Nejstarší filozofická učení - Čína
(konfucianismus, taoismus, mohismus)
Čína - 5. - 6. století př. n.l.
- stejné časové kořeny jako indické filozofie
- 18. st. - myšlenky čínského učení do Evropy
- geograficky i kulturně izolovaná (písmo)
- 3 nejvýznamnější systémy: (konfucianismus, taoismus, mohismus)
Konfucianismus
- zakladatelem mistr z rodu Kung → Kung (Kohung) - Fu - C' = Konfucius
- jednoho z nejstarších a nejuznávanějších rodů v tehdejší Číně
- Čína rozdělená na drobná království → neuspořádané poměry
- cílem dosažení moci a bohatství
- Konfucius odmítal vstup do služeb panovníka → teprve v 50 letech se stal tehdejším „ministrem spravedlnosti“ na 13 let → panovník se řídil jeho radami a stát prosperoval → panovníci jiných království byli s tím nesouhlasili a poslali panovníkovi ženy a koně → panovník se přestal zajímat o stát, který začal upadat →Konfucius odchází ze státních služeb a snaží se získat nová poznání → založil školu a začal vzdělávat → tvrdil, že úspěšný rozvoj je možný skrze vzdělání
- Konfucianismus se nezabývá metafyzikou, ale snaží se o nápravu života ve společnosti → cílem je blaho všech lidí a změna morálky
- snaží se vrátit k tradicím a tradičním hodnotám a zároveň soužití s ostatními = sociální filosofie
- snaha o vytvoření koncepce vzdělání, morálky a chování, aby se do společnosti navrátily staré a dobré hodnoty
- základem hodnot je upřímné jednání a následná úcta (v hierarchii je nejdůležitější úcta k panovníkovi a naopak úcta ke svému lidu – měl by jít příkladem)
- základem celé společnosti je rodina, etika
„Chovej se k druhým lidem, jak chceš, aby se oni chovali k tobě; dobro odplácej dobrem a zlo odplácej spravedlivě“
Konfucius
Texty
- Devět vznešených knih:
- I – TING (Kniha proměn)
- Konfucius říkal, že není autor, pouze knihu sepsal
- sepsány zkušenosti v lidském vývoji
- jde o knihu metafor a symboliky
- člověk je součástí přírody, nevyděluje se z ní a cílem je dosažení harmonie protikladných prvků
- v knize je popsána cesta k životní harmonii JING a JANG
- rozbor JING a JANG: značí celý svět a prolínající se protiklady, které jsou propojeny i tehdy, kdy jeden jasně převažuje; Jing je žena (klidná, poddajná, temná); Jang je muž (silný, odolný, světlo)
- používala se k věštění, slouží k tomu, abychom pochopili, co se děje nyní a abychom se podívali, co se bude dít v budoucnosti
- trigramy vysvětlují symboliku přírodních jevů a lidských vlastností → spojením vznikají hexagramy
- KNIHA PÍSNÍ – zpěvy opěvující
- KNIHA LISTIN – listiny z doby 2 tisíce před Konfuciem až po jeho dobu
- JARO A PODZIM – kronika státu
- ZÁPISKY O RYTECH – popisuje způsob života
- HOVORY – sepsali žáci Konfucia
- popisuje sty, kterým Konfucius vyučoval
Taoismus
- zakladatelem LAO’C (= starý mistr), který žil ve stejné době jako Konfucius
- působil jako archivář, státní historik
- po rozpadu státu odešel do hor, kde potkal strážce -> poradil mu, aby sepsal svá moudra
Texty
- TAO-TE-TING (= kniha o síle a cestě)
- má 5 tisíc slov, 2 části, jedna z nejcennějších knih
- nezaměřuje se pouze na lidi, ale také na ontologii
- „A nevědouce jak to pojmenovat, začínáme: Je Tao“
- „Tao je zákon všech zákonů, měna všech měn“
Významy tao
- princip = podstatou všeho je tao, ze kterého vše vzniká, je zdrojem našeho bytí
- je to řád, princip, obsažen ve všem, prvotní příčina, princip fungování
- vše z něj vychází, vše se podle něho řídí, je věčné, neuchopitelný základ, jak dosáhnout harmonie, je v nás, v přírodě, „zákon všech zákonů, míra všech měr“
- je stálé a věčné, dokáže i ničit
- síla (TE; ČI, ČCHI)
- vnější projev tao
- je to vesmírná síla, která je v celém vesmíru
- aby se mohlo všechno vyvíjet, je potřeba zdroj energie
- cesta – životní cesta, styl a způsob života
- cesta pravého středu, vyhýbání se extrémům
- cílem je celoživotní cesta jak poznat tao a procítit jeho vládu v přírodě
- podle taoistů lze poznat vládu tao splynutím s přírodou, spočinutím v klidu a pozorováním tao v přírodě
- není cílem získat více, než skutečně máme
- přirovnávají tao k vodě, která může volně plynout i mít obrovskou sílu
- energie se projevuje ve dvou protichůdných principech JING a JANG
- cílem je dosažení harmonie
- „Dobro odplácej dobrem a zlo odplácej taky dobrem“ Lao’C
Směry
- Filosofický taoismus
- zaměřen na člověka, sebepoznání a sebevýchovu, na duchovno, práci s duší
- snaží se najít sílu TE v sobě, aby síla v nás neubývala a my byli schopni ji využít
- nejvíce energii čerpají konflikty
- využívají FEN-ŠU-VEJ (= rozmístění nábytku, barev, materiálů)
- Regenerativní taoismus
- zaměřen také na sebevýchovu, tai-či – zaměření na tělo
- duševní poznání rozšiřuje o tělesné
- vychází z názoru, že energie prochází tělem po drahách (= čakrách), které musí být volné, aby mohla energie proudit
- cílem je koncentrace energie a její využití (karate, thai-čchi, akupunktura)
- Lidový (náboženský) taoismus
- kněží čerpají sílu z vesmíru a předávají ji lidem
- jdou skrze sociální vrstvy, ti, co neumí přijímat energii sami, potřebují prostředníka -> kněží (předávají lidem energii)
Mohismus
- zakladatel MO-TI (MUO-TI)
- - na společnost reaguje opačně než Konfucius
- - vychází z toho, že člověk je ve své podstatě dobrý, princip všeobecné lásky k lidem
- největší hodnotou a ctností je láska, napomáhat obecnému blahu
- „Chovej se k cizímu člověku jako k sobě samému; chovej se k cizím rodinám jako ke své vlastní; chovej se cizímu státu jako ke svému“
- odmítají násilí a činnosti, které plodí něco negativního včetně hudby
- „Čiň všechno pro blaho lidí a státu“
- nikdy nenabyl takové podpory jako buddhismus
- odmítali hudbu (odvádí od práce)
Znaky čínské filosofie
- humanistická = ústřední postavou je člověk, má blízko k etice, dosažení harmonie
- snaží se objasnit chod každodenního života („střední cesta“, vyhýbá se extrému)
- sociální = řeší otázky celé společnosti
- tzv. sociální (politická) filosofie
- na rozdíl od Indie se neodklání od života, ale zabývá se jím
- tolerantní = tolerantní Konfucianismus, Taoismus i pronikající Buddhismus (soulad s universem)
- (trojí učení – jedna rodina)
- etika = filosofie střední životní cesty
- jedná se o cestu mezi dvěma extrémy na základě dvou protichůdných principů a cílem je dosažení harmonie
Hodnocení referátu Nejstarší filozofická učení - Čína
Líbila se ti práce?
Podrobnosti
28. červenec 2017
2 164×
981 slov
Podobné studijní materiály
Komentáře k referátu Nejstarší filozofická učení - Čína