I. KŘESŤANSKÁ LITURGIE
pozvolné oddělení od Východu (polit. i náb.) v 5.-11.stol. à řečtina a prameny antického vědění téměř zapomenuty, avšak zachována klasičnost v kultuře
propojení církevní a světské hudby v antickém Řecku a Římě à neochotné přijímání hudeb. zvyklostí představiteli křesťanské církve (sv.Jeroným pohrdal hudeb.nástroji)
shromáždění křesťanů à vznik primitivní liturgie – kombinace helénské formy s židovskými synagogálními zpěvy
základem první liturgické hudby melodické skladby s refrénem („antifona“ a „responsorium“)
v prvních kostelech – zpívané čtení a předříkávání modliteb à zpívaný přednes (protahování čteného, něco mezi melodií a prozodií, zvláštní důraz na interpunkční znaménka a intonaci) příznačný pro monodickou hudbu (= jednohlas s doprovodem) křesťanského Západu
rozvoj liturgie:
Konstantin povolil křesťanské obřady (sám přál výstavbě svatyně v Jeruzalémě) – zásluhou církev.umění bylo možné šířit „novou hudbu“
jeruzalémská liturgie vzorem pro liturgii Říma; vstoupila do Říma za papeže Damasa I. (366-384) a nástupci přispěli k úpravě a sjednocení starých hymnů – ideální prostředek k šíření duchovna
opravdový rozvoj liturgie – po založení klášterů a po přijetí Pravidel mnišského života sv.Benedikta
všechny křesťan. liturgie a jejich různé rity (galikánský, mozabarský, ambroziánský, franko-římský) – založeny na dvojím kalendáři a přihlížejí k židovskému roku i juliánskému kalendáři
ustalování modliteb a zpěvů à složitá liturgie (popsaná na konci 4.stol. galikánskou abatyší Etherní) – pův.cyklus každodenních bohoslužeb obsahujících jitřní mše, laudy, sexty, nóny a nešpory; v postní době přidána tercie; neděle večer bohoslužba prodloužena – laudy spojeny s týdenní mší
mše – slavnostní ráz à vytříbení liturgie; zprvu zpívána 1x týdně, od 9.stol. denně (více světců – každý den roku význam
písemnosti:
svatý Augustin: De musica (O hudbě)
- záměrně nedokončené
- v pasážích Confesiones a De civitate Dei přiznává, že má nedůvěru k hudbě při shromáždění křesťanů
Boëthius a Cassiodoras
- duchovní
- teoretická díla
svatý Benedikt: Pravidla mnišského života
Etherie
- galikánská abatyše
- líčení cesty do Svaté země
- svědectví o původních bohoslužbách
II. GREGORIÁNSKÝ CHORÁL
= římskokatolický liturgický zpěv
konec 4.stol. –sjednocování tohoto zpěvu, jazykem latina
5.stol. – chorál nazývaný „rovný zpěv“ (cantus planus) propracován a sjednocen à nový přísnější styl, založený na textech z Písma
syntéza zpěvů z židovského, řeckého a byzantského ritu
této typ chorálu, vždy monodického a bez instrumentálního doprovodu = římský chorál, od 8.stol. gregoriánský chorál
gregoriánská reforma (1.období greg.chorálu):
významná úprava bohoslužebných úkonů a obřadů připisovaná papeži Řehoři I. (lat. Gregorius), ale uskutečněna již 200 let před jeho nástupem na papežský stolec
do té doby prostý chorál rozdělen do 4 velkých škol či stylů liturgií: galikánský chorál v Galii
ambroziánský, vznik. v Miláně (podpora sv.Amb)
vizigótsko-mozarabský, Pyrenejský poloostrov
římský chorál
expanzivní politika Karla Velikého v 9.st. à šíření gregoriánského chorálu na úkor galikánské a mozarabické liturgie
první plodné pokusy o notaci, do té doby se zpěváci učili hudbě nazpaměť a šířena pouze ústní tradicí
rozkvět a úpadek (2.období greg.chorálu):
ustanoveno rozvržení mše Kyrie
Gloria
Credo
Sanctus
Agnus Dei
značně rozšířen počet melodií z klášterních kostelů franzouských, německých, italských i španělských (Toledo, León, Ripolle, Gerona)
vrcholný rozkvět za Karla Velikého
pod vlivem rodící se polyfonie se chorál vytrácel a vstřebával některé prostředky nové techniky
ovlivněna i medicejská edice (1614-1615) – mnohde zaznamenány hudeb. takty à popírá rytmickou svobodu (jeden ze zákl.char. rysů greg.zpěvu)
písemnosti:
papež Řehoř I.: Antiphonarium cento
- zpěvník
- vzor pro další antifonáře
Editio ratisbonensis
- Medicejská edice reeditovaná r.1871 včetně omylů a nedostatků
Benediktini v Solesmes (Francie)
- pokus o rekonstrukci greg.chorálu na konci 19.st.
- jejich práce základem přípravy vatikánského vydání z r.1905, které zahrnuje na 3000 melodií bez vyznačení rytmu
III. POČÁTKY POLYFONIE
již v Řecku a Římě tendence provádět některé pasáže v několika melodických liniích současně – důkazem vodní varhany (řec. hydraulikón; řím. hidraulus)
hledání obohacení tvorby – dosáhnout současně několika různě vysokých tónů (téměř vždy na základě dlouhé noty = bourdon či bordun) na způsob dud à zdokonalení tohoto systému – rozvoj propracovaného polyfonního umění (řízeno matematickými pravidly) + zkoumání vzájemných vztahů mezi tóny
umění organa:
organa (organum = varhany) = umění vzniklé ve francouzském klášterním prostředí v Saint Martial v Limoges
tato technika spočívá v překrývání dvou (dupla), tří (tripla) nebo čtyř hlasů (qudrupla), zpívaných současně v intervalu jedné:
kvinty (např. c-g)
kvarty (c-f)
oktávy (c-c‘)
rozvoj – po.12.st. – typ skladby charakteristické užitím hl.hlasu (tenor) + přispění dalších hlasů à tato struktura vycházela ze zásad kontrapunktu (punctum contra punctum) = „nota proti notě“
rozkvět mezi mistry tzv. notredamské školy v Paříži, zjm. zásluhou Mistra Alberta, Léonina a Pérotina = autoři skladeb typu organa à vývoj k motetu
písemnosti:
Musica Enchiriadis a Schola Enchiriadis
- traktáty z 9.stol.
- první příklady polyfonie
Ars antiqua
proud období zhruba mezi roky 1240 a 1325
označení (kolem r.1320 razil patrně Jacobus z Lutychu) vzniklo k opozici k ars nova = nový kompoziční vzor, představoval rozchod se středověkou hudbou k hudbě renesanční
moteto :
(franc. mot, motet = refrén, verš) – zkušební pole v rytmickém i kontrapunktickém ohledu
uváděno zpravidla po gregoriánském chorálu po skončení církev. obřadu
již na zač.13.st. zpíváno i mimo kostely a na texty v lidovém jazyce
conductus:
vznik v okruhu pařížského Notre-Dame
zpíván při procesích
většinou psán pro 3 hlasy
duchovní (neliturgický) obsah – někdy jako hl.melodie světská píseň
stejně jako u moteta mohl nabýt světského obsahu (slavnostního, moralizujícího nebo s politickou satirou)
tvůrci:
Johanes de Garlandia (činný kolem 1240): spis De mensurabili musica
Franko Kolínský (č.kolem 1280): Ars cantus mensurabilis
Jeroným Moravský (č.asi 1272-1304): pojednání Tractatus de musica
Johanes Grocheo (asi 1300): traktát De musica
Walter Odington (č. asi 1298-1316): De speculatione musice
Jacobus z Lutychu: Speculum musicae
IV. ARS NOVA
estetický proud
pojmenování podle stejnojmenného traktátu Philippa de Vitry z doby kolem r.1320 – zde poprvé nový pojem (hudební hodnota) minima – tehdy podobná úloha jako naše šestnáctina
zanedlouho semiminima – vyvolala revoluci à hudba větší hybnost, rychlost a artikulaci, opustila strohost a lineárnost ars antiqua
některé náznaky těchto revolučních přínosů již ve starším pojednání než Ars nova, v traktátu Notária artis musicae Johannesa de Muris (asi 1300-1350) patrně z r.1319
Vitry – použití červených not k označení jejich rozdílné délky + návrh pro užití různých znamének k lepšímu rozlišování taktu skladby; zachováno od něj jen 12 motet
Guillaumo de Machaut (asi1300-1377)
nejvýznamnější hudebník 14.stol.
psal lai, moteta, rondelu, ballady
Messe de Notre-Dame (Notredamská mše)
- napsaná patrně k oslavě nástupu franc.krále Karla V. na trůn r.1364
- složena pro 4 hlasy (novinka)
Agnus Dei
- výrazně izorytmická povaha, tj.sbíhání různých předem stanovených rytmických pasáží v jediné skladbě
šíření ars nova z Francie do Itálie, kde vznik předrenesančního slohu; polyfonie italského trecento většinou světská, vyjádřena různými vytříbenými formami, jako madrigal, caccia a balata
hl.střediska italského ars nova – Florencie, Bologna
italští skladatelé – 3 generace:
1) Giovanni da Cascia (č. 1340-1350)
Jacopo da Bologna (č. 1340-1360)
Gherardello da Firenze (asi 1320-1362)
Francesco Landini (asi 1325-1397) – slepý florentský varhaník
+ teoretikové: Marchetto da Padova
Prosdocimo de Beldemandis
- snažili se odlehčit přetížené polyfonní texty
- obhajovali větší svobodu melodické složky
2) Philipoctus de Caserta (č.asi 1370)
3) Anthonello de Caserta (asi konec 14.st.)
Matheus de Perusio ( 1418)
- pomohli vytyčit mnohem složitější, pokročilejší a poněkud hermetický styl = ars subtilior (zjemnělé umění)
franc.mistři ars subtilior: Solage (č. 1370-1390)
Trebor (č.1390-1410)
Jakob de Senleches (č. 1378-1395) – experimentátor v oblasti
nového kompozičního postupu à ovlivnil hudbu značné části
15.stol.
další představitelé: Guillaume Dufay
Jakob Obrecht
Josquin Desprez (Des Prés) …
V. SVĚTSKÁ HUDBA
žakéři:
= potulní hudebníci, část umělců římského divadla, kteří se v 10.stol naučili hrát na hudební nástroje a zpívat hrdinské zpěvy
významná úloha při šíření lidového jazyka – důležité pro rozvoj evropské literatury
později začínají úžeji spolupracovat se společensky výše postavenými umělci, trubadúry
mohli společensky postoupit mezi trubadúry, pokud ovládali poetiku a hudbu a měli vyprané způsoby (Gaucelmo Faidito)
trubadúři:
(z provensálského trobar = nacházet, nalézat ve smyslu tvořit, objevovat nové hudební a básnické formy)
skládali písně (žakéři je jen zpívali), většinou milostné
většinou ze šlechtického rodu, vzdělaní a téměž vždy laici
používali provensálštinu (jazyk oc, okcitánština)
nejznámější trubadúři:
Guilhem de Poitiers (1071-1126)
Marcabrú (č.1125-1248)
Bernard de Ventadorn (č.1147-1170)
- Can vei la lauzeta mover – nejkrásnější, připomněl Dante
Guilhem de Bergedá (č.1138-1192)
Arnaut Daniel (č.1180-1195)
Bertran de Born (č.1159-1215)
- Si tuit li dol e.lh plor e.lh marrimen
Raimbaut de Vaqueiras (č.1180-1225)
- Kalenda maia
Peire Vidal (č.1183-1204)
- De chantar m’era laissatz
truvéři:
v severní Francii pod vlivem trubadúrů
rovněž pěstovali poezii podle pravidel kurtoazie
napodobovali trubadúry, ale jazyk oēl
představitelé:
Chrétien de Troyes
Richard I. Lví srdce (1157-1199)
Blondel de Nesle (č.1175-1210)
Teobald Navarrský (Thibaut IV. De Champagne, 1201-1253)
- Ausi conme unicorne sui
Colin de Muset (č.1234-1254)
Adam de la Halle (č.1255-1288)
minnesängři:
v Německu po příkladu trubadúrů a truvérů
dovedli milostnou lyriku k dokonalosti
představitelé:
pán z Kürenbergu (č.1150-1170)
Heinrich von Veldeke (č.1190)
Neidhart von Reuenthal (č.1219-1246)
Walter von der Vogelweide (asi 1170-1230)
- Nu alerst lebe ich mir werde
28. prosinec 2012
6 796×
1487 slov