Vznětový neboli Dieselův motor

Tento motor je v součastnosti zpravidla čtyřdobý. Podle tvaru spalovacího prostoru se rozlišuje vznětový motor s přímým vstřikováním a motor komůrkový který má kompresní prostor rozdělen na dvě části. Svojí konstrukcí se podobá zážehovému motoru čtyřdobému, nemá však zapalovací svíčku ani karburátor, avšak má vstřikovací čerpadlo.Dříve se místo něj používaly kompresory. kompresor, stroj umožňující stlačování a dopravu plynů, popř. par. Zároveň se zvyšováním tlaku v kompresoru dochází ke změně teploty při současném zmenšení měrného objemu stlačovaného média. Pro stlačení je nutno dodat energii, obvykle pomocí hnacího motoru spojeného s kompresorem. Kompresory se rozdělují podle fyzikálního principu stlačování: a) kompresory objemové, stlačení je vyvoláno periodickým zmenšováním objemu pracovního prostoru, patří mezi ně kompresory s vratným pohybem pístu, membránové kompresory a rotační kompresory. Objemové kompresory pro malé stlačení se nazývají dmychadla; b) kompresory dynamické (rychlostní), stlačení plynu je vyvoláno přeměnou dodané kinetické energie na energii tlakovou. Podle velikosti výsledného stlačení se kompresory dělí na nízkotlaké (výtlačný tlak je menší než 2,5 MPa), středotlaké (2,5 – 10 MPa) a vysokotlaké (10 – 250 MPa). Konstrukce vznětového motoru musí být masivní, protože musí odolávat velkým tlakům. Proto je při stejném objemu těžší než motor zážehový. To omezuje jeho použití. Protože palivo prohořívá volněji, spaluje se dokonaleji, a tím dosahuje vznětový motor vyšší účinnosti (až 40%). Také paliva mohou být méně kvalitní, a proto se používá nafta. Nafta motorová je pohonná hmota pro vznětové naftové motory; kapalná směs uhlovodíků, vroucí při teplotě 170 – 360 °C. Získává se destilací ropy. Musí splňovat řadu požadavků: kroměcetanového čísla je důležitá filtrovatelnost motorové nafty, určující její použitelnost při nízké teplotě (vylučování krystalků parafínu).
Důležitý je také kompresní poměr což je poměr mezi celkovým obsahem válce a kompresním prostorem. Kompresní poměr je důležitým parametrem spalovacích motorů, u zážehových motorů bývá až 10:1, u vznětových až 20:1.

Pracuje ve čtyřech dobách takto:
1. Nasávání čistého filtrovaného vzduchu.
2. Stlačování (komprese). Oba ventily jsou uzavřeny. Píst se pohybuje nahoru a prudce stlačuje plyn asi na 3Mpa. Vzduch se při tom zahřeje asi na teplotu 600°C. Blíží-li se píst do horní úvrati, vstříkne vysokotlaké čerpadlo tryskou naftu do horkého vzduchu.
3. Rozpínání (expanze). Oba ventily jsou uzavřeny. Palivo se vznítí a postupně shoří, plyny stlačí píst dolů. Tento zdvih je pracovní.
4. Výfuk. Výfukový ventil se otevírá. Píst při pohybu vzhůru vytlačuje spálené plyny.

Hodnocení referátu Vznětový neboli Dieselův motor

Líbila se ti práce?

Podrobnosti

  17. červenec 2008
  4 555×
  388 slov

Komentáře k referátu Vznětový neboli Dieselův motor