Je to vstupní zařízení počítače pro ovládání kurzoru, zejména u grafických programů.
Inženýři z výzkumného střediska Palo Alto Research Center (PARC) firmy Xerox Corporation vyvinuli koncepci poprvé objevenou Douglasem C. Engelbertem ze Stanfort Research Center. Tato koncepce navrhuje ukazovací zařízení, něco co by uživatel počítače mohl použít jako svou ruku, která by způsobila odpovídající pohyb na obrazovce. Jelikož zařízení mělo odpovídající velikost a kabel připomínající ocásek, dostalo jméno myš. Firma Apple Computer udělala z myší standardní výbavu počítačů Macintosh a s narůstající oblibou Windows se stala myš standardním zařízením všech osobních počítačů.
Myš není jen ukazovací zařízení jako bylo původním záměrem. Pákový ovladač pro hry splňuje v podstatě tutéž roli, ale není pociťován jako to pravé. Digitalizační tablety jsou populární u architektů a inženýrů, kteří musejí přenášet přesné pohyby pera na obrazovku. Dotykové obrazovky, kterých se dotýkáte vlastními prsty nebo speciálními světelnými pery, jsou příliš unavující, máte-li je používat delší dobu.
Myš a její sestřenice otočná koule (trackball) přežily všechny ostatní více či méně neobratné metody navigace pomocí klávesnice. Myš nikdy klávesnici nahradit nemůže, ale může jí pomoci v takových situacích, kdy se přesouvají nebo ukazují objekty na obrazovce, situacích, kdy se klávesy pro pohyb kurzoru dobře nehodí.
Popis činnosti myši:
1. Jakmile pohnete mechanickou myší – tahem po rovné ploše – tak se ve směru pohybu pootočí kulička vyrobená z gumy nebo z kovu potaženého gumou, která vyčnívá ze spodní strany myši.
2. Při otáčení se kulička dotýká dvou válečků vzájemně postavených v úhlu 90 stupňů a uvede je také do pohybu. Jeden váleček sleduje pohyb myši dopředu a dozadu, což odpovídá pohybu ve svislé ose na obrazovce. Druhý váleček sleduje pohyb myši do stran, což odpovídá stranovému pohybu na obrazovce.
3. Oba válečky jsou spojeny s kolečkem zvaným dekódovač – jak se válečky otáčejí otáčí se i dekódovače.
4. Na okraji každého kola jsou umístěny tenké kovové kontakty. Dva páry kontaktních plíšků vystupujících z pláště myši se při každém otočení dekódovače setkají s jeho kontakty. Pokaždé když se plíšek setká s vodivým bodem, proběhne spojením elektrický signál. ( Tento způsob snímání je zastaralý. V současných myších jsou na obvodu koleček umístěny průřezy jimiž se přenáší signál z vysílače na senzor.)
5. Signály jsou přes kabel myši zasílány programům do počítače, které počet, kombinaci a frekvenci signálů ze dvou dekódovačů převádějí na vzdálenost, směr a rychlost nutnou pro přesun kurzoru na obrazovce.
6. Stisknutím tlačítka na vrchní části myši rovněž zašle do počítače signál, který se dostane do programu. V závislosti na tom, kolikrát tlačítko stisknete a na pozici kurzoru v okamžiku stisku, provede program úlohu, kterou si přejete vykonat.
Fyzikální popis činnosti kuličkového mechanismu myši:
1. Při pohybu myši po rovné ploše se kulička uvádí do rotačního pohybu.
2. Uvnitř myši se rotační pohyb převádí z kuličky na dva válečky postavené v úhlu 90 stupňů.
3. Váleček a kulička mají stejnou obvodovou rychlost. Jelikož mají válečky mnohem menší průměr a povrch otáčení než kulička, má větší úhlovou rychlost, a otáčí se proto rychleji.
Většina myší se připojuje přes sériový port, někdy též přes konektor PS/2
Základní úkony, které se vážou na konkrétní programy jsou:
· Ukázat (point) – nastavení kurzoru na objekt na obrazovce
· Klepnout (click) – na vybraném objektu jednou stisknout a uvolnit levé tlačítko
· Poklepat (double click) – dvakrát opakované kliknutí na vybraný objekt (= Enter)
· Táhnout (drag) – na daném objektu stisknout levé tlačítko, držet stisknuté a současně pohybovat.(Změna velikosti, přesunutí objektu)
Občas (hlavně u přenosných počítačů ) se místo myši můžeme setkat s:
· trackballem, což je v podstatě myš převrácená na záda – prsty pohybujeme kuličkou, která vyčnívá z desky s tlačítky.
· touchpad - to destička po níž se pohybujeme prstem, a podle toho se pohybuje kursor
· trackpointem – to je váleček vyčnívající z klávesnice a ovládaný tlakem jednoho prstu.
· světelným perem – tím se ukazuje přímo na obrazovku.
Mechanická myš se stala nejpopulárnějším ukazovacím zařízením pro novou generaci operačních prostředí – grafických rozhraní – jejichž představiteli jsou Windows, Macintosh a OS/2. Dokud se nedostaneme do bodu, kdy budeme s našimi počítači jednoduše mluvit, bude myš nedílnou součástí našich systémů.
Čerpal jsem z: Ron White - Jak pracují počítače
Internet
11. leden 2008
7 275×
672 slov