– vlastnost osobnosti, která je nutným předpokladem úspěšného vykonávání určité činnosti, schopnosti ovlivňují hlavně úsilí a motivace
rozdělení schopností:
– vrozené dispozice, které umožňují rozvinutí určitých schopností, znalostí či dovedností
stupně vloh:
kreativita (tvořivost) – schopnost, která nám umožňuje vidět a používat věci v nových vztazích / dá se říct, že kreativita oživuje schopnosti a je pokladem pro zhodnocení schopnosti v talentu
– je schopnost řešit obtížné či nově vzniklé situace, schopnost přizpůsobit se a nově se učit ze zkušenosti a správně určit podstatné souvislosti a vztahy, pomocí nichž řešíme nové problémy a orientujeme se v nestálých situacích
inteligenční kvocient (IQ) – vyjadřuje, jak vysoko nad průměrem, nebo podprůměrem své věkové skupiny se člověk umístil svým výkonem v testu inteligence
inteligence vrozená – fluidní: roste se schopností učit se a řešit problémy, ve stáří pak postupně klesá
inteligence získaná – krystalická: je přivozená předchozími zkušenostmi a v průběhu života naopak roste (dá se pokládat za životní moudrost)
inteligence abstraktní – měří se pomocí testů inteligence, jde tedy o schopnost řešit přesně zadané teoretické problémy
inteligence praktická – schopnost řešit efektivně problémy běžného života
inteligence sociální – schopnost se pohybovat v sociálním prostředí, řídit lidi, umět s nimi jednat, předvídat jejich chování a v souvislosti s tím pohotově reagovat
inteligence emoční – schopnost vnímat své i cizí emoce, umět na ně reagovat a vhodným způsobem je ovládat
Gaussova křivka – znázorňuje jak je inteligence rozložená v celé populaci (z grafu vyplývá že inteligence většiny obyvatel se pochybuje okolo průměru)
Linda Horáková
28. prosinec 2012
9 366×
280 slov