Přehled pigmentů a barviv používaných v malířských technikách :
- BĚLOBA:
- ALABASTROVÁ BĚLOBA = jde o mletý sádrovec, je vhodná pro vodová pojidla, užívá se jako plnidlo do pigmentů
- KŘÍDA = jde o přírodní CaCO3 , podle naleziště se dělí Německou, Španělskou Šampaňskou…
- OLOVNATÁ BĚLOBA = směs uhličitanu olovnatého a hydroxidu olovnatého , má velkou mrtvost a je jedovatá
- TRANSPARENTNÍ BĚLOBA = jde o hlinitý hydrát, substrát pro org. a vodová barviva
- ŽLUTĚ:
- BARNATÁ = citrónová, snáší všechna pojiva a má dobrou mrtvost
- CHROMOVÁ= a) světlá, velká mrtvost, pro všechna pojiva
b) tmavá
- COBALTOVÁ = cobalnit draselný, čistý žlutý pigment, dobrá mrtvost, v temperových barvách
- ŽLUTÝ LAK = z přírodní kůry dubu
- OKRY:
- MOLIBDENOVÁ ORANŽ = na světle tmavne
- REZEDOVÁ ŽLUŤ
- VERSÁLOVÁ ŽLUŤ = velmi stálá, dobrá viditelnost a mrtvost, používá se pro všechny techniky
- SANTINOR = zlatý okr, zemitý hlinek (žluté jíly), má rezavý až olivový odstín
- ČERVENĚ
- DRAČÍ KREV = tmavočervené barvivo používané od 16. století, dobře se rozpouští v alkoholu, z ratanové palmy – z plodů
- PURPUR = jedno z nejvzácnějších a nejdůležitějších barviv, z mlžů
- RUMĚLKA = vynikající mrtvost, sulfid rtuťový
- MINIUM = suřík, ortoolovičitan olovnatý, má jasně červený tón
- MODŘE
- EGYPTSKÁ MODŘ = antický pigment, vhodný pro fresky, směs měďnatých solí, křemičitého písku a vápno sůl
- INDIGO = užití na barvení textilu, z rostlin rodu indigo
- COBALTOVÁ = smalt, nízká mrtvost, ve všech technikách
- ULTRAMARÍNOVÁ VIOLEŤ = vhodná na fresky, malá mrtvost, vznik žíháním ultramarínu modrého
- ZELENĚ
- KADMIOVÁ = velmi stálá, žlutozelená barva, lze mísit se všemi odstíny
- ULTRAMARINOVÁ = směs salegonitu a glaukonitu, velmi starý pigment, žlutozelený až žlutošedý odstín
- MĚDĚNKA = zelenomodrý, octan měďnatý, užití ke knižní malbě
- GUIGNETOVA ZELEŇ = chromová, připravuje se uměle má hluboký a studený tón, na světle je stálá
- HHNĚDI
- MUMIE = z egyptských mumií
- SEPIE = tmavohnědý až černý výměšek sépie, dusíkatá sloučenina
- UMBRA = přírodní zemitý pigment, užití ve všech technikách
- VAN DICKOVA MĚĎ = hnědý pigment org. původu – hnědé uhlí, oleje, lazary
- ČERNĚ
- KOSTNÍ = žíháním zbytků kostí, akvarel
- LAMPOVÁ ČERŇ = saze – velká pivost, užití ve všech technikách
- RÉVOVÁ = ze zbytku vinné révy, tempery, akvarely a kvaš
Záření:
- gama záření
- rentgenové záření
- ultrafialové záření
- viditelné záření
- infračervené záření
- radiové záření
bílé předměty se jeví bíle, protože je ozařuje světlo. Černé předměty pohlcují záření
základní barvy:
žlutá, modrá, červená
podvojné barvy:
zelená, fialová, oranžová
světlá
Modrá -> kobaltová modř = valéry
tmavá
Valér = světlostní stupeň – množství světla v barevné hmotě, jde o poměr bílé a celé té barevné hmoty, nebo poměr černé a celé té barevné hmoty
Sytost = poměr šedé a barevné složky
Pasta = hustá barva – tempery
Lazury = řídké barvy – vodové
Barva = pigment + pojítko (olej, terpentýna)
28. prosinec 2012
6 174×
413 slov