Rozdělení moci v demokracii, volby, volební systémy
Moc
- = možnost působit, ovlivňovat společnost (její část či jednotlivce)
- dělba moci - znemožňuje kumulaci moci zákonodárné, výkonné a soudní u jediného orgánu
- podstatou dělby moci je vzájemné oddělení všech orgánů a nezávislost
- současně se složky moci kontrolují a za určitých podmínek i brzdí
- princip dělby moci
- John Locke - 17.-18. století
- dílo: Dvě rozpravy o vládě - dělba moci je známkou přirozené ochrany lidských práv je dělba moci mezi panovníkem a parlamentem -» moc exekutivní a legislativní
- Charles de Montesquieu - 18.st
- inkompatibilita funkcí = neslučitelnost jednotlivých funkcí
- žádný občan ČR nemůže být zároveň členem obou komor Parlamentu
|
Legislativa
(Parlament) |
Exekutiva
(vláda, prezident) |
Jurisdikce
(soudy) |
Legislativa
(Parlament) |
vydává zákony |
právo suspenzivního
veta |
právo zrušit
zákon |
Exekutiva
(vláda, prezident) |
parlamentní kontrola
právo přehlasovat prezidentovo veto |
vykonává zákony |
právo zrušit
nařízení vlády |
Jurisdikce
(soudy) |
|
právo udělení
milosti, amnestie |
interpretuje zákony
(zavádí zákony do praxe) |
Moc zákonodárná (= legislativa)
- má ve své pravomoci vydávání zákonů
- ústava zaručuje poslancům a senátorům imunitu, nelze je trestně stíhat bez souhlasu příslušné komory
- tvoří ji zpravidla dvoukomorový parlament:
- poslanecká sněmovna - sněmovna reprezentantů
- senát
- jednokomorový parlament není častý - Slovensko, Švédsko, Dánské
Česká republika - dvoukomorový parlament
- Poslanecká sněmovna
- 200 poslanců, voleni na 4 roky podle poměrného zastoupení
- pasivní volební právo: 21 let
- silnější postavení
- přijímá návrhy zákonů
- vyslovuje důvěru nové vládě, nebo nedůvěru ve volebním období
- v čele předseda
- volen a odvoláván sněmovnou na ustavující schůzi
- svolává, zahajuje, řídí, ukončuje schůze
- navrhuje pořadí a způsob projednávání jednotlivých bodů
- poslanecké kluby
- vytváří poslance podle stranické příslušnosti
- PS zřizuje:
- mandátový a imunitní výbor - ověřují mandáty poslanců
- petiční výbor, organizační výbor - organizace práce sněmovny
- rozpočtový výbor - projednává návrh státního rozpočtu
- Senát
- 81 senátorů, voleni na 6 let, 1/3 se mění každé 2 roky (zaručuje politickou kontinuitu), voleni podle většinového volebního systému
- v ČR zvolen v r. 1996, není rozpustitelný
- pasivní volební právo: 40 let
- zástupný legislativní orgán v případě rozpuštění PS -> Senát má možnost přijímat tzv. zákonná opatření
- funguje jako brzda PS - může neschválit návrh zákona přijatý PS neb vrátit pozměněný
- řídí jej předseda, senátoři zakládají výbory a komise a sdružují se v senátorských klubech
Moc výkonná (= exekutiva)
Tvořena vládou, prezidentem a státním zastupitelstvem.
- Vláda
- složena z předsedy (premiér), místopředsedů a ministrů
- předsedu jmenuje prezident republiky, na jeho návrh ostatní členy vlády
- po jmenování musí získat důvěru PS - vláda žádá o důvěru přednesem programového prohlášení
- premiér seznámí PS se základními cíli a záměry vlády (ústavní zvyklost)
- každý ministr má na starosti určitý rezort z vládní agendy
- Prezident - hlava státu
- volen na společné schůzi obou komor parlamentu, není jimi ovladatelný
- pravomoci:
- suverénní - nepotřebuje k nim ničí souhlas
- právo suspensivního veta (vrácení parlamentu přijatý návrh zákona), právo jmenovat předsedu vlády ministry, přijímat demisi vlády, rozpustit PS, jmenovat soudce Ústavního soudu (se souhlasem Senátu)
- kontrasignační - potřebuje spolupodpis předsedy vlády
- právo zastupovat stát navenek, sjednávat a ratifikovat mezinárodní smlouvy, vyhlašovat volby do parlamentu, pověřovat a odvolávat velvyslance, udělit milost, amnestii
Moc soudní (= jurisdikce)
V ČR vykonávána Ústavním soudem a soustavou soudů (Nejvyšší správní soud, ...). Soudy jsou nezávislé, soudci jmenováni prezidentem bez časového omezení, neodvolatelní.
- Ústavní soud - Brno - Pavel Rychetský
- posuzuje dodržování ústavnosti
- porušování lidských práv
- zda přijatý zákon není v rozporu s ústavou a právním řádem
- skládá se z 15 soudců, jmenování na 10 let prezidentem se souhlasem Senátu
- Nejvyšší soud - Brno - Iva Brožová
- vrcholný soudní orgán, sleduje rozhodnutí vrchních soudů a zajišťuje zákonnost v jejich obvodu
- vrchní soudy - vykládají zákony a jiné právní předpisy
- krajské soudy - druhý stupeň soustavy rozhoduje o věcech právně složitých a společensky významných (např. ochrana osobnosti, autorská práva)
- okresní soudy - nejnižší orgány, projednávají věci spadající do oblasti občansko-právních, pracovních, rodinných, obchodních a hospodářských vztahů
Volby, volební právo, volební systémy
- neodmyslitelným principem zastupitelské demokracie
- akt, při kterém právoplatní voliči volí své zástupce do orgánů státní moci do určitých funkcí
- proces vycházející z volebního práva (všeobecné, rovné, přímé, tajné)
- komunální (do samosprávných orgánů)
- parlamentní (i do EU parlamentu)
- prezidentské
Podmínky voleb:
- tajné
- přímé - volím já
- všeobecné - volební právo pro všechny
- rovné - každý může plnit veřejné funkce a každý hlas je rovnoprávný
Průběh a mechanismus voleb se v jednotlivých zemích liší v těchto bodech:
- jak často volby probíhají
- zda jsou volby celoplošné nebo v jednotlivých obvodech
- zda se mění reprezentace najednou (parlament) nebo po částech (senát)
- kdo a jakým způsobem navrhuje kandidáty
- kdo je kandidát (jedinec nebo strana)
- kdo má aktivní a kdo pasivní volební právo - věk do kterého se může volit (pasivní, aktviní)
- jaký je volební řád
- volební matematika - jakým způsobem jsou sčítány hlasy a jakým způsobem se přidělují mandáty, křesla
- možnost kontroly voleb
- ekonomické hledisko
- kdo si může dovolit vstoupit do voleb
- zda je povinná kauce
- jakým způsobem můžete vést kampaň
Volební právo:
- aktivní, tj. právo volit - u nás – každý občan ČR starší 18-ti let
- pasivní, tj. být volen - do Poslanecké sněmovny volič starší 21 let, do Senátu starší 40 let
Volební systémy
- proporciální (systém poměrného zastoupení)
- v ČR parlamentní volby
- stát je rozdělen do menšího počtu větších volebních okrsků (14)
- v každém volebním okrsku kandidují kandidáti různých politických stran - strany sestavují kandidátní listinu
- vítězem se stává ta strana, která obdržela největší procento hlasů a křesla jsou rozdělována podle percentuelního úspěchu → ostatní strany také získají určité procento křesel
- umožňuje zastoupení menších stran
- Typy:
- čistý - obyčejné
- s klauzulí - omezený vstup do sněmovny (5%) - užívá se D´Hondtovy konstanty, Niemayerova metoda - tzv. uzavírací klauzule
- určuje minimální procento, které je nutné pro získání křesla
- u nás 5% (Německo 7%, Itálie 8%) - dle zákona
- výše uzavírací klausule určuje míru demokratičnosti
- 3% velká míra demokratičnosti (možnost menšin účastnit se na rozhodování)
- problematičnost konsenzu → vytváření koalic (se násobí počtem stran)
- 8 % nízká míra demokratičnosti - hlasy malých stran nejsou vyslyšeny
- s přepočtem - určuje přepočet, když nevychází v celých %
- preferenční - na kandidátní listině můžeme zaškrtnout 1 kandidáta, který může poskočit v pořadí
- scrutinium – rozdělování křesel stranám podle %úspěchu
- I. scrutinium - mandáty mezi strany, které dosáhly více než 5% hlasů
- II. scrutinium - přerozdělení mandátů neuspěšných stran, úspěšných
- majoritní (systém většinový)
- v ČR senátní volby, prezidentské volby
- vyznačuje se větším počtem menších volebních okrsků (81)
- v každém volebním okrsku kandiduje různý počet kandidátů (jednotlivců) - „winner takes it all“
- kandidují jednotlivci zastupující stranu, nebo jsou nezávislí
- rozhodující je většina hlasů -> vede ke snížení počtu politických stran
- dělí se na:
- jednoduchý - zvolen kandidát, který získá většinu hlasů
- absolutní - kandidát, který získá absolutní většinu, tj. více jak 50%
- kombinovaný - dvoukolový
- 1. kolo - pro zvolení nutná nadpoloviční většina -> pokud ne => 2. kolo
- 2. kolo - kandidát s více hlasy
- jiný typ dělení:
- jednokolový - vyhrává ten, kdo získá nejvíce hlasů
- dvoukolový - mandát získá ten, kdo má více jak 50%
- → pokud nezíská → 2. kolo, kde jsou 2 nejlepší
- smíšený
- poměr hlasů (poměrný systém), personální obsazení (většinový systém) - Belgie, SRN
- poměrný systém s proporčními hlasy
- volíme strany s kandidátem, ale můžeme volit stranu, kandidáta (max. jaké je členů zastupitelstva) nebo stranu a kandidáta
Hodnocení referátu Rozdělení moci v demokracii, volby, volební systémy
Líbila se ti práce?
Podrobnosti
5. červenec 2017
2 749×
1138 slov
Podobné studijní materiály
Komentáře k referátu Rozdělení moci v demokracii, volby, volební systémy