Determinace psychiky
determinace = určení psychiky, její podmíněnost
Biologická determinace psychiky
- = vnitřní
- způsob jakým je psychika ovlivňována pomocí endogenních (vnitřních) faktorů (dědičnost, anatomická stavba organismu, fyziologická stavba orgánů) a exogenních (vnějších) faktorů (živ.prostředí, strava, fyz.zákonitosti)
- zkoumání těchto faktorů
- vlastnosti živé hmoty - růst (díky příjmu potravy), rozmonožování, dráždivost (vzájemné působení), interakce(reakce na prostředí)
- psychika je ovlivněna především prostřednictvím nervové (CNS, mozek, mícha, periferní a vegetativní nervstvo) a hormonální soustavy
- orgánové soustavy propojeny(CNS,VNS,hormony)
- somatické x somatofyziologické = stavba a fungování
Faktory:
- Mozek a nervová soustava
- Biologické potřeby
- Činnost endokrinních žláz (hormony)
- Nervová soustava
- Stav a vývoj organismu
- Dědičnost
Mozek a nervová soustava
- základem neuron
- vlastnosti: vodivost a dráždivost
- vytvářeny synapse
- při poškození mozku → poškození psychiky
- stavbou mozku se zabývá neurofyziologie
- hluboké vrstvy – základní životní funkce (dýchání, trávení)
- další vrstvy – smysly, emoce, city
- šedá kůra mozková – myšlenkové zpracovávání, paměť, fantazie,schopnost učení)
- poškození:
- časové - kdy může dojít k poškození
- prenatální - od početí po porod
- nevratné poškození
- př. při úrazu matky, matka HIV pozitivní, infekční onemocnění matky, genetická vada (Dawnův syndrom), alkoholička (fassyndrom), kuřačka, psychické nastavení matky (dítě se učí reakce)
- natální - při porodu
- nevratné poškození
- př. zaškrcení pupeční šňůrou, syndrom ADHD (hyperaktivita), příliš rychlý nebo pomalý porod
- postnatální - v průběhu života
- některé možno vyléčit
- př. porodní žloutenka, syfilitida, borelióza, encefalitida, mozková mrtvice, Alzheimerova choroba
- způsobové - jak může dojít k poškození
- mechanické - v důsledku úrazu
- onemocnění
- vývojové - genetika
Biologické potřeby
- jedná se o primární potřeby
- aktivují k činnosti k uspokojení
- ovlivňují naše emoce a schopnost soustředit se
- vlastní tělo nás nutí k uspokojení potřeb
- u člověka socializováno (= existují způsoby jak potřeby uspokojit)
Činnost endokrinních žláz (hormony)
- není ovlivněno vědomím
- primární vliv = přímý
- hormony vylučované do těla přímo ovlivňují psychiku (endorfin, adrenalin)
- sekundární vliv = zprostředkovaný
- hormon se vylučuje do krve
- při špatném vylučování hrozí onemocnění (př. diabetes), ale není psych.původu
- špatná činnost žláz → hyperfunkce (= nadmíra)
- → hypofunkce (= nedostatek)
Žlázy
- hypofýza = podvěsek mozkový
- centrální řídící žláza
- primární vliv na psychiku
- somatotropní (růstové) hormony
- při hyperfunkci → gigantismus
- při hypofunkci → nanismus, akromegalie (velké okrajové části těla)
- hormony řídící ostatní žlázy
- gonádotropní (pohlavní) hormony - aktivovaní gonád
- štítná žláza
- vylučování tyroxinu (jod) → ovlivnění metabolismu
- primární i sekundární vliv
- poškození → hypothyreóza - zpomalení metabolismu → tloustnutí
- → hyperthyreóza - zrychlení metabolismu → hubnutí
- příštitná tělíska
- vylučování parathormonu (hospodaření s vápníkem)
- sekundární vliv
- pankreas = slinivka břišní
- vylučování inzulínu (hospodaření a metabolismus cukru)
- sekundární vliv
- nadledvinky
- adrenalin - celková aktivace - primární vliv
- noradrenalin
- steroidní hormony
- → Cookův syndrom (ženský vzhled u muže)
- → virilismus (mužský vzhled u ženy)
- sekundární vliv
- epifýza
- vylučování melaninu (spánkový hormon)
- primární vliv
- brzlík = thymus
- podpora imunitního systému
- zaniká v období puberty
- gonády
- vylučování mužských nebo ženských pohl. hormonů
- fungují od puberty do přechodu
- primární i sekundární vliv
- vaječníky - estrogen, progesteron
- varlata - testosteron
Nervová soustava
- nervová soustava funguje na bázi reflexního oblouku
- reflex je základní jednotkou činnosti NS
- nepodmíněné reflexy (vrozené) - instintkty - dýchací, sací, zornicový
- podmíněné (naučené) reflexy - vznik podmiňováním, učením
- vegetativní nervový systém - inervace vnitřních orgánů (srdce, plíce)
- parasympatikus - uvádí orgány do stavu ukládání energie(anabolický stav) - metabolismus
- sympatikus - uvádí orgány do stavu vydávání energie (katabolický stav)
Schéma reflexního oblouku
prostředí → analyzátor (receptor) → dostředivé nervy → CNS (mozek, mícha) → odstředivé nervy → výkonný orgán
Reflexní oblouky:
- trvalé (stálé)
- během života nevyhasínají
- není nutné je posilovat učením → nepodmíněné reflexy
- podmíněné reflexy
- vznikají učením, podmiňováním
- musí být stále posilovány nebo vyhasínají
- proces učení je vznikání a posilování reflexních oblouků
- nejdůležitější nepodmíněné reflexy vytvářejí základní reakce – tzv. instinktivní chování
- pud sebezáchovy mi říká utéct a instinkt kudy a jak utéct
- pud je energie, která mě žene k určité činnosti
- evoluce
- výzkumy podílu dědičnosti a prostředí na psychiku člověka jsou obtížné
- technicky se provádějí prostřednictvím sledování života jednovaječných dvojčat, která žijí v různém prostředí
- je nepochybné, že velký vliv má na dědičnost na temperament člověka a inteligenci
- dcera dějí po otci a syn po matce
- mutace – přeměna genetické informace
- adaptace – přizpůsobení se podmínkám
Stav a vývoj organismu
- momentální stav - př. únava, bolest, alkohol, drogy
- celkový stav - př. zdraví, stárnutí
- stavba těla - př. výška, váha
Dědičnost
- vše, co získáváme po rodičích
- neovlivňuje naši psychiku tak moc jako prostředí
- dědíme vlohy (dispozice) = anatomicko-fyziologické zvláštnosti, především ve stavbě a fungování těla (př. neurony vytváří různý počet synapsí → pomalý nebo rychlý člověk; jak rychle se vedou a tlumí vzruchy → vlastnosti)
- dědičné = genetické informace
- vrozené = genetické informace + získané v prenatálním vývoji
- nedědíme hotové vlastnosti
- dědění mimo normu:
- hodně vloh → můžeme rozvíjet → mistr v oboru
- málo vloh → mistr z nás nebude
Sociální determinace psychiky
- = vliv okolí
- sociální prostředí, úroveň psychiky záleží na množství a kvalitě sociálních vztahů
- zkoumá jakým způsobem ovlivňuje kultura a prostředí jedince
- lidé → rodina, škola, vrstevníci, kolegové, přátelé
- lidské výtvory (kultura, auta, knihy, filmy, instituce)
- duchovní kultura
- společenské zvyky (sluší se x nesluší se)
- mravní normy (morální x nemorální)
- právní normy (přípustné x trestné)
- společenská tabu (patologické)
Faktory:
- Lidé a vztahy
- Prostředí
- Kultura
Lidé a vztahy
- pro vývoj velmi důležité
- poruchy:
- syndrom vlčích dětí
- pokud dítě vyrůstá izolovaně od lidské společnosti → nejsou vyvinuty specifické rysy pro společnost
- hospitalismus
- pokud dítě v raném věku dlouhodobě mimo rodinu → málo podnětů k fyzickému i duševnímu vývoji
- emoční deprivace
- syndrom současné doby
- rodiče kvůli zaměstnání nevěnují pozornost dítěti
- matka přijde za dítětem až tehdy, pokud zlobí
- dítě neumí prožívat emoce
- sociální deprivace
- dlouhodobý nedostatek kontaktu s lidmi
- potlačení fyzických kontaktů → snížení schopnosti osob. komunikace
Prostředí
- nejvíce ovlivňuje člověka příroda
- v přírodě dochází k načerpání energie
- př. ráz krajiny, podnebí, klidné prostředí x časté přírodní katastrofy
Kultura
- ovlivňuje nás hmotná i nehmotná
- př. masmédia, normy, náboženství, tradice
Hodnocení referátu Determinace psychiky
Líbila se ti práce?
Podrobnosti
27. září 2017
14 988×
925 slov
Podobné studijní materiály
Komentáře k referátu Determinace psychiky