-vliv: náboženství, osvícentství, revoluce
· Zvykové / obyčejové právo (mos maiorum)
- nepsané zvyklosti, morální kodex
- dávno před vznikem prvních států
- ustanovení především trestního práva
- stařešinové, církevní hodnostáři, státní orgány, ...
- náb. systém -> vůle bohů (trestem prokletí)
- 2 zálkadní konflikty o člověk X bohové (fas)
o člověk X člověk (ius)
- postavení pán-otrok, otec-děti, manžel-děti, manžel-manželka
- dědické právo pro syny, obligační právo, trest jako pomsta
· Přirozené právo (ius natural)
- dané Bohem, jinými napřirozenými silami
- vyplývající z lidské přirozenosti, člověk má určité (biologické, psychologické, sociologické etc.) vlastnosti a přirozené právo je takové právo, které z tohoto vychází
- do přirozeného práva patří to, co je „rozumné“
- Aristoteles, sv. Tomáš Akvinský, Hobbes, Rousseau, Locke, Martin Luther King
- zakotvené v Listině základních práv a svobod, Magna Charta Libertatum, Deklarace nezávislosti
· Platné / pozitivní právo (ius positiv)
= odvoditelné z platného systému pravních norem v dané době
- nezachycuje všechny možné situace v životě jedince
- objektivní -> drsné postihy
= „ačkoli tvrdý, přesto zákon“
- John Austin (1790 – 1859)
aplikace:
1) Skotsko – přirozené právo + civilní + kriminální
2) islámské státy – právo šaría (politika, hospodářství, bankovnictví, obchod, smlouvy, rodina, sexualita, hygiena,...)
3) Středomoří – právo vendety
4) Afrika – vymáhání povinností kmenovými svazy
28. prosinec 2012
3 981×
189 slov