Osnova:
· Specifika filmu
· Fáze výroby filmu
· Výrazové prostředky- “jazyk“ filmu
· Hlavní druhy filmu
· Historie a významné osobnosti kinematografie
· Filmové ceny, festivaly
· Rozbor zvoleného snímku
Ř SPECIFIKA FILMU
- na rozdíl od jiných druhů umění je film relativně mladý
- film je přímo závislý na rozvoji techniky (optika, fotografie…)
- film je syntetické umění- spojuje v sobě literaturu, hudbu, tanec, herectví, architekturu…
- na filmu se podílí velký počet lidí: filmový štáb (umělecké profese- režisér, scénárista, herec; technické profese- zvukař, osvětlovač, klapka)
Ř FÁZE VÝROBY FILMU
- námět Ţsynopse (hrubě načrtnut děj filmu) Ţtzv. filmová povídka (podrobnější, podklad pro scénář) Ţscénář (literární -pro umělecké profese- a technický –pro technické profese, zvuky, kulisy…)
Ř VÝRAZOVÉ PROSTŘEDKY
- druh záběru (členění prostoru na bližší a vzdálenější záběry)- velký celek (dav lidí), celek (postava+prostředí), polocelek (samotná postava), detail (hlava), velký detail (oko)
- barva (černobílý- Markéta Lazarová, barevný- Až přijde kocour)
- hudba (Petr Hapka)
- pohyb kamery (např. Věra Chytilová- velmi rychlé pohyby kamery)
- střih
Ř HLAVNÍ DRUHY FILMU
- hraný
- dokumentární (režiséři: I. Chaun, F. Fenič, O. Sommerová,
D. Vihanová, V. Kvasnička)
- animovaný- kreslený (Z. Miller, Z. Smetana), loutkový (J. Trnka, H. Týrlová)
- kombinovaný- herci+animace+loutky (J. Švankmajer- Otesánek, Lekce Faust;
K. Zeman- Cesta do pravěku)
Ř HISTORIE A VÝZNAMNÉ OSOBNOSTI SVĚTOVÉ KINEMATOGRAFIE
- 28. prosince 1895- Paříž, Louis a August Lumiérové poprvé předvedli svůj kinematograf; jejich filmy (Příjezd vlaku, Pokropený kropič) neměly hlubší myšlenku, podtext, jednalo se pouze o zachycování reality na filmovou pásku (1-1.5 min.)
- Georges Méliés (1861-1938) - “Verne světové kinematografie“- francouzský režisér, scénárista; velká fantazie, poprvé uvedl filmové triky, založil první filmový ateliér,
film: Cesta do měsíce
- David Griffith (1857-1948)- „ Cílem, jehož jsem se snažil dosáhnout, bylo naučit vás vidět.“- Američan, objevitel detailu jako výrazového prostředku filmového umění, průkopník střihu, vypustil z filmu zbytečné nástupy a začal pracovat s podtextem, nedodržoval jednotu místa, času a děje, film jako zábavu začal přetvářet na umění, filmy: Zrození národa, Intolerance
- Sergej Ejzenštejn (1898-1948)- klasik světové kinematografie, ruský režisér, teoretik, na plátně poprvé předvedl střetávání pocitově silně působících obrazů, které spolu zdánlivě nesouvisí, ale nabývají zvláštního významu, když se vyskytnou vedle sebe (např. záběr poráženého býka a záběr na potlačovanou masovou demonstraci), filmy: Křižník Potěmkin (hodnocen jako jeden z nejdokonalejších filmů všech dob), Říjen
- 20. léta- zlatá éra filmové grotesky- Charles Chaplin, Buster Kraton, Laurel a Hardy, Harold Lloyd, groteska doprovázena ragtimem (způsob hry na klavír)- králem Scott Joplin
- 1926 USA – první zvukový film: Don Juan, 1927- Jazzový zpěvák- proslavil zvukový film
- 30. léta- zlatý věk Hollywoodu, začíná vznikat tzv. kult filmových hvězd (Greta Garbo, Gary Cooper)
- 1935 – první kolorovaný (vybarvovaný) film: Jih proti severu; až v 60. letech se barva osamostatňuje jako samostatný výrazový prostředek
- v 1. polovině 40. let v Itálii vznikl nový umělecký směr: neorealismus- prosazuje zachycení skutečných událostí, usiluje o autentické příběhy a dokumentárnost, kriticky se dívá na realitu, z ateliéru se film přenesl na ulici, omezila se líčidla, film je více syrový, “naturščik“- přirozenost, neokoukanost, práce s neherci (např. M.Forman- Lásky jedné plavovlásky), zástupci: R.Rossellini, V.De Sica, C.Zavattini, Passolini
- 50.- 60. léta Francie- nová vlna, skupina mladých režisérů, která od filmu očekává přirozenost (ovlivněno hnutím hippie) a autentičnost, hrdinou je všední člověk, zástupci: Godard, Truffaut, Chabrol, J.P.Belmondo
- 70. léta- návrat k námětům doby 30. let, filmy: Velký Gatsby, Podraz
- 80.-90. léta- film se zdokonaluje především po technické stránce (počítačové triky atd.), vliv televize, vznikají nezávislé filmy, filmy zábavné i tzv.velkofilmy (Skleněné peklo)
- některé další významné osobnosti:
Luis Bunuel- španělský režisér, významná je jeho spolupráce se S.Dálím, jeho filmová díla jsou ovlivněna surrealismem, film: Andaluský pes
Ingmar Bergmann- švédský režisér, na jeho filmech lze vidět vliv existencionalismu, v jeho filmech se zdánlivě nic neděje, ale ve skutečnosti se na plátně odehrávají velká vnitřní dramata, zabývá se otázkou možnosti a nemožnosti komunikace mezi lidmi
(ve filmu jsou důležité chvíle ticha),spolupráce s herečkou Liv Ulmannovou,
filmy: Podzimní sonáta, Mlčení, Lesní jahody
Steven Spielberg- americký režisér, tvůrce atraktivních a komerčně úspěšných filmů, filmy: E.T. – Mimozemšťan, Jurský park
Woody Allen- americký režisér, scénárista, herec, tématika New Yorku,filmy: Hana a její sestry, Manhattan
ČESKÝ FILM
§ 1896- Karlovy Vary- kinematograf
§ 1907- Viktor Ponrepo- 1. stále kino
§ 1910- 1914- první české filmy
§ 30. léta- zlatý věk- O.Nový, A.Mandlová, N.Gollová, L.Baarová, V.Burian, M.Frič, O.Vávra, K.Zeman
§ polovina 60. let- československá nová éra- M.Forman, J.Menzel, V.Chytilová, I.Passer, F.Vláčil, J.Němec, V.Jasný, J.Jireš, E.Schorm
§ české filmy, které získaly Oscara: Obchod na Korze (1965, režie: Ján Kadár, Elmar Klos), Ostře sledované vlaky (1966, režie: Jiří Menzel), Kolja (1996, režie: Jan Svěrák)
Ř FILMOVÉ FESTIVALY, CENY
- první filmový festival se konal v roce 1932 v Benátkách, od roku 1946 v Cannes, od roku 1950 v Karlových Varech
- Český lev, Oscar
28. prosinec 2012
9 628×
790 slov