iracionalismus - má formu voluntarismu (vůle) - Schopenhauer, Nietzsche, Kierkegaard
Německý klasický idealismus
řešil ontologické otázky – co je podstatou všeho v universu, jak se podstata dál vyvíjí
podle metody vývoje podstaty se vyvíjí i naše myšlení (→ gnozeologie)
tento směr se začíná rozvíjet v období německého romantismu – Goethe, Schiller (Filozofické listy)
J. Gottfried Herder – kořeny nacionalismu
zabýval se vývojem společnosti, došel k tomu že jednotlivé národy se liší, ale odlišnost je dána z vůle boží (protože všechno pochází od boha)
Johann Gottlieb Fichte
dílo: Vědosloví
subjektivní idealismus - co je podstatou všeho → je to absolutní subjekt nebo absolutní já (= souhrn všeho co by mohlo být myšleno, všechno duchovní)
absolutní já se vyděluje:
zvláštní já – já, vědomí, duch každého jedince
empirické já – všechno zhmotnělé = příroda
absolutní já stojí za vším – má zásadní vlastnost - je neustále aktivní, přibývá, ubývá, mění se
princip fungování změny
antitetická metoda (=dialektická metoda)
intelektuální nazírání - proces neustálé aktivity, střet já a ne-já,
vznikne něco nového, původní se vyruší
JÁ x NE-JÁ
teze x antiteze
↓
synteze
zabýval se etikou, náboženstvím a skončil u sociální filozofie
soc. filozofie
byl proti koncepci spol. smlouvy a rozdělení do 3 složek
stát je organizací vlastníků ekonomických prostředků a cílem je vybudovat silný samostatný a soběstačný stát, ve kterém moc mají vlastníci ekonomických prostředků