nadále pokračuje ve filosofickém převratu a rozvíjí se k praktickému použití
centra vzdělanosti: Řím, Alexandrie (Řecko přestává být centrem vzdělanosti)
Římané se zabývali spíše státoprávní teorií a etikou
hledají cestu k blaženosti v životě člověka (= eudaimonium)
vznikají školy: (navazují na jednotlivé antické filosofy)
Sokratovské školy
hledají, co je pro člověka dobré
Megarská škola
Eukleidos
rozvíjel sokratovskou metodu poznání
rozvinul logický dialog a doplnil jej o paradox lháře = slovní vyjádření, za základě kterých nemůžeme rozhodnout, zda je výrok pravdivý „Všichni Řekové jsou lháři, řekl Řek“
částečně navazuje na Eleatskou školu
paradox „lháře“
Kyrénská škola
leží v Africe
navazovala na pojetí dobra a hledání, co je dobré pro člověka (ideální způsob života člověka)
Aristipos z Kyrén - člověk by měl žít podle CARPE DIEM (= „užívej dne“)
cílem je prožít co nejvíce slasti (hédonia) – nehledět na následky
zakládaly se hédonistické školy
Kýnická škola
sídlila v Kynosarges
Diogenes - přezdívaný Kyon (pes)
domníval se, že vše potřebné k životu máme v sobě a nikdo nám to nemůže vzít
blažeností je duševní klid APATHEIA a soběstačnost AUTHARXIA
tvrdil, že pokud něco máme a někdo nám to vezme, tak nás připraví o klid a vyvede nás z míry
vlastnil pouze misku z vydlabané dýně → zahodil ji a žil v sudu
Antisthenes - založil Kýnickou školu
Platónské školy
působili na Academii
Skeptici
tvrdili, že poznání skutečné pravdy je nemožné
skutečnost, že není možné poznat skutečnou pravdu, je konečným poznatkem
skeptik, dopředu počítal s nezdarem, aby ho nevyvedl z míry
působili až do roku kolem 200 n. l.
cílem je dosažení blaženosti (APATHEIA)
moudrost je ctností
Období:
starší skepse
Pyrhón z Élydy
kladli si tři základní otázky:
Jaká je povaha věci?
Odpověď: Víme, jak věci vnímáme a jak se nám jeví; skutečnou odpověď neznáme
Jak se k věcem chovat?
Odpověď: Když nevíme, jaké věci jsou, tak se máme zdržet úsudku o nich a nic o nich netvrdit
Co z toho máme?
Odpověď: Klid
neodmítají poznání, ale pokud skutečnou pravdu člověk nenajde, neměl by se nechat vyvést z klidu
střední skepse (Akademická)
vyučovaná na Academii
Carmeadés - probabilismus = pravděpodobnost, poznat nikoli správně, ale s co největší pravděpodobností
názor, že pro běžný život není potřeba poznat absolutní pravdu, pouze stačí vysoká pravděpodobnost
mladší skepse - 0 – 200 n. l.
Sextus Emperikus - navrací se ke starší skepsi a nenavazuje na probabilitu
Eklektici
vznikají na počátku našeho letopočtu
eklekticismus: vybírání vhodných názorů
situováni do Říma a Alexandrie
vybírají z mnoha řeckých učení a hledají něco skutečně použitelného
M. Tulius Cicero
řečník, politolog, filosof
rozvinul rétoriku
navazoval na Sofisty
Filón Alexandrijský
původem žid
hledal souvislost mezi řeckou filosofií a judaismem
předchůdce novoplatonismu
Mojžíšovy knihy = řecká filosofie
Novoplatnikové
ovlivněni gnózí = poznáním
Platonova Academii uzavřena 529 n. l. císařem Justiniánem
Plotínos
státní uspořádání podle Platóna → Platonopolis (město filosofů) v J Itálii, ale neuspěl
dále rozvíjel nauku o idejích, řeší vznik a vývoj idejí → vše je odvozeno od jednoho nejvyššího dobra
princip vzniku: vše vzniká z EMANACE, což je absolutno a jedno jediné, které emanuje (= vyzařuje, nabývá, zbytňuje, roste); možné přirovnat k „Hrnečku vař“
přirovnával emanaci ke Slunci
stupně emanace:
duch (nejvyšší idea, bytost) NÚS, Platonův svět idejí, nejvyšší bytost
duše světa (nejvyšší duchovní princip všeho na světě)
jednotlivé duše (duše živých bytostí)
hmota (nejvzdálenější a méně dokonalá)
duše se snaží navrátit a očistit = KATHARSIS pomocí komteplace (= nazírání)
kontemplace: nejdůležitější role v procesu touha po poznání + láska (= projev dobra)
ztotožňuje se s Platonem a jeho ctnostmi
záleží na vzdálenosti od nejvyššího dobra a odráží její dokonalost
cílem je dosažení blaženosti, mystická akt, kdy dojde k extatickému spojení na bázi procítění
ontologické otázky: na začátku jenom jedno, „věčné“, nejvyšší z nejdokonalejšího, ze kterého všechno vzešlo, ve smyslu nejvyššího dobra
Boethius
poslední představitel pohanů z Řecka, poslední filosof a scholastik
byl popraven
Peripatoské školy
peripatoe byly sloupy ve škole Lykeon
Stoikové
„stoa poikilé“ = barevná sloupová síň
reakce na Aristotela
tento svět je skutečný
vše je zastoupeno řádem LOGOS, který řídí celé universum
u člověka se logos projevuje jako rozum
počátek humanismu (všichni jsme si rovni)
pokud chce člověk dosáhnout blaženosti, musí žít v souladu s logem a řídit se rozumem
díky rozumu je možné nalézt cestu při poznání věcí kolem sebe a rozlišit věci, které jsou dobré (věnovat se jim) a zlé (lhostejné) → oproštění se
rozum je ovlivňován afekty (= pudy, vášně) → vedou nás ke zlým věcem, moudrý člověk se dokáže rozhodnout
přibližuje se východní filosofii
stoický klid
cílem je duševní klid APATHEIA a duševní vyrovnanost ATHARAXIA tím, že se člověk oprostí od věcí, které nejsou v naší moci a nelze je ovládat
oproštění je v duchovním významu
Chrysippos, Zenon z Kýtia, Neron, Seneca (spis: „O duševním klidu“)
život měříme činy, ne časem
Marcus Aurelius
římský císař
filosof na trůně
díla: Hovory k sobě
Epiklétos
otrok, který byl vykoupený
dílo: Rukověť morálky
motto: „Umění oprostit se od věcí, které nejsou v naší moci
rozdělení věd stoiků:
etika
logika
fyzika
Epikurejská škola
zajímá se o logiku, fyziku i etiku
hédonistická škola v chápání negativních pocitů
slastí je nepřítomnost bolesti v těle i duši
neodmítá pozitivní pocity
cestou k dosažení blaženosti je rozumné rozhodnutí, jaké je správná míra
nutné je znát následky všeho, co děláme
pokud bude člověk přemýšlet, může si užívat slastí
žili uzavřeně mimo společnost
Epikuros
„Žij skrytě“
člověk se nemusí účastnit společenského života, cílem je pouze dojít blaženosti
= užívej si, ale hleď na následky – korigování rozumem
Titus Lukrecius Carrus - psal o Epikurejské škole a jejich záhadách
Hodnocení referátu Antická filozofie - Poaristotelovské období