ROMANTISMUS:
- směr 1. poloviny 19. století, který vznikl jako reakce na osvícenství, což byl myšlenkový směr
- tento směr klade důraz na city, emoce, osobní prožitky – subjektivno a výjimečné zážitky nejvýrazněji se projevil v literatuře a malířství
- Průkopníkem ve francouzském malířství byl JEAN LOUIS THÉODORE GÉRICAULT se svým obrazem Důstojník gardy dává povel k útoku
- Géricault byl jedním z umělcům kterým kritika vytýkala, že si pletou skutečnost s představami a život s románem. Přezdívali jim romantici a snahám, které tito mladí umělci vášnivě hájili v umění i v životě, romantismus
- Romantismus však nebyl jen novým uměleckým směrem. Byl něčím víc – novým životním pocitem, ovlivňujícím Evropu první poloviny 19. století
- Hrdinové romantismu toužili vyzkoušet „na vlastní kůži“ všechno nové a vzrušující, chtěli projevit vlastní vášnivé city a vůli
- Romantismus zdůrazňuje jedinečnost a subjektivitu osobního prožitku. Romantický člověk je jedinečnou bytostí – individualitou
- Zatímco 18. století je stoletím osvícenství, které bylo ve znamení víry v rozum, tak romantismus první poloviny 19. století kladl důraz na city, vášně, dobrodružství, fantazii, silné a výjimečné zážitky
- Romantici hledali neklid a nejistotu. Své náměty nacházeli v nespoutané přírodě, na opuštěných místech se starými zříceninami nebo naopak v bojích za svobodu, v tématech lásky a smrti
- Romantikům se příčila ošklivost průmyslové tovární výroby a špína rychle se rozrůstajících měst
- Vysmívali se vyčpělým ideálům klasicismu. Mladí malíři zavrhli ulízané mytologické kompozice, v nichž bylo vše předem vypočítáno na vnější efekt
- Proti chladné vyumělkovanosti stavěli vášeň a přirozenost, dobrodružství a odvahu hrdinů a rebelů
- Ze skutečnosti, která romantiky tísnila, utíkali do snů, představ a fantazie, do středověké minulosti nebo na opuštěná místa ve volné přírodě
- CHARAKTERISTIKA ROMANTICKÉHO DÍLA:
- Hlavními motivy jsou krajiny, příroda, západy a východy Slunce, zajímavé přírodní úkazy
- Upřednostňovala se krajina a postavy byly malinké a ztrácející se v okolí
- Objevují se zříceniny – odkaz na doby dávno minulé
- Na obrazech je dominantní strom
- Objevují se historické náměty a výjevy, vycházející z mýtů a pověstí
- Vše je jakoby v pohybu – dramatické výjevy
- U nás – výjevy ze starých českých pověstí, odkaz na lidové umění
- PŘEDSTAVITELÉ ROMANTISMU:
- Théodore Géricault – Důstojník gardy dává povel k útoku, Splašený kůň
- Eugéne Delacroix - Vraždění na ostrově Chiu, Svoboda vedoucí lid
- Bodo Boden - Svoboda vedoucí lid
- John Constable - Žitné pole
- William Turner - Požár parlamentních budov
- Caspar David Friedrich - Dva muži pozorující měsíc
- Josef Mánes – Slovenská rodina, venkovský kostelík
- Antonín Navrátil – Hon na lišku
Klasicismus versus romantismus:
Rozum – cit
Řád – svoboda
Symetrie – bizarnost
Antika – gotika
Společnost – jedinec
Normy – nespoutanost
REALISMUS:
- Směr druhé poliny 19. století
- Obrazy byly malovány podle skutečnosti, až do nejmenších detailů = studie
- Obrazy jsou nepřikrášlené a nepřibarvené
- Od ostatních slohů se liší svými náměty
- Náměty: Chudí lidé, kteří tvrdě pracují a nežijí v dobrých podmínkách
- Vyšší vrstva tyto obrazy neměla moc ráda a ve svých domech je nevystavovala, protože se nerada dívala na chudé pracující lidi
- Vznik ve druhé polovině 19. století s rozvojem průmyslové výroby
- Příroda už nebyla chápána jako dílo Boží, ale jako zdroj surovin nezbytných pro uspokojení stále rostoucích potřeb společnosti
- Víra v Boha a nadpozemský svět byla otázkou jeho svobodného rozhodnutí – nebyla už tedy chápána jako problém celé společnosti . Tato změna postavení člověka ve světě měla za následek i změnu jeho vztahu k němu. Veškerá pozornost se upjala k pozemskému světu v jeho konkrétní podobě – k tomu jak jej vidíme očima
- Nový vztah ke světu se promítl i do výtvarného umění. Místo zasněných návratů do dávné historiemi tajemného světa Orientu, ve kterých si libovali romantici se zájem umělců druhé poloviny 19. století obrací k všední skutečnosti v její konkrétní podobě. Proto byl tento nový směr označen jako realismus (realita = skutečnost)
- Rozbujelou fantazii romantiků nahrazuje trpělivé a pečlivé pozorování světa kolem sebe.
- Zakladatelem je Gustav Courbet. Ten se snažil zachytit skutečnost v její syrové podobě bez jakéhokoliv přikrášlování. Lidskou postavu maloval podle živého modelu, vycházel se skicáky do přírody, aby zde na základě přímého pozorování zachytil konkrétní část skutečnosti řadě kresebných i barevných studií. Výsledné obrazy však stále ještě maloval v ateliéru.
- Zájem o konkrétní, nepřikrášlenou podobu skutečnosti vedl k mimořádnému rozkvětu krajinomalby
- PŘEDSTAVITELÉ REALISMU :
- Karel Purkyně – Podobizna kováře Jecha, zátiší, portréty…
- Gustav Courbet – Štěrkaři
- Jean-Francois Millet – Sběračky klasů
- Honoré Daumier – Revoluce, Hlava
- Adolph von Menzel – Válcovna železa
- Camille Corot – Cesta k Séver
- Antonín Chittussi – Vltava u Tróje
- Adolf Kosárek – Krajina ze středních Čech
- Josef Mánes – Venkovský kostelík
- Josef Navrátil – U vývěsní cedule loterie
28. prosinec 2012
26 996×
715 slov