- 19. století
- myšlenky romantismu se objevují na počátku Velké francouzské buržoazní revoluce roku 1789
- nositeli nových myšlenek bylo měšťanstvo => nová významná složka společnosti
- zákl. rysem romantismu je rozpor mezi snem a realitou
- tvorba vzniká z individuálních prožitků autora
- racionální (rozumové) prvky jsou vystřídány citem
- cit a fantazie je námětem většiny skladeb
- protože ideály francouzské revoluce nezůstaly naplněny objevily se Napoleonské války, bída, zklamání – proto jsou náměty únikem z této neuspokojivé skutečnosti
- autoři se obrací do minulosti, dále k národnímu umění, využívají např. národní pohádky, básně a tance
- protože romantismus trval dlouho v průběhu času se vyvíjel:
- jeho představitelé jsou především němečtí hudebníci, protože se objevilo měšťanstvo hudba se sem přesouvá ze šlechtických sídel a chrámů
- vznikají nové formy např. klavírní skladby a písně
- žil ve Vídni, obdivoval Beethovena
- napsal 9 symfonií, nejznámější 8. – Nedokončená
- autor písní, které patří vrcholu tohoto žánru (asi 600) => některé jsou řazeny do cyklů = Spanilá mlynářka, Zimní cesta
- pro klavír napsal Písně beze slov
- 5 symfonií
- 1. skladatel, který objevil/uvedl Bacha (Matoušovy pašije)
- autor klavírních skladeb
- Dětské scény, Lesní scény, Motýli
- klavírní virtuóz, tím že moc cvičil měl problémy s rukou, potom jeho skladby hrála jeho manželka Clara
- napsal 4 symfonie
- německý skladatel
- autor 1. romantické opery ČAROSTŘELEC (1821)
- romantická námětem i hudbou
- využívá zvuk. barev pro vylíčení přírody
- lidový hrdinové i prostředí
- 3 roky působil jako dirigent v Praze
- matka národností Polka a otec Francouz
- psal jenom pro klavír
- idealizované tance (nebyly určeny k tanci, ale k poslechu) – mazurky, polonéza, valčíky
- koncertní etudy - etuda => skladba k procvič. nějakého problému
- 2 klavírní koncerty
- pro novoromantismus je typický rozvoj programní hudby => spojení hudby s literaturou
- námět nebo celý příběh kromě hud. obsahu ještě konkrétní lit. program = obsah
- maďarský skladatel
- klavírní virtuóz
- vytvořil formu: symfonická báseň
- Uherské rapsodie
nové formy:
VLTAVA (z cyklu Má vlast)
- psal opery dlouhé 4-6 hodin
- snažil se vytvořit syntézu (spojení) 4 druhů umění: hudební, taneční, literární a výtvarné
- liberta = příběhy si psal sám
- příznačné motivy – hud. úryvek charakterizuje určitou osobu, věc či událost
- nechal postavit divadlo v Německém městě BAYRUTH
Opery: Bludný Holanďan, Lohengreer, Mistři pěvci Norimberští, tetralogie Prsten Niebelův, Tristan a Isolda
- italský skladatel
- komponoval opery
- na rozdíl od Wagnera jsou založeny jeho opery na melodii, doprovodnou úlohu má orchestr
- byl samoukem, do 13ti let neměl klavír a tak se učil na namalovanou klaviaturu, v 19ti letech se nedostal na konzervatoř údajně kvůli nedostatku talentu
- nejhranější autor
Opery: Nabucco – příběh, který má za námět útěk Židů z Egypta, Aida, Rigoletto, Síla Osudu, Othello, Travitta
- protikladem programní hudby byla tzv. hudba absolutní = nemá mimohudební námět
- německý autor symfonií
- druhý nejslavnější po Beethovenovi
- norský autor
- zakladatel romantismu v Rusku
- psal pro orchestr – Obrázky z výstavy (Kartinky) => zhudebnil náměty jednotlivých obrazů (baba Jaga, Starý zámek…), Promenáda, Šeherezáda
- 10 oper => Evžen Oněgin (text Puškin) – Oněgin – baryton, Lenskyj – tenor, Taťána – soprán, Olga – alt,
Piková dáma dále psal balety => Labutí jezero, Louskáček, Spící královna, 6 symfonií => 6. Patetická
- 3. největší autor symfonií
- narodil se ve městě Kaliště (Jihlava), žil ve Vídni, působil v New Yorku a napsal 10 symfonií
Linda Horáková
28. prosinec 2012
9 767×
601 slov