Filozofie jako věda
(kořeny a vznik vědy, předmět studia, struktura filozofických disciplín a směrů)
- z řec. phileo=milovat, sophia = moudrost => láska k vědění
- kořeny v antickém Řecku
- cíl: vytvořit univerzální světový názor -> najít všeobecnou odpověď na to, co je svět, jak funguje, co je jeho podstatou – nejobecnější poznání světa
- První použil slovo filozof Pythagoras – nedostal se mezi 7 mudrců (moudří) – pouze Bůh je moudrý – nazval se filozofem = milovník vědění
- v ant. Řecku zahrnuje všechno vědění
V současnosti se zabývá:
- vznik
- podstata a příčina universa (= celý svět; člověk, živé, neživé, Země, to co přesahuje vesmír)
- podstata = báze = základ = esence
- existence - smysl života člověka, kam to všechno směřuje; poslání, důvod
- vývoj - příčina všeho dění, kdo nebo co je příčinou
- otázka poznání – jsme schopni odpovědět na otázky podstaty světa, smyslu života (rozumem, smysly, vírou)
- => ptá se ostatních věd na prokazatelné poznatky
- Pythágoras: vytvořil název,
- Immanuel Kant - německý filozof - 18. století
- formuloval 3 základní filozofické otázky
- co můžeme vědět
- otázka lidského poznání
- zda můžeme poznat pravdu a jakým způsobem
- co máme dělat - řídí něco naše chování nebo my sami vedeme svůj život
- v co máme věřit - můžeme věřit něčemu, pro co nemáme důkazy
- filozofie je věda, která má svůj předmět, metody poznání, zahrnuje poznatky ostatních věd a uceluje světový názor
Filozofické disciplíny
- Teoretická filosofie
- ontologie – nauka o bytí (= metafyzika, nauka jsoucnu)
- gnoseologie – nauka o poznání
- filozofická antropologie – zabývá se podstatou člověka
- Praktická filosofie
- etika – nauka o podstatě chování
- poietika – nauka o podstatě lidské tvořivosti
- Mezní (hraniční) filozofické disciplíny
- filozofie práva, filozofie dějin, filozofie náboženství
- na pomezí filosofie a dalších věd
Ontologie
- nauka o bytí, jsoucnu
- bytí
- = všechno, co existuje (skutečně)
- = jsoucno
- můžeme dokázat, že skutečně existuje
- od 18. století – zaměňováno s metafyzikou, syn. „nová metafyzika“ (meta – za, fysis – příroda)
- hledáme, co je podstatou (= esence, substance) jsoucna, důkaz, co ho tvoří
1. otázka: jaké je bytí (jeho podstata)
- 1 podstata bytí – monismus (de Spinoza)
- hmotná podstata - materialismus
- empiricky dokazatelná
- antičtí myslitelé - podstata - voda, oheň, země, vzduch; atom
- nehmotná podstata - idealismus
- objektivní (mimo nás)
- subjektivní (v nás)
- 2 podstaty bytí - dualismus - René Déscartes - osvícenství 18. století
- dvě na sobě nezávislé a současně existující (hmota a duše)
- ∞ podstat bytí - pluralismus – Liebniz (monády)
2. otázka: jak se vyvíjí bytí (co se děje s podstatou)
- Vyvíjí se, roste
- determinizmus - vývoj bytí je daný, určený vyšší silou (osudem) a zákonitostmi, Bohem apod.
- indeterminizmus - vývoj se děje náhodně (není předem dané)
3. otázka: kde se nachází podstata bytí
- transcendentní podstata - mimo tento svět, přesahuje universum, oblast metafyziky
- imanentní podstata - podstata je světu vlastní, bytí obsaženo v celém jsoucnu, ve všem (i uvnitř tohoto světa)
- panteismus - Bůh je obsažen ve všem -> Bůh je příroda -> příroda je všude kolem nás = Bůh je totožný s přírodou
Gnozeologie = noetika - z řeč.
1. otázka: jakým způsobem poznáváme
- empirismus
- na základě zkušeností
- zkušenost vzniká smysly = senzualismus - John Locke
- „Nihil est in intelektu, quod non fuerit in sensus“ = Nic není v mysli, co neprošlo smysli (Locke – názor krajního empirismu, svět = nepopsaný papír)
- racionalismus
- racio – rozum, pravda leží v rozumu
- Déscartes - smysly nás mohou klamat - „hůl do vody ponořená, jeví se býti nalomenou“
- pravda je daná a priori v našem rozumu => na svět přicházíme bez zkušeností
- rozumem jsme schopni poznat pravdu
- irracionalismus
- cesta poznání mimo rozum a mimo smysly
- poznáváme např. emocemi (Jean Jacques Rousseau - bůh je, protože já to tak cítím)
- víra, intuice, mystika, extáze, osvícení, probuzení, kontemplace
2. otázka: co poznáváme?
- pravdu:
- objektivní - pravda na našem vědomí nezávislá
- subjektivní - pravda ve vědomí člověka
- absolutní - nezávislá na okolních podmínkách, platná vždy a všude - 1 odpověď
- relativní - mění se v závislosti na okolních podmínkách
- tolerance více pravdivých odpovědí
- => pluralistické pojetí
- ve filozofii hledáme pravdu objektivní a absolutní
3. otázka: můžeme poznat pravdu? (poznatelnost, je pravda poznatelná?)
- gnostik - ANO
- pravdu o světě můžeme poznat
- pravda by byla absolutní objektivní
- agnostik - NE
- objektivní poznání není možné, nezabýváme se hledáním pravdy
- skeptik - „pochybovač“- pochybování o tom, že neumíme poznat pravdu, snaží se poznat pravdu, ale není přesvědčen o tom, zda ji pozná
Filozofická antropologie
- filozofická věda o člověku
- snaží se postihnout základní charakteristiku člověka a vymezit jeho postavení ve světě
- člověk si uvědomuje si své místo v čase -> svou smrtelnost
- řeší smysl lidské existence
- základní otázka: co je člověk? - nemůže být nikdy úplně zodpovězena
Hodnocení referátu Filozofie jako věda
Líbila se ti práce?
Podrobnosti
26. červenec 2017
3 001×
732 slov
Podobné studijní materiály
Komentáře k referátu Filozofie jako věda