Výrobek - je za něj považován hmotný statek, služba nebo myšlenka, která se stává předmětem směny na trhu a slouží k uspokojování lidských potřeb
- marketingové pojetí výrobku je však hlubší a širší – výrobek zde není chápán jako předmět, ale je tvořen řadou komponentů = rozšiřujících efektů (obal, značka, kvalita, rozsah poskytovaných záruk, servis a montáž), hovoříme tedy o komplexním výrobku
Členění výrobku v marketingu
1) podle toho, co s výrobkem zákazní po nákupu udělá:
a) spotřební zboží – výrobky určené pro konečnou spotřebu zákazníka
b) kapitálové statky – výrobky, určené k dalšímu použití (soustruh)
2) podle délky použití:
a) dlouhodobé spotřeby – lednička, auto
b) krátkodobé spotřeby – rohlík, máslo
c) služby
Spotřební zboží
1) běžné zboží:
a) každodenní spotřeby – kupuje se pravidelně (rohlík)
b) impulsivní zboží – nakupováno bez předchozího plánování (žvýkačka u pokladny)
c) mimořádné zboží – nerozhoduje cena, ale okamžitá dosažitelnost zboží (nemrznoucí do auta), nakupuje se v okamžiku, kdy je jeho okamžitá potřeba směs do auta), nakupuje se v okamžiku, kdy je jeho okamžitá potřeba
2) zvláštní zboží – koupi plánujeme dopředu a má většinou vyšší cenu – elektronika, nábytek
3) speciální zboží – má zvláštní postavení na trhu – luxusní a módní zboží
Kapitálové statky
– zboží používané při další činnosti (podnikání)
1) materiál – přechází zcela do hodnoty nového výrobku
-suroviny – přírodního nebo zemědělského charakteru
- polotovary – vyrobeny ze surovin a jsou dále používány ve výrobním procesu, ale nemohou ještě zcela uspokojit potřeby člověka..
2) součástky – finální výrobky, které firma nakupuje bez dalšího opracování, aby se staly součástí jejího výrobku (elektromotory při výrobě praček)
3) investiční zařízení – v hospodářském procesu přecházejí do hodnoty konečného výrobku postupně – opotřebovávají se:
- stavební – stavby určené pro výrobu nebo správu firmy
- strojní – stroje, technologické zařízení
- ostatní – počítače, vybavení kanceláří
4) pomocný materiál – zahrnuje položky, které se nestávají přímou součástí výrobku, její funkci je zabezpečovat některé činnosti ve firmě (nářadí, nástroje, oleje, mazadla, čistící prostředky)
Životní cyklus výrobku
- každý výrobek prožívá na trhu svůj život, rozdělujeme ho do 4 fází:
- každý výrobek prochází všemi fázemi, ale čas trvání jednotlivých fází je různý
1)uvedení na trh: začíná v okamžiku, kdy se nový výrobek objeví na trhu. Většina kupujících o tomto výrobku moc neví, proto je poptávka nízká. Uskutečňují se rozsáhlé reklamní aktivity a úkolem je informovat zákazníka o novém výrobku a přesvědčit ho o koupi. V této fázi vykazuje podnik ztrátu. Kupující, kteří si výrobek koupí se jmenuji INOVÁTOŘI
- při uvádění výrobku na trh může firma zvolit dvě základní strategie tvorby ceny -
a) výrobek na trh uvede s vysokou počáteční cenou
b) výrobek uvede na trh s nízkou počáteční cenou
2) fáze růstu – začíná prodej výrobků už stoupat, náklady na reklamu se mohou snížit, protože výrobek je již znám, rovněž poklesly i počáteční výrobní náklady a podnik začíná dosahovat zisku
- zákazníci, kteří si výrobek koupili, se nazývají POČÁTEČNÍ OSVOJITELÉ
- reklama se začíná orientovat na prodej a podnik může snížit cenu
3) fáze zralosti - poptávka po výrobku je na vrcholu, náklady jsou na nejnižší úrovni a zisk dosahuje také maxima. Reklama je zaměřena na zdůrazňování výjimečných vlastností oproti konkurenci a zákazníci se nazývají VĚTŠINA (opatrní zákazníci, čekali až se výrobek na trhu osvojí). Vzhledem k velmi nízkým nákladům může firma snížit cenu výrobku a tím ho udržet ještě určitou dobu na vrcholu.
4) fáze úpadku – snižuje se poptávka a zisk, firma ještě musí snížit cenu a musí udělat zásadní rozhodnutí, zda výrobek ještě na trhu nechá, nebo ukončí jeho výrobu a původní výrobek nahradí novým nebo inovovaným a pak začíná nový cyklus výrobku. Zákazníci, kteří si tento výrobek koupí, se jmenují OPOZDILCI (skeptičtí a podezřívaví vůči všemu novému)
Odchylky od životního cyklu
- životní cyklus je pro většinu výrobku, ale v praxi se však může vyskytnout odchylka od typického průběhu životního cyklu. Jsou způsobeny těmito faktory:
1) móda – je ve společnosti určitou dobu nejoblíbenější (např. způsob odívání, bydlení. Účesy, způsob života). Nejprve si výrobek koupí několik jedinců, kteří se chtějí odlišit, pokud s módou přijdou nositelé veřejného mínění, stává se z módy masová záležitost.
2) výstřelky – jsou kratší než móda, mají prudký růst a minimální fáze zralosti, a velmi rychlý úpadek (Rubikova kostka, céčka)
3) styl – určitý způsob a forma vyjádření a prezentace, týká se zejména oblečení, bydlení, umění, stravování. V dané době převládá určitý styl, v průběhu času se postupně vytrácí a po několika letech se většinou úspěšně vrací
4) nový život – jestliže je výrobek ve fázi úpadku, může se firma snažit o opětovné zvýšení prodeje. Tzv. že výrobku dá „nový život“. Může toho dosáhnout zvýšenou reklamou, nalezením nového místa na trhu, snížení cen.
K.a.t.y.
28. prosinec 2012
6 320×
738 slov