Grafická karta je zařízení, které převádí signál z počítače do takové formy, aby jej bylo možné zobrazit na monitoru.
Existuje celá řada grafických karet od nejlevnějších (cca 1200 Kč) až po profesionální s cenami ve výší několika desítek tisíc korun. Záleží jen na použití kterou z nich budete potřebovat. Většina prodejců počítačů nabízí počítačové sestavy vytvořené na základě cen jednotlivých komponentů a vůbec nezohledňuje skutečné potřeby toho či onoho zákazníka. Grafické karty se liší svými procesory, typy a velikostí pamětí, sběrnicí, pro kterou je určena a možnostmi rozšíření.
Sběrnice
Sběrnice v počítači je komunikační kanál, po kterém si jednotlivé komponenty vyměňují data. Sama sběrnice by laika nemusela příliš zajímat, kdyby jich nebylo více druhů a každý druh nebyl zakončen rozdílným typem konektoru pro připojování dalších zařízení, jako je právě grafická karta.
V osobním počítači se nejčastěji setkáte se čtyřmi typy sběrnic: ISA, PCI, VL-Bus, AGP. Máte-li hodně starý počítač (max. třídy 486), pak nezbývá než využívat pouze karet typu ISA. Nachází-li se ovšem ve Vašem počítači už sběrnice typu PCI, pak bude v zájmu rychlosti zvolit kartu právě pro tuto sběrnici. Alespoň trochu slušné počítače jsou vybaveny slotem AGP (akcelerated graphic port), který umožňuje ještě vyšší rychlost a přináší řadu dalších výhod.
Procesor a paměť
V zásadě rozlišujeme dva druhy pamětí: pomalé (RAM, DRAM…) a rychlé (FastDRAM, SGRAM, VRAM, WRAM…) Karty s pomalou pamětí jsou velmi levné, ale stačí jen pro základní využití počítače. Budete-li však pracovat v kancelářských aplikacích a v jednoduchých programech, pak Vám taková karta bohatě postačí. V graficky náročných programech, kde pokud nechcete zbytečně zpomalovat počítač, musí značnou část obrazu spočítat právě grafická karta.
Při nákupu grafické karty se může obchodník zmínit, že jde o 32-, 64-, 128 či třeba 256bitovou kartu. Toto číslo vypovídá o tom, jaké množství grafických dat umí procesor na kartě zpracovat, a tedy do jisté míry i o výkonu. Čím větší počet bitů, tím dokonalejší obraz je karta schopna vytvořit.
Co lze čekat od grafické karty
Možná některým z Vás ještě není jasné, v čem spočívá rychlost grafické karty a k čemu taková rychlá karta je. Tak tedy: Budete-li psát pouze texty, pak příliš rychlou kartu nepotřebujete. Přesto karta nesmí být ani příliš pomalá. I obraz, který vidíte jako statický (nehybný), se ve skutečnosti neustále obnovuje. Slabá karta však neobnovuje obraz dostatečně rychle a obraz pak viditelně bliká, z čehož Vás brzy budou bolet oči. Čím větší obraz používáte, tím pomaleji jej bude karta obnovovat.
Jak kupovat grafickou kartu?
Zkušený odborník na Vás může vychrlit řadu odborných termínů, ale není třeba se zbytečně obávat. Nemáte-li na obraz svého počítače žádné zvláštní nároky, pak je na trhu mnoho karet, které plně vyhoví Vašim potřebám. Standardem v této oblasti jsou karty s velikostí paměti (na grafické kartě, ne na základní desce) 64 až 128 MB. Chcete-li ovšem používat náročnější programy a především pak hry, bude lepší se zeptat na tzv. grafický akcelerátor (také označovaný jako 3D karta). Těch je celá řada a jejich výkony se značně liší. Správnou volbu bude asi lepší konzultovat s odborníkem nebo nahlédnout do některého odborného časopisu, který takovéto karty občas porovnává a vyhodnotí kvality. Obecně se lze řídit radami ohledně procesoru, paměti a sběrnice uvedenými výše.
Velikost paměti omezuje rovněž tzv. rozlišení obrazu. Obraz se skládá z jednotlivých bodů, a čím více těchto bodů je, tím více informací lze zobrazit. Procujete-li s monitorem, který má obrazovku se 14" úhlopříčku, neměli byte používat větší rozlišení než 800 x 600 bodů a k tomu postačí karta s 1 MB pamětí (v trojrozměrné grafice je opravdové minimum 8 MB z důvodu, že na jeden dob se zobrazuje více obrázků (textur), podle kterých se teprve výsledný obraz skládá). 15" monitor už může zobrazit 1024 x 768 bodů, a je tedy už potřeba dvojnásobek paměti.
Některé počítače mají grafickou kartu integrovánu na základní desce. To znamená, že v počítači nenajdete samotnou (vyjímatelnou) grafickou kartu. Takovou desku poznáte podle toho, že konektor pro připojení monitoru se nachází přímo na desce nebo je k ní připojen pomocí plochého kabelu. Nevýhodou integrované grafické karty je to, že ji nelze vyměnit v případě poruchy ani v případě, že potřebujete kartu výkonnější. U kvalitních desek lze však takovou kartu vyřadit z provozu.
Grafická špička pro hráče
Nvidia představila nejvýkonnější řadu grafických karet Geforce4 Ti 4200, 4400 a 4600 která je opravdovou špičkou ledovce a umí až 1,23trillionu operací za sekundu.
Microstar svou novou grafickou kartu osadil nejvýkonnějším čipem řady GeForce 4 Ti . Je jím Ti 4600 (slabší jsou pak Ti 4400 a Ti 4200, lišící se propustností paměti a počtem operací za sekundu. U Ti 4600 je to řádově kolem 1.23 Trillionu). Jádro GPU je taktováno na 300Mhz. Karta je osazena 128 MB DDR(double date rate) SDRAM paměti. Najdeme na ní konektory Video-in, TV-out a DVI-I. Dostupné technologie u tohoto adaptéru: The nfiniteFX Engine (maximální realističnost veškerých efektů), The Accuview Antialiasing (nejlepší technologie pro uhlazování ostrých hran a rozostřených čar), nView Multi-display Technology (dosažení maximální kvality a flexibility při použití více zobrazovacích zařízeních). Microstar G4 Ti4600 obsahuje MSI Live VGA BIOS™ (dva BIOS v jednom čipu, maximálně usnadňující upgrade z internetu). V krabicovém balení grafické karty najdete originální hry No One Lives Forever, Aquanox, Sacrifice a kolekci her 7 in 1 game collection.
Technické parametry:
nVidia® GeForce4 Titanium 4600 Chipset
128MB DDR SDRAM
4X AGP
300MHz taktovací frekvence jádra
konektory: Video-in, TV-out, DVI-I
Intervideo WinCoder v2.0
Intervideo WinProducer v2.0
přibalený software: MSI DVD Player, MSI Live Update Series, MSI VGA Driver, MSI 3D!Turbo Experience
přbaleny hry: No One Lives Forever, Aquanox, Sacrifice, 7 in 1 Games Collection
Supports Windows® 9x, ME, NT, 2000, XP
Porovnání výkonů grafických karet GeForce3
.Nejprve si představíme GeForce3 od firmy ELSA. Karta GeForce3 má na sobe chlazení nejen čipu, ale také DDR pamětí. To je skvělé, protože nám to umožní přetaktovat kartu ze standardních frekvencí 200/460MHz na super 240/530MHz. Nárůst výkonu je celkem znát. Hlavně nám takováto frekvence umožní provozovat 3D hry se zapnutým FSAA 4x4 (Celoobrazovkové vyhlazování 4x4 vzorky) a rozlišením třeba i 1280x1024. Při tomto rozlišení a nastavení se dostanete na dostačujících 40fps (snímku za sekundu).
Frekvence pamětí: 460MHz (230x2 DDR)
Frekvence procesoru: 200Mhz
Frekvence pamětí po přetaktování: 530Mhz
Frekvence procesoru po přetaktování: 240Mhz
Rychlost AGP: 2x nebo 4x
Velikost a typ RAM: 64MB DDR
Podpora: DirectX 8.0 a OpenGL 1.2
Teplo, které karta při zátěži vyzařuje do okolí není nijak extrémní, ale i tak potřebujeme nějaký odvod ven z CASE. Protože 40-50°C vám s celkovou teplotou v CASE by se mohlo negativně projevit na teplotách ostatních součástek.
Perličkou je GeForce3 od firmy WinFast. Tato karta měla o trochu vetší výbavu než předchozí modely. Karta nemá pouze výstup na klasický monitor, ale také obsahuje DVI výstup (na LCD monitor).
Chlazení této grafické karty je podle mě nejlepší ze všech modelů. Napovídají tomu i teploty, které jsme naměřili. Paměti DDR jsou dostatečně kvalitní proto, abychom kartu mohli provozovat na frekvencích 240/530MHz. Na některých krabicích je uváděno, že zrychlení oproti GeForce2 Ultra je až 7x. No nevím, toto tvrzení mi přišlo trochu k smíchu, ale i tak jsou Geforce3 mnohem výkonnější. Hlavně vyšší datová propustnost je na výkonu velice znát.
Frekvence pamětí: 460MHz (230x2 DDR)
Frekvence procesoru: 200MHz
Frekvence pamětí po přetaktování: 530MHz
Frekvence procesoru po přetaktování: 240MHz
Rychlost AGP: 2x nebo 4x
Velikost a typ RAM: 64MB DDR
Podpora: DirectX 8.0 a OpenGL 1.2
Díky opravdu slušnému chlazení, není teplo vyzářené do okolí tak velké. V našich testech bylo nejnižší ze všech raket. I tak jistě odvod tepla nikterak neuškodí.
Všechny testy byly provedeny na systému Windows98. Použita byla sestava Duron 750@1000MHz, 256MB DIMM PC133 RAM, HDD ATA66 30GB. Všechny karty prošli následujícím postupem. Nejprve jsem testovaly v 3D Mark 2001 při základní frekvenci 200/460MHz. Následné přetaktování na hranici možností se standardním chlazením a opět 3D Mark test. Nakonec ještě jednou se zapnutým FSAA 4x4 (celoobrazovkové vyhlazování 4x4 vzorky)
Dalším testem herního 3D výkonu je pochopitelně test v demoverzi hry Quake3. Tyto testy jsou 1) v nastavení FASTEST 2) v rozlišení 1280x1024x32bit 3) FASTEST + FSAA 4x4 a nakonec 1280x1024x32bit + FSAA 4x4. To vše za přetaktovaného stavu karty. Všechny testované karty podali opravdu krásné výsledky. Nicméně, jako je tomu i jinde některé značky zaostávají v jednom a ostatní v druhém. Nemel bych také opomenout, že nejen 3D zobrazení je dobré, ale i v 2D všechny karty podávají opravdu dobrou kvalitu obrazu. A hlavně možnost velkého rozlišení při vysokém kmitočtu.
Hodnocení ELSA
Výkon: 90%
Přetaktování: 80%
Poměr cena/výkon: 70%
Chlazení: 75%
Ovladače: 90%
Instalace: 90%
Verdikt: 82,5%
Výsledky WinFast
Výkon: 90%
Přetaktování: 80%
Poměr cena/výkon: 75%
Chlazení: 80%
Ovladače: 90%
Instalace: 90%
Verdikt: 84%
Výsledky dle taktování
X-Micro: 212/530
Hercules: 236/544MHz
ELSA: 244/530
WinFast: 240/530
Výsledky dle Mark 2001
X-Micro: 4947
Hercules: 5634
ELSA: 5687
WinFast: 5689
Výsledky dle výkonu v demo Quake III
X-Micro: 42,5 fps
Hercules: 42,5
ELSA: 43,8
WinFast: 43
Quadro4
NVidia vydala profesionální verzi GeForce4. Kromě vyšší ceny by se měly vyznačovat lepší podporou pro profesionální aplikace. Aby se nezačalo přirovnávat Quadro4 k GeForce4, neprozradila nVidia přímo frekvence jádra a paměti, ale oznámila něco málo o polygonech za sekundu a FPS v MedMCAD-01 a ProCDRS-03. Nicméně je poměrně jednoduché k novým kartám přiřadit GeForce4: Quadro4 900 XGL - GeForce4 Ti4600, Quadro4 700 XGL a 750 XGL - GeForce4 Ti4400 (velikost paměti je rozdílná: 64 a 128 MB), Quadro4 500 XGL - GeForce4 MX440 a Quadro4 550 XGL - GeForce4 MX460. Byly představeny ještě další dva čipy pro podporu více monitorů. Je to Quadro4 200NVS pro 2 monitory a Quadro4 400 NVS pro 4 monitory. Pravděpodobně jsou oba vybaveny některou alternativou GeForce4 MX.
3D Blaster Ge Force 3
3D Blaster GeForce 3 Titanium 500
Tato karta, jež je zkonstruována pro náročné, využívá technologie od společnosti NVIDIA, jako je herní stroj nfiniteFX(tm), High Resolution Anti-Aliasing(tm) a blesková paměťová architektura, s cílem poskytnout výkon navíc tam, kde jej herní experti potřebují - ve speciálních efektech, při stínování v reálném čase, v objemových efektech a při vysokém rozlišení obrazu. Ve všech oblastech nasazení přidává rychlost zpracování a zkracuje odezvu a s programovým vybavením, které je optimalizováno pro rozhraní DirectX(r) 8.1 a Windows XP se jedná o nestárnoucí řešení. 3D Blaster GeForce3 Titanium 500 je nepřekonatelný herní systém, nabízející špičkovou rychlost a prokreslení detailu spolu s postavami a prostředími nerozeznatelnými od reality. Jedná se o nejlepší výběr z hlediska působivosti obrazu.
3D Blaster GeForce3 Ti200
Ti200 zkonstruovaná pro hráče, kteří vyžadují ekonomické řešení při velkém výkonu, generuje téměř neomezené 2D a 3D efekty. Se svým 32-bitovým barevným a 32-bitovou vyrovnávací pamětí a integrovanými T&L stroji, podporuje jakoukoli kombinaci osvětlení jdoucího z nekonečna, směrového, bodového nebo lokálního, a také samozřejmě ohromné množství interpolací, deformací, stínování v reálném čase, zpracování odrazů prostředí v reálném čase, mapování nerovností atd. Tyto funkce spolu s uživatelsky definovaným zřetězeními a neuvěřitelnou akcelerací vytváří z karty Ti200 centrum nabité energií. Karta je také optimalizována pro rozhraní DirectX(r) 8.1 a Windows XP.
3D Blaster GeForce2 Titanium
Se stroji T&L druhé generace, stínovacím rasterizérem (NVIDIA Shading Rasterizer(tm)) a se šířkou pásma pro přístup do paměti 6,4GB za sekundu tato karta v sobě spojuje výkon a ekonomické řešení. Vytváří světy, které obživnou na obrazovce díky vysokému rozlišení a věrnosti podání zajišťující prokreslení i těch nejsložitějších scén do nejmenšího detailu. Optimalizovaná podpora dalších funkcí, jako je rozhraní DirectX a OpenGL a mapování nerovností na úrovni pixlu jsou dalším přínosem pro její vizuální možnosti.
15. červen 2008
10 337×
1901 slov