Předmět osobnosti jsou nositelé neopakovatelného,dynamického,svérázně strukturovaného komplexu vnitřního psychického života a předmětně zaměřené činnosti na základně vrozených a získaných zkušeností zabývá se schopnostmi,temperamentem,charakterem apod.
Schopnosti osobnosti : vlastnosti osobnosti, které jsou předpokladem pro úspěšné vykonávání určité činnosti, jsou ukazatelem rozdílu v kvalitě, rychlosti a snadnosti osvojení si určitého výkonu u různých lidí za stejných vnějších podmínek. Vyvíjejí se na základě vloh (anatomicko-fyziologických vlastností, které jsou vrozené).
3 úrovně rozvoje schopností :
1) NADÁNÍ : souhrn schopností jednoho druhu, který umožňuje pozoruhodné výkony
2) TALENT : zvlášť vysoce rozvinutý souhrn schopností, který umožňuje člověku dosáhnout vynikajících výkonů ve svém oboru
3) GENIALITA : mimořádně rozvinutý talent- vrcholná díla, stupeň vývoje, umožňující mimořádné výsledky
DRUHY SCHOPNOSTÍ
1) intelektové = rozumové
- duševní
2) souvisí s myšlením a logikou
a) inteligence – (IQ) schopnost člověka něčemu se naučit, rozumět a používat to v praxi.Rozhoduje v širokém spektru situací o úspěšnosti člověka- rozsah schopností.Už od 19. století se měří výška inteligence. Může být :
- slovně logická - reakce na psaný text (př. řada slov-které tam nepatří)
- obrazová – doplňování obrázků
- matematická – číselné řady
- zvuková – rozeznávání zvuků
Stupnice inteligence podle W. L. Sterna
- 140 a více vynikající=genialita 1.5%populace
- 139-120 nadprůměrná 11%
- 119-110 dobrá 18%- 109-90 průměrná 48%
- 89-80 podprůměrná= tupost 14%
- 79-70 lehká debilita 5%
- 69-50 debilita=lehká slabomyslnost 2.5%
- 49-25 střední slabomyslnost= imbecilita 0.4%
- 24-0 těžká slabomyslnost= idiocie 0.2%
Lidé s nízkým IQ :
Debilové - omezeně vychovatelní i vzdělavatelní
imbecilové - omezeně vychovatelní, ale nevzdělatelní
idioti - nevychovatelní, nevzdělavatelní
b) tvořivost=kreativita - přináší neotřelé (zajímavé) řešení problémů, je získaná výchovou,není vrozená. Je to zvláštní soubor schopností, které umožňují tvůrčí činnost, jejímž výsledkem je něco nového, mezi inteligencí a tvořivostí je volný poměr.
- Bariéry – znemožňují rozvoj tvořivosti
1) osobnostní :
a) nezkušenost - nezná předměty a jevy, neví jak je řešit
b) neschopnost - neschopnost řešit problémy
c) funkční fixace - závislost na tradičním řešení problémů
2) společenské :
a) autoritativní vedení - prosazování své pravdy a svého řešení
b) netolerantní atmosféra - nepochopení chyby druhého
c) posměch okolí
d) atmosféra průměrnosti - názor:ideál= průměr=> nevyčuhuje z řady
- záleží na sebevědomí, fantazii, myšlení
Podněcování tvořivosti:
1)kladení otázek (člověku, který má rozvíjet svou tvořivost)
2)divoké nápady, snění
3)tolerance okolí
4)chválení samostatnosti
5)konstruktivní kritika= hodnocení vztahující se k problému a ne k osobním názorům na člověka
6)příznivá emocionální atmosféra
2) senzomotorické schopnosti- souvisí s přiměřenou koordinací pohybů a vjemů, tzn. že člověk umí spojit pohyb a myšlení
- např.: tanec- musí se u něj přemýšlet o krocích
- řízení auta, kolektivní sporty
VLOHY OSOBNOSTI
Do vloh se promítají předpoklady, které získáváme od rodičů, předků a z průběhu prenatálního vývoje.Vlohy se promítají do takzvaných schopností (jakýkoliv předpoklad pro činnost) vloha může mít za následek vznik různých schopností (ale i opak) stejné schopnosti můžou mít původ v různých vlohách, existuje mnoho kritérií pro rozdělení.
Rozdělení vloh :
1) reflexy, instinkty - podmíněné/nepodmíněné,při absenci reflexivních Nebo instelektových. Problémy v životě,projevují se ihned po narození,nepředpokládá se nutnost procvičování nepodmíněných reflexů.
2) individuální dědictví - základy temperamentu,rovina smyslového vnímání,intelektové schopnosti
3) učit se - schopnost fixovat informace
Kritéria :
1. Jak dalece ovlivňují kvalitu i kvantitu různých vlastností
- obecné zajišťují k úspěchu ve více druzích činnostech rozvážnost, soudnost, kritičnost logičnost
- specifické, které podmiňují úspěch ve zcela specifických činnostech hudební, výtvarné, matematické, řečnické
2. Zda jsou primární či sekundární
- primární základní předpoklady z nichž se rozvíjejí další předpoklady vlastnosti poznávacích procesů
- sekundární vyplývají ze zvláštnosti poznávacích procesů
28. prosinec 2012
9 252×
570 slov