Nejstarší filozofická učení - Indie
(védské období, ortodoxní a neortodoxní systémy - materialismus čarváka, džinismus, buddhismus)
Indie - 4 000 - 3 000 př.n.l.
- roztříštěná, nejednotná - jednotlivé kmenové svazy -> příklad: náboženské: každý jev má svého boha, rituály
- průměrný věk 30 – 35 let, velká úmrtnost dětí, spolupráce s přírodou
- výjimečné postavení kněžích, kteří byli uctíváni, nikdy neusilovali o získání světské moci
- náročné klimatické podmínky
- 1900 př.n.l. - ze S pronikají Árijské kmeny -> sjednocují pův. kmeny - nová kultura
- védy - nejstarší písemné kulturní památky
Védské období - 1500 - 500 př.n.l.
Období starověké (obd. hymnu) - 1500 - 1000 př.n.l.
- Rgvéd
- 1. kniha véd
- nejstarší knižní památka
- popisuje život lidí
- nejstarší hymny - zobrazují běžný život
- polyteismus; oslavné písně – kontakt s božstvem a přírodou, chtěli si je naklonit
Období obětní mystiky - 1000 - 750 př.n.l.
- zesilují nájezdy Árijských kmenů - až na jih
- pochybování ve vztahu k bohům -> úpadek polyteistické víry
- vytváří se kastovní systém
- bráhmani - kněží - mají moc vědění, poznání – vzdělanost, mistři, nejvíce vážení
- kšatriové - vládci, vojevůdci, panovníci, nejmocnější
- vajšiové - svobodní lidé, řemeslníci, obchodníci, mající vlastnictví (= střední vrstva)
- šúdrové - minimální majetek, řemeslníci nižší třídy, zemědělci
- podkasty
- mimo kasty - páriové = zapuzení, nedotknutelní
- nepřijali kulturu Árijských kmenů
- váleční zajatci, nevolníci, otroci, marginální postavení
- v době Ghándího - 40 milionů
Období upanišad - 750 - 500 př.n.l.
- vzniká poslední část véd - upanišady = nejvyšší vzdělání možné dosáhnout
- upanišady = ezoterické (tajné) nauky určené pro úzký okruh lidí
- upa = mistr; sad = sedět (=> sedět blízko mistra, naslouchat jeho učení - došel nejdál ve vědění)
- jen u mistra je možné dosáhnout vzdělání nejvyššího
- smí je číst jenom ti nejvzdělanější (brahmáni)
- učení upanišad je základem pro východní filosofii
- tajemství spočívá v přizpůsobení se životu
- 2 východiska:
- teze, že život je utrpení (těžké geo-klimatické podmínky), od porodu až po smrt člověk neustále trpí
- víra v reinkarnaci = umírá vždy pouze tělesná schránka a duše se převtěluje -» neustále trpí -» cílem filosofie je přerušit reinkarnaci, základem je nesmrtelná duše
- pojetí duše:
- vychází z učení BRAHMA a ÁTMÁN, KARMICKÝ ZÁKON (postup mezi kastami)
- Brahma („velká duše světa“) – všechno z něj vychází, vzniká, zároveň je ve všem obsaženo a vše se k němu vrací; Brahma je věčné, bylo vždy a vždy bude
- Átmán - je součástí Brahma
- cílem je, aby se Átmán spojil s Brahma
- Mókša = splynutí Brahma a Átmán
- upanišady skrývají klíč k přerušení reinkarnace (= nejtajnější učení
- reinkarnace - založena na karmickém zákoně
- na konci života se člověku sečtou všechny skutky (= karma), které vykonal -» reinkarnace výš nebo níž
- pokud se duše převtělí do kamene -» nemůže vykonávat dobré ani zlé skutky -» duše uvězněna navždy
- MÁJA = svět a vše kolem nás je iluze, proto nemá smysl je jím zabývat, důležitá je pouze duše, která je věčná
- cesta askeze (= odříkání):
- období žáka – chlapci se do 20 let učí v klášterech
- šel domů a pracoval
- zůstal v učení
- období hospodáře - muž pracuje a plodí děti
- období odchodu do lesní samoty - zříkání se všech nepotřebných věcí pro život, přemítání o přerušení řetězce reinkarnace
- období odříkání tělesné schránky - tělo chřadne a umírá -» duše se osvobozuje -» askeze, stav mókša
Nad vším stojí Bráhma, po přerušení se Atman navrací do Brahmy
Klasické období (500 př. n. l. – současnost)
Proudy:
Ortodoxní = pravověrný, ástika
- vychází z véd, navazuje na ně, přejímá některé myšlenky, hledá cesty k poznání Brahma ještě v průběhu života
- hinduismus
- formy:
- sánkhja a jóga: - cesta ke spasení vede skrze duchovní cestu -> musí dojít k harmonii těla a duše -» ve stavu meditace by mělo být poznáno Brahma -> nejvyšší stupeň nad tímto světem
- mímansa a védanta
- njája a vaišešika: - zabývá se metafyzikou a logikou
- * sútry: krátká rčení mající široký výklad *kamasutra: Jak by se měla žena chovat k muži (původní)
Neortodoxní = nepravověrný, nástika
- čerpá z véd, avšak je jistým způsobem posouvá dál
- charakteristiky
- je dochováno jméno zakladatelů
- učení přestává být esoterické, šíří se napříč kastami, dostává se mezi širokou veřejnost včetně žen
- používá se jazyk, kterému rozumí široká veřejnost
- pluralita a tolerance více názorů, myšlenková tolerance
- skepse k životu, skeptické a pesimistické ladění
- směry:
-
materialismus čárvaka
- jediný materialismus ve východní filosofii
- dnes se neví, co čárvaka znamená
- popírá brahmány a askezi
- prosazuje hédonistickou morálku (pohodu, slast, užívání si)
- neměli mnoho příznivců
- odmítá cestu hledání duchovní podstaty
-
buddhismus
- SIDDHÁRTA GAUTAMA byl nepálský princ, který poznal tři strasti života (nemoc, stáří, smrt + chudoba) -> opustil královský palác i ženu a hledá cestu z utrpení -> vydává se společně s mnichy na cestu poznání -> vydá se na cestu úplné askeze zjišťuje, že slast ani úplná askeze nevede k poznání -> volí střední životní cestu meditace -» usedl pod strom BO („strom probuzení“) -> zlý bůh se jej snaží z této cesty svést -> nejhlubší meditace trvala 6 dní -» prozřel a poznal 4 vznešené pravdy -> vrátil se ke svým učedníkům jako Buddha (ten, co prozřel) a společně šířili tyto pravdy mezi občany, napříč kastami i ženám -» založili buddhistickou obec -> otrávil se houbami
- vznešené pravdy:
- život je provázen utrpením
- příčinou utrpení je touha, vášeň
- odstraní-li se touha, odstraní se i utrpení
- cesta jak odstranit utrpení je celoživotní ušlechtilá 8-dílná stezka, která vede k NIRVÁNĚ (= oproštění od žádosti, nelze definovat)
- nirvána = stav těla a duše, kdy nic necítíme ani nevnímáme
- je možné se do tohoto stavu ponořit, absolutní rovnováha mezi vámi a okolím
- „stav absolutní blaženosti“ je špatný výklad, neboť člověk necítí slast ani bolest
- výklad „plamen svíčky, který zhasl“
- na konci života dochází k tzv. Velké nirváně (ponoříme se a už se nevrátíme) = ukončení koloběhu života
- etika:
- Neubližuj a nezpůsobuj utrpení ničemu živému
- Nemluv nepravdu
- Nepij opojné nápoje a jakékoliv jiné drogy
- Nedopouštěj se sexuálních nemorálností
- Neber, co ti nedávají
- = střední cesta, život není ani askeze, ani hedonismus
- DHARMA = základ všeho
- na rozdíl od Brahma neustále vzniká a zaniká -» velký koloběh života SAMSÁRA -» nic netrvá věčně, vše se mění a vyvíjí (jediné, co zůstává, je duše, ale i ta je tvořena Dharmou) -» cílem je přerušit samsáru díky nirváně
- Budha nezanechal žádné spisy
- 400 let po jeho smrti vydány TRIPITAKA (Tři koše), které sepsali jeho žáci:
- Život a učení Budhy
- Dharma (učení o ní, o samsaře
- Buddhistická obec (příznivci Buddhy)
- Tripitaka tvoří 3 pilíře buddhismu
- Buddha vždy 9 měsíců chodil a šířil učení, v období dešťů meditoval
- Buddha odmítal označení jako bůh nebo zázraky
- směry:
- kolem roku 1000 se vydělují dva směry
- hlavní:
- MAHAJÁNA = velká cesta
- směr, který Buddhu považuje za boha a uctívá jej
- HÍNAJÁNA (THEREVÉDA)= malá cesta, theraváda
- někdy označováno jako náboženství bez boha (ateistické), životní filosofie
- kopíruje původní buddhismus a Buddhu považují za podavatele zkušeností (učitele)
- nejvíce rozšířeno v Thajsku a Barmě
- TANTRAJÁNA (TANTRAISMUS)= lámaismus
- mísí se s původním tibetským náboženstvím
- rozšířené v Tibetu
- náboženský buddhismus
- ZEN = zenový buddhismus (= fil. buddhismu)
- „Hleď přímo do duše, pochop její povahu a sám se staň osvíceným Buddhou, ponoř se do nitra“
- rozšiřuje se v posledním desetiletí na západ (př. Richard Gere)
- tvrdí, že každý může dojít probuzení skrze poznání vlastní duše
- provádí společné modlitby i meditace
- Buddhismus je tolerantní náboženství, jehož myšlenky nebyly prosazované krvavými válkami
- vychází z véd, které nekopíruje a volí střední cestu
- Hínajána a Zen rozvíjí myšlení, logiku
-
džinismus
- vznikl o něco dříve než buddhismus
- zakladatelem MAHAVÍRA (= velký hrdina, vykupitel, stavitel mostů)
- pocházel z védské sekty (povolena sebevražda vyhladověním) neztotožňoval se s ní, proto hledal jinou cestu
- zastává názor, že celý svět se vyvíjí v neustálých cyklech (období rozvoje a sestupu)
- tvrdí, že lidé v období sestupu jdou v řece bloudění → stavitel mostů přes řeku postaví mosty a umožní opětovný rozvoj (70 let)
- podstatou je DŽIVA = čistá duše, která je není ničím poskvrněna
- v průběhu života je poskvrněna ADŽIVOU (= vše hmotné a všechny hříchy)
- cílem života je žít tak, aby Dživa zůstala čistá, KARMA
- cílem je očištění dživa od adživa -» zbavení se všeho hmotného v životě
- etika:
- Neubližuj a nezabíjej nic živého (= učení o AHIMSA) -» vede k extrémnímu chování jako roušky, zametání cestiček a cezení pitné vody
- Neber, co ti nedávají
- Nemluv nepravdu
- Zbav se všeho majetku
- Zřekni se jakýchkoliv rozkoší
- směry
- vzduchem oděni - jdou v askezi do úplného extrému a zbavují se šatstva
- bíle oděni
- nosí bílá roucha
- zastánce Gándhí
Hodnocení referátu Nejstarší filozofická učení - Indie
Líbila se ti práce?
Podrobnosti
28. červenec 2017
2 208×
1360 slov
Podobné studijní materiály
Komentáře k referátu Nejstarší filozofická učení - Indie