Konfúcius – člověk by se neměl odvracet od ostatních
„Chovej se k druhým lidem jak chceš aby se oni chovali k tobě, dobro oplácej dobrem, zlo oplácej spravedlivě.“
základem hodnot je úcta k člověku a upřímné jednání
základem státu by měla být rodina (vztahy v ní na základě úcty)
Platon
kritizoval některé státní útvary
oligarchie (vláda bohatých)
vládnout i když tomu nerozumí
bohatí x chudým
demokracie
chudí se dostávají k moci, neomezená
svoboda projevu a chování, všichni jsou si rovni (neúcta ke stáří)
tyranie
vládne 1 osoba, podporovaná velkou masou obyvatel, která je vládci oddaná
ideálním státem je sofokracie (vláda moudrých) - „filozof na trůně“
měl by být tvořen 3 vrstvami:
vládci = moudrost
strážci = statečnost
řemeslníci = umírněnost, ekonomicky činní
Aristoteles
člověk je zoon politikon neboli tvor společenský, potřebuje společnost druhých lidí,
k tomu aby se rozvíjel a stal se z něj ctnostný člověk
nelze vytvořit ideální ústavu
protože ústavy by měla zohledňovat historický a kulturní
vývoj státu, zákony by to měly respektovat a měly by
umožňovat individuální život jedince
stát by měl být postaven na ctnostech a zdatnostech
nejdůležitější je rodina, umožňuje člověku aby se zdokonaloval a rozvíjel
T. Akvinský
člověk je zoon politikon, potřebuje žít ve společnosti
bůh stvořil člověka a dal mu duši, ta se projevuje rozumem
ideální státní zřízení je monarchie
přirozená, daná od boha
je dáno kdo je chudý a bohatý
monarcha je povinen pečovat o blaho státu, má být spravedlivý a vést ostatní k ctnostnému životu
církev nemá zasahovat do vlády, má se pouze starat o duše lidí
Francis Bacon
Nová Atlantida - „Vědení je moc“
v čele státu by měli stát vědci
důležitá je mezinárodní výměna a spolupráce
Nicollo Machiavelli
Florencie – roztříštěné městské státy – 2 rody: Borgiové a Medici
chtěl se zavděčit Lorentzovi Medicimu → napsal knihu Vladař
ale stejně nebyl přijat a úřad o který se ucházel nezískal
Vladař
2 hlavní témata – jak získat moc a jak si ji udržet
chtěl, aby Lorentzo sjednotil Itálii podle vzoru římského impéria
(Antika) → silný stát, hospodářsky samostatný, aby mohl čelit ostatním silným státům
získání moci:
dědičně
zisk nového území
koncepce diktatury a pragmatického uspořádání státu
Hugo Grotius
holandský teolog, právník
zakladatel koncepce mezinárodního práva
koncepce přirozeného práva – vychází z lidské přirozenosti, dobro je pro člověka přirozené, rodí se s ním (daimonion – Sokrates)
člověk je dobrý, koná dobro protože ví co je dobré, potřeba minimálního zásahu ze strany státu, přirozené právo není vždy platné, je pouze v rovině ideálů (cílů), ke kterým chování člověka spěje
→ koncepce společenské smlouvy mimo stát – vyústí v demokratický systém
Thomas Hobbes
zasahuje i do baroka
Leviatan (biblická mořská příšera) – koncepce společenské smlouvy uvnitř státu
na jedné straně panovník - reprezentoval stát a byl povinen chránit lid
na druhé straně lid – nemusí bojovat, zajišťuje si obživu, musí bezmezně respektovat panovníka
stát je nejvyšší, nejdůležutější, je absolutno
stát není dílem božím, ale účelovým uspořádáním lidí, účelem státu je obrana – vychází z názoru že lidé potřebovali obsadit nějaké území na kterém by se usadili ale museli si ho bránit
princip homo homini lupus (člověk člověku vlkem)
předspolečenské období (před vytvořením států)
přežije nejsilnější, přežít znamená bojovat, a proto aby se všichni nepobili vznikly státy
Thomas Moore (Morus)
přelom 15. a 16. století, Anglie
dílo: O nejlepším stavu státu a ostrově Utopia
Thomasso Campanella
přelom 16. a 17. století, Itálie
dílo: Sluneční stát
duchovní otci (předchůdci) koncepce socialistického (komunistického) uspořádání společnosti
konec vykořisťování obyvatel, společné vlastnictví a společná práce,
volný přístup ke vzdělání pro každého → zaopatření ve stáří a nemoci
John Locke
koncepce státu a společenské smlouvy – vychází z koncepce přirozeného práva
rodíme se s přirozenými právy a ty nám nemůže nikdo vzít: svoboda, rovnost, právo vlastnit majetek
stát by měl dbát na dodržování lidských práv a při poručování by měly následovat sankce
ideální formou je konstituční monarchie – konstituce jsou zákony, které omezují svobodu na základě lidu
rozdělil moc do 2 složek → zákonodárná a výkonná
+ lid má právo smlouvu vypovědět, pokud panovník nevykonává svou funkci, má tedy právo panovníka sesadit
Ch. L. Montesquieau
koncepce společenské smlouvy
přidává složku nezávislých soudů ke 2 složkám od Locka
pro tvorbu zákonů – je rozhodující je celkový vývoj státu a a forma společenského uspořádání, panovník nemůže libovolně měnit zákony
neexistuje ideální koncepce státu, panovník má být volený lidem
J.J. Rousseau
pochází od něj pojmenování „koncepce společenské smlouvy“
souhlasí s Lockem a Montesquiem – 3 nezávislé složky moci ve státě
na prvním místě je přirozená lidská svoboda
stát je určitá forma násilí (omezení) na právech člověka, ale je to nutná míra násilí proto, aby nenastalo bezvládí
panovník nemůže tvořit zákony, mohou být vytvořeny pouze většinovým hlasováním
I. Kant
Nauka o právech
státní právo
souhlasil s koncepcí společenské smlouvy, 3 nezávislými složkami moci a občanskou svobodou
- nesouhlasil s právem lidu svrhnout panovníka
mezinárodní právo – na prvním místě je mír, neřešit konflikty válkou