- má význam pro výrobce, obchodníka i spotřebitele (odlišuje výrobek od konkurence)
- je zárukou kvality
- měla by mít odlišující schopnost
- jméno značky by mělo být krátké, snadno vyslovitelné a zapamatovatelné
značka = identifikace zboží určitého výrobce pomocí jména, symbolu, čísla, tvaru nebo jejich vzájemnou kombinací
ochranná známka (obchodní značka registrovaná) = součást značky výrobku, je právně chráněna
generické výrobky (neznačkové) – počátkem 80. let; zboží je jednoduše a nenápaditě zabaleno (levnější, méně kvalitní)
značka výrobce
vlastní značka – zavádějí ji obchodní firmy; nákladná záležitost (velkým firmám se vyplatí); výrobky jsou levnější za stejnou kvalitu
význam značky
pro zákazníka:
- sděluje zákazníkovi image výrobku (snižuje množství potřebných informací kupujícího)
- vede ke konzistenci v nákupním chování (zákazník očekává stejnou kvalitu od výrobků jedné značky)
pro výrobce:
- vystupuje z anonymity
- základ komunikace se zákazníkem
kmenová značka = pokrytí mnoha výrobků jednou značkou
individuální značka = vhodná u podniků prodávajících široký sortiment zcela odlišných výrobků
věrnost značce
- tendence zákazníka záměrně a opakovaně kupovat výrobek určité značky
- snižuje rizika spojená s nebezpečím konkurence, budování bariéry proti konkurenci
- zákazník je ochoten zaplatit za výrobek i vyšší cenu
střídání značek
- je opakem věrnosti značce
- jestli je na trhu věrnost značce nižší, je vstup na něj spojen s nižším rizikem
28. prosinec 2012
4 808×
192 slov