(18. -19. st.)
I. fáze (33 18. st. ) generace Dobrovského
Vliv - společenské podmínky-silný germanizační
tlak a úpadek češtiny
Cíl- obrana českého národa, čelit germanizaci a
obnovit český jazyk, slovanská vzájemnost-
posila národního sebevědomí, zájem o kulturu a
dějiny sběratelská činnost- lidová slovesnost
Reformy-Marie Terezie, Josef II.,
1.zrušení Jezuitského řádu
2.vydání tolerančního patentu
(svoboda nekatolických vyznání)
3.zrušení nevolnictví
4. Marie. Terezie-povinná školní docházka-
vytlačena latina- nastupuje němčina
5.omezení cenzury
vznikají jazykové obrany, díla která upozorňují na
češtinu, která je v úpadku a je potřeba obrodit
Jazykověda
BOHUSLAV BALBÍN
ROZPRAVA NA OBRANU JAZYKA
SLOVANSKÉHO, ZVLÁŠTĚ PAK ČESKÉHO-
vlastenecké, obrození českého jazyka
JOSEF DOBROVSKÝ (1753-1829)
*Ďarmoty
chtěl být kněz, nevěnoval se tomu, vychovatel ve
šlechtických rodinách, navázal kontakty-podpora,
vědecká činnost- možnost studovat v archivech
jazyk- německy, latinsky, česky, osvícenská
metoda-kritika, požaduje spolehlivá svědectví,
opírá se o materiál, šlo mu hlavně o pravdu
německy
DĚJINY ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY
vývoj jazyka úzce souvisí s vývojem
literatury, vyspělost jazyka = vyspělost
literatury, nejvyspělejší jazyk-
veleslavínská čeština
PODROBNÁ MLUVNICE JAZYKA ČESKÉHO
1.systematická mluvnice češtiny, zavedl
systém, který se dodnes používá- rody, vzory,
třídy,
NĚMECKO - ČESKÝ SLOVNÍK
latinsky
ZÁKLADY JAZYKA STAROSLOVĚNSKÉHO
gramatika staroslověnštiny,
význam Dobrovského-
1.ustálil spisovnou češtinu,
2.položil systematické základy NO
3.základy české vědy
4. základy slavistiky (věda o slov. národech)
nevěřil v úspěch NO- kritik, konflikt s vlastenci
Divadlo
snaha vytvořit hry v češtině, najít české divadlo
1783-Stavovské divadlo-německé, později
česká představení
1786-89- Bouda (Václ. nám.), Josef II.,vyhořelo
kruhová, dřevěná stavba (jako Globe)
česká vlastenecká divadelní společnost
VÁCLAV THÁM-duše Boudy, herec, dramatik,
překladatel (Shakespeare), organizátor
většina her se ztratila
VLASTA A ŠÁRKA,
BŘETISLAV A JITKA-historické hry,
vlastenecké prvky
Próza
Knížky lidového čtení-zaměřeny na dobrodružný
příběh, rytířské téma, hrůzostrašné povídky,
pro nejnižší vrstvy, nízká umělecká hodnota
(špatný stav literatury)
VÁCLAV MATĚJ KRAMERIUS
založil nakladatelství - Česká expedice
vydává starou českou literaturu
+ překlady (němčina), adaptováno
založil Krameriusovy c.k. vlastenské noviny
Poezie
almanachy- sborníky- přispívají různí autoři
BÁSNĚ V ŘEČI VÁZANÉ (1875), 2 svazky
vydal Václav Thám , milostná lyrika,
anakreontská poezie- překlad i vlastní tvorba , básně ze staré české literatury, překlad z němčiny
SEBRÁNÍ BÁSNÍ A ZPĚVŮ(1795-1814),
5 almanachů organizoval A. J. Puchmajer,
anakreontská poezie, bajky
II. fáze (13 19. st.)- generace Jungmannova
vliv-napoleonské války, národně-osvobozenecké hnutí
-změna v pojetí vlastenectví- J. Jungmann - "Čechem je
ten, kdo česky mluví a píše, nikoli ten, kdo se k Čechům
hlásí ale píše německy"
znaky-snaha o vytvoření vědy v českém jazyce,
náročná literatura, rozvoj jazyka,
rozšíření slovní zásoby, historismus
JOSEF JUNGMANN (1773-1847)
*Hudlice u Berouna
gymnázium, filosofie, práva- Praha, učil češtinu na
gymnáziu. v Litoměřicích , vědec, organizátor,
I. Časopisecké články- kratší studie
ROZMLOUVÁNÍ O JAZYKU ČESKÉM-
ukázka toho, v jakém stavu je čeština- poněmčená, je potřeba češtinu zavést
do škol a úřadů
O KLASIČNOSTI LITERATURY A
DŮLEŽITOSTI JEJÍ- je potřeba zušlechťovat
současnou češtinu, nikoli veleslavínskou
( x Dobrovský)
II. Vědecké dílo-
SLOVESNOST- učebnice pro gymnázia
sloh, literatura, čítanka
HISTORIE LITERATURY ČESKÉ- česky
psané dějiny literatury-( x Dobrovský)
SLOVNÍK ČESKO - NĚMECKÝ-(1384-1839)
5 svazků, oživuje starší česká slova,
přejímání z cizích jazyků,(modřín, ropucha,)
neologismy- nově utvořená slova
(rostlina, savec, kyselina, pestík, čtverec)
III. překlady-snaha přeložit náročná díla
(Goethe, Schiller, Milton)
Věda
snaha vytvořit česky psaná vědecká díla
historiografie
FRANTIŠEK PALACKÝ (1798-1876)
studium na Slovensku, Praha,
přátelství s Jungmannem a Dobrovským,
vychovatel u Šternberků,
studoval archivy a knihovny
austroslavismus-federativní uspřádání
v Rakouských zemích= samostatnost národů
jeho názory ovlivnily českou historickou prózu
DĚJINY NÁRODU ČESKÉHO
V ČECHÁCH I V MORAVĚ- (5 dílů)
od mýtických dob po Habsburky
neustálý boj mezi Slovany a Germány-
pozitivní- posunuje vývoj (národ se musel
bránit a bojovat o svou existenci),
vrchol- doba husitská (celý národ
šel za nějakou myšlenkou- svoboda)
I.díl- vydán v němčině, po revoluci přeloženo
do češtiny- další díly vydané v češtině
PAVEL JOSEF ŠAFAŘÍK-
profesor slavistiky v Srbsku,
Praha- universitní knihovna
SLOVANSKÉ STAROŽITNOSTI- učebnice
slavistiky,od nejstarších dob do 10. st.
přeložena do Ně., Fr., Ruš., Pol.,
snaha ukázat, že kromě Řeků, Římanů, Germánů existuje i vyspělý národ Slovanů
Poezie
rukopisy
situace-zásah preromantismu
(návrat do minulosti a k lidové slovesnosti)
motivy- snaha preromantismu vrátit se do raného
středověku, dokázat starobylost a vyspělost
české literatury
vytvoření padělků (falza)
RK - RUKOPIS KRÁLOVÉDVORSKÝ
naleziště - Dvůr Králové 1817,
zlomek památky ze 13. století
idealizace staré literatury
lyrické skladby- milostné
epické básně- z české mytologie- Záboj a Slavoj
z raného středověku - Oldřich a Boleslav
Skřivánek - lyr. - epické, vlastenecký prvek,
RZ -RUKOPIS ZELENOHORSKÝ- 1818,
zlomek rozsáhlé skladby, má být z 9. st.
Libušin soud - spor o dědictví mezi Chrudošem a
Šťáhlavem,
ukázka toho, jak vypadal středočeský sněm - ještě větší idealizace, demokracie
anachronismy - nezapadá do doby- hlasování, dědictví
Pravděpodobní falzifikátoři - 2 skupiny lidí - pro a proti
VÁCLAV HANKA- archivář č. muzea,
vydavatel st. č. památek, zajímal se o slavistiku,
vlastenec, znalec jazyků, literatury,
psal poezii- lyrické básně
JOSEF LINDA-spisovatel - historická próza,
novinář, uznávaný, epické básně
RK - muzeum- V. Hanka jediný byl schopen přečíst
RZ - anonymně zaslán do Prahy
Rukopisné boje
Dobrovský - uznal RK, RZ- odmítl
Palacký, Šafařík - oba jsou pravdivé
konec 19. st. - universitní profesoři- Masaryk-
padělky (jazykové jevy)
60. léta 20. st. - chemické zkoušky- padělky
( materiál, barvy - míchání - dříve neznali)
některé stránky- použili starý pergamen
JAN KOLLÁR (1793 - 1852)
*Mošovce, střední škola- Bratislava
Jena - teologie- evangelický kněz,
Wilhelmina Schmidtová- dcera faráře,
nabídka - sňatek, farář v Jeně- odmítá
Pešť- evangelický kněz u slovenské menšiny-
nespokojen
Vídeň - profesor slavistiky ( k obrození č. národa
je potřeba ostatních národů)
BÁSNĚ - sbírka- milostná poezie, sonety
1. část vznikla v Jeně- štěstí, radost
2. část - Pešť - melancholie, smutek - MÍNA
SLÁVY DCERA - rozšířené vydání Básní
4 části- předzpěv, 3 zpěvy (Sála, Labe, Dunaj
pouť básníka slovanskými zeměmi,
provází ho Mína - dcera bohyně Slávy ( bohyně Slovanů), lepší budoucnost Slovanů
odlišná od sbírky- idealizace, úvaha
řeší dilema komu patří srdce- cit vlastenecký x cit milenecký- symbol srdce, které rozpůlí
2. vydání- brzy (1832) + zpěv V.- Léthé,
VI. Acherón
souvislost s Božskou komedií, slov. ráj a peklo,
učenost - malá srozumitelnost
časomíra - každá stopa zní stejně dlouho
U mora -krátká slabika, -- dlouhá
daktyl- , spondej
elegické distichon (dvojverší) -
spojení hexametru a pentametru
( 6 stop + 5 stop)
VÝKLAD ČILI PŘÍMĚTKY A
VYSVĚTLIVKY KU SLÁVY DCEŘE -
vysvětluje všechny verše, rozsáhlé
FRANTIŠEK LADISLAV ČELAKOVSKÝ
*Strakonice, VŠ - filosofie- vyloučen -
( půjčil si Husovo dílo)
žurnalistika- příloha Pražských novin-
Česká včela - veřejná kritika ruského cara -
zbaven redaktorského místa,
profesor slavistiky- Vratislav, Praha
1. dílo odborné slavistické
sběr slovesnosti u různých národů,
znalec slovanských jazyků
SLOVANSKÉ NÁRODNÍ PÍSNĚ- 3 svazky
odborné, originál + překlad,
slovesnost - zanikala
2. ohlasová poezie
vytváří umělou poezii, která napodobuje
lidovou slovesnost, chtěl vytvořit ohlasovou
poezii všech slovanských národů, stihl jen 2
OHLAS PÍSNÍ RUSKÝCH
inspirováno ruskou lidovou epikou
bohatýrské zpěvy, 3 druhy skladeb
Bohatýr Muromec-boj Rusů proti
nepříteli (Tataři), symbolizuje udatnost Rusů
Čudila Plenkovin-zvítězí nad ptákem
Velikánem Velikánovičem
(symbol zla a bezpráví)
Veliká panychida-reaguje na události ze
současnosti ( tažení Napoleona na Moskvu)
věnováno padlým (požár v Moskvě přechází
v oheň na počest padlých hrdinů)
OHLAS PÍSNÍ ČESKÝCH
zachycuje malé hájky a potůčky
(vs. OPR-mohutné bory a řeky),
lyrika - milostná, přírodní,
pro českého člověka chvílemi satira
Toman a lesní panna - 1. uměle vytvořená
balada v české literatuře
Vrchní z Kozlova
III. fáze ( 30. - 50. léta 19. st.)
romantismus
KAREL HYNEK MÁCHA (1810 - 1836)
*Nové město, vystudoval filosofii a práva
divadlo - herec, organizátor
turistika - pěšky ( Benátky, Krkonoše)
vztah k Eleonoře Šomkové = LORI-
komplikovaný, dramatický vztah
Litoměřice - hašení požáru -nemoc- zemřel
romantik - v rozporu se světem - hledá únik
próza
ze současnosti- vlastní zážitky
Obrazy ze života mého -
MARINKA, VEČER NA BEZDĚZU
Máchovy cestovní dojmy formou
lyrizované prózy, ich forma,
kontrast chudoba, smrt x krása
POUŤ KRKONOŠSKÁ - pesimismus,
na základě snu - protiklad reality a představ
návštěva chrámu na vrcholu Sněžky - mniši,
probouzí se jen jeden den v roce, úvahy jestli
raději zemřít nebo se stát mnichem
CIKÁNI - rozpor snu a skutečnosti,
feudál Valdemar Borecký z Borku
vs. společenští vyděděnci - Cikáni, Židé
z historie
KAT ( Křivoklad, Valdek, Vyšehrad, Karlštejn)
napsal jen Křivoklad- Václav V. jako zajatec
českých odbojných pánů na Křivoklátě,
protiklad krále Václava a jeho přítele Kata
poezie
MÁJ (1836)
poslední dílo, lyricko - epická skladba
4 zpěvy, každý zpěv je uzavřený celek
1. zpěv- představuje postavy (Jarmila, Vilém)
motiv vraždy otce Viléma, Jarmila je svedena,
svůdce zavražděn Vilémem J + V - milenci
( svůdce - otec Viléma)
2. zpěv - Vilém uvězněn- reflexivní charakter,
úvahy o smyslu života
3. zpěv poprava Viléma - úvahy o tom,
co ho čeká po smrti (nic)
4. zpěv - typicky romantický - básník sám - Hynek
závěr- Hynku, Viléme, Jarmilo - ztotožnění,
propojení postav
ohlasy na Máj - zcela kritické
Tyl, Tomíček - požadují vlastenecké téma,
srozumitelnost
koncem 50. let - generace májová-
Neruda - nová generace- poprvé Máj uznán
KAREL JAROMÍR ERBEN (1811 - 1870)
*v Miletíně, gymnázium - Hradec Králové
VŠ - Praha - filosofie, práva
pracoval jako archivář Prahy
seznámil se s Máchou, Palackým - ovlivnili ho
poezie
KYTICE Z POVĚSTÍ NÁRODNÍCH
sbírka lidových balad
POLEDNICE, VODNÍK- zobrazen člověk
uprostřed přírodních sil, osudovost,
nadosobní řád, snaha člověka změnit osud
znamená trest- nepřiměřený provinění
ZÁHOŘOVO LOŽE - člověku pomáhá pokání,
umožní vytvořit hráz proti přírodním silám,
polemika s Máchovým Vilémem -
Záhoř po 90-ti letém pokání dojde k odpuštění
( Vilém je popraven)
sběratelská činnost
PÍSNĚ NÁRODNÍ V ČECHÁCH
3 svazky, texty + noty
ČESKÉ POHÁDKY- žánr- kouzelné pohádky
O třech zlatých vlasech děda Vševěda
Dlouhý, Široký, Bystrozraký, Zlatovláska
divadlo
JOSEF KAJETÁN TYL (1808 - 1856)
*Kutná Hora, gymnázium,
kočovná herecká společnost (německá),
založil Kajetánské divadlo (Praha) -
žurnalistika- Květy- redaktor - úspěšný, dobrá pozice
politická aktivita - poslanec ve sněmu - vlastenec
ke konci života pronásledován kvůli svým
politickým názorům - vrací se ke kočovnému divadlu
drama
dramatické báchorky - spojení reálného a nadpřir. světa
(lidové prostředí + pohádka)
STRAKONICKÝ DUDÁK- oslava síly, lásky,
obětavosti, varování před přílišnou touhou po penězích, odrodilstvím
postavy -české - Švanda(podnikavý,důvěřivý
dobrosrdečný, vlastenec, vyvíjí se ),
Kordula (starostlivá matka),
Kalafuna(muzikant), Dorotka(moudrá),
cizí - Vocilka(záporný typ - zběhlý student),
pohádkové-Zulika(princezna),Alamir (princ),
Rosava(polednice)
Švanda, syn polednice Rosavy chce jít s dudami
do světa aby získal peníze a mohl se oženit
s Dorotkou, přidá se k němu dobrodruh Vocilka -
protiklad Švandy,
Švanda uvězněn, Dorotka ho zachrání
hry ze současnosti
- mezilidské vztahy, deformace majetkem
PALIČOVA DCERA - hl. postava - žhář, spálil
všechno, jeho dcera na sebe bere jeho vinu - řeší se čí je to vina
FIDLOVAČKA- fraška s písněmi, řemeslnické
vrstvy, píseň Kde domov můj
(zpívá slepý houslista Mareš)
historické hry
vznik před r. 1848, chtěl představit historii
JAN HUS, JAN ŽIŽKA Z TROCNOVA
próza
ze současnosti
ROZERVANEC - reakce na český romantismus
reprezentovaný Máchou- karikaturní popis
Rozervanec = romantik - neužitečný, odtržen od
reality, zmařené naděje vysněný svět,
nepřirozené bolesti
uznává Máchu jako básníka, ale nelíbí se mu, že
píše něco jiného než mu určila vlast, hlavní tón
básní je vždy stejný
("kdo jich přečte 10, zná 11 dříve než ji uvidí")
historická
DEKRET KUTNOHORSKÝ-hist. próza z doby
Václava IV. - popisuje poměry na pražské
univerzitě, namířeno proti němcům, hlasy 3:1
počátky. realismu
KAREL HAVLÍČEK BOROVSKÝ (1821 - 1856)
*Borová, gymnázium v HB, VŠ Praha
teologie - omyl -nesouhlasí s dogmaty
-vyloučen pro své názory
studium slavistiky
cestování - cesta do Ruska -vychovatel (poznal
poměry v Rusku -změna názoru na slovanskou
vzájemnost -zaostalost, byrokracie carského režimu)
1848- poslanec, revoluce poražena,
vyhoštěn do Brixenu- 3 roky, vrátil se a zemřel
publicistika
Česká včela - redaktor (příloha Pražských novin -
jediné česky tištěné - cenzura),
jeho hlavní náplně- satira, dobrá lit. úroveň
časopis Slovan- založil, kvůli náplni několikrát
povolán před soud, nebyla mu prokázána vina,
časopis zakázán
velké satirické skladby
TYROLSKÉ ELEGIE - Havlíčkovo zatčení
+ cesta do Brixenu- humor, ironie, ostrá satira
proti rakouské moci (zesměšňování úředníků) -
cenzura, výpady proti Bachovi
KRÁL LÁVRA - vzniklo v Brixenu,
na motiv irské pohádky o králi s oslíma ušima
výpad proti absolutní moci, narážky na současnou
situaci, parodie historií o hodných panovnících,
když holič zjistí, že král má oslí uši, chce se mu
pomstít
KŘEST SVATÉHO VLADIMÍRA
nedokončeno, začal psát v Rusku,
inspirace Nestorovým letopisem ruským
(hrdinské činy, mytologie -středověk),
pronikání křesťanství na Kyjevskou Rus,
vztah mezi světskou a církevní mocí,
panovník x církev (car Vladimir x bůh Perun)
církev - přisluhuje světské moci, světská moc
potřebuje k ovládání lidí církev
historické téma, ale aktuální
drobná satira - epigramy
epigram -původně nápis na chrámu, hrobě,
v literatuře- krátká, stručná, útočná báseň s vtipně
vyhrocenou poentou,( "malinké nádoby, do
kterých vztek svůj nalévám aby mi srdce nežral"),
5 oddílů-věnováno světu, vlasti,církvi, králi, Múzám
BOŽENA NĚMCOVÁ (před 1820 - 1862)
vl. jm. Barbora Panklová, ( * Vídeň ?)
nevlastní rodiče- nejasnosti- datum narození
mládí ( Jan Pankl + Terezie Novotná)
mládí - Ratibořice (Náchodsko), ZŠ - Česká Skalice,
vliv babičky - Magdalena Novotná,
provdala se za člena finanční stráže Josefa Němce,
pobyt v Praze, Chodsku, Litomyšli, Slovensko
úsilí o spravedlivější společnost a lepší postavení
ženy, vlastenectví a odvaha
BABIČKA (Obrazy z venkovského života)
není román - jednotlivé epizody (samostatné)
harmonizuje a idealizuje život a svět,
vzpomínky na dětství a poznatky z lidového
prostředí = dílo má romantické (vztahy mezi
lidmi) i realistické rysy(popis zvyků, krojů,
prostředí, postava Babičky tvoří syntézu díla
V ZÁMKU A PODZÁMČÍ- krátká próza - povídka
ideální svět bohatých a chudých, chudí jsou
morálně výše než bohatí,-kladný vliv na panstvo,
výsledek - bohatí mají pochopení pro chudé
CHYŽE POD HORAMI - námět na Slovensku,
český student se zamiluje do slovenské dívky,
o zvycích slovenského lidu + milostný příběh
17. únor 2008
9 227×
2173 slov