 007 | 22 775 | 28 524 | +25,2% |
Rumunsko | 20 153 | 24 015 | 22 937 | -4,5% |
Itálie | 16 515 | 19 103 | 20 809 | +8,9% |
bender
28. prosinec 2012
8 963×
1565 slov