Tření závisí na druhu materiálu, na hladkosti povrchu a tlaku nebo váze tělesa na třecí plochu.Tření využíváme např. při jízdě na lyžích kde chceme mít tření co nejmenší, proto si lyže voskujeme. Naopak v autodopravě potřebujeme mít tření co nejvyšší, aby se auta co nejdříve zastavila.
Např. Brzdná dráha automobilu na suché vozovce při rychlosti 60 km/h je přibližně 40 m, na mokré vozovce při stejné rychlosti je brzdná dráha o 40 m delší, protože se tření zmenšilo. Dále záleží na materiálu a povrchu pneumatiky. Z důvodu přilnavosti pneumatiky k silnici mají pneumatiky různé vzorky. Tyto vzorky pomáhají při přilnavosti v létě za deště, v zimě za sněhu. Proto jsou řidiči za deště pneumatiku. ,která má vzor menší než 3mm nepoužívat (vyměnit). př. Brzdná dráha automobilu na sněhu při rychlosti 60 km/h s letními pneumatikami je 120 m, při použití zimních pneumatik, které jsou z měkčího materiálu a mají přizpůsobený vzorek (hrubší) zastaví o 40m dříve. Z těchto důvodů se doporučuje používat v zimních měsících na autech zimní pneumatiky jelikož jsou auta na sněhu lépe ovladatelná. Zároveň se nedoporučuje používání zimních pneumatik. celoročně, protože jsou měkčí tudíž se rychleji opotřebují a brzdná dráha se prodlužuje. Pro jízdu na horách je někdy nutné zvýšit tření sněhovými řetězi ty se používají jen na krátkých úsecích např. při vyjetí auta do kopce. Proto záleží na dobré volbě pneumatik jak u rekreačních jízd aut tak i u profesionálních závodníků, kteří např. při FORMULI 1 mění pneu jednou i dvakrát za jeden závod. Auta s ojetým vzorkem se dostanou snadno do smyku, při projíždění zatáček musí jed auta pomaleji, aby se auto udrželo na silnici. Také je dobrá pro začátečníky tzv. "ŠKOLA SMYKŮ" kde si můžou vyzkoušet ovládání aut a chování auta na sněhu, atd.
Tření snižujeme v motorech, tím že je mažeme olejem takže tření kovových částek se snižujeme na minimum.Pro snížení tření v převodovkách se používají převodové oleje, které jsou hustší.
12. srpen 2008
8 410×
322 slov