Sociologie jako věda
Sociologie
- z řeckého societas = společnost, logos = věda
- = věda, která se snaží podat celkový obraz společnosti, její strukturu a zákonitosti jejího vývoje
- zkoumá společenské jevy a vztahy
- Émile DURKHEIM a Max WEBER – nejznámější vymezení sociologického předmětu
- É. Durkheim - definoval sociologii jako vědu o soc. faktech:
- jsou vůči člověku vnější
- působí na člověka nátlakem
- = sociologický realismus - soc. fakta jsou reálné skutečnosti nezávislé na lidském vědomí
- M. Weber - sociologie je věda o sociálním jednání:
- je to smysluplné jednání, obvykle zaměřené na určitý cíl
- je orientované na druhé lidi
- = sociologický nominalismus
Vývoj sociologie jako vědy
- protosociologie
- do poloviny 19. století
- sociologické otázky řeší jiné vědy
- August Comte
- francouzský pozitivistický filozof (pozitivní filozofie se zabývá tím, co skutečně existuje a je prospěšné = pozitivní pro lidi)
- založil sociologii jako samostatnou vědu v 50. letech 19. století, vyčlenil ji z filozofie, dějepisu, práva, náboženství (nyní čerpá i z psychologie, ekonomiky…)
- sociální statika – zabývá se současným stavem společnosti
- sociální dynamika – zabývá se vývojem společnosti
Struktura vědy
- mikrosociologie – vztah člověka ke společnosti, malé sociální skupiny
- makrosociologie – obecné otázky
Základní obory
- sociální dynamika – vývoj společnosti v závislosti na čase
- sociální statika – struktura a fungování společnosti v jednom daném období (často současnost)
1. Období akademické (= klasické období sociologie, období velkých osobností)
- velké univerzity se začínají zabývat sociologií – výsledky čerpají zejména z historie
- pouze teoretická věda, nezabývá se konkrétním výzkumem
- paradigma (= hlavní téma, kterým se daná věda v určité době zabývá): příčina vývoje ve společnosti
- Karl Marx - dílo Kapitál – podrobná analýza společnosti; snaha zjistit, proč se společnost vyvíjí; cíl – vytvoření společnosti bez sociálních rozdílů (= beztřídní společnost), nerovnost způsobena ekonomickými faktory… jinak nereálné myšlenky
- Emile Durkheim - společnost je ovlivňována sociálními faktory (náboženství, rozvrstvení lidí, dělba práce, zdraví, vzdělanost, věk…), cíl – vytvoření sociálního konsenzu (dohody) týkajícího se společenských norem (měli by být stejné pro všechny)
- Vilfredo Pareto - společenské elity (=výběr těch nejlepších ze skupiny, mocenské postavení), u politických elit dochází v průběhu moci k deformacím politické ideologie
- Max Weber - vývoj společnosti je způsoben etikou (Anglie se rozvíjí dopředu, vliv náboženství na etiku)
- Georg Simmel - moderní faktory (peníze, móda, dělba práce, rozdíly mezi městy a venkovem, kultura…)
- → vývoj společnosti ovlivňuje mnoho faktorů, které se navzájem podmiňují a ovlivňují
2. Období empirických výzkumů
- 20. léta 20. století - konec 2. světové války (hospodářská krize)
- empirie = ověřitelná zkušenost
- ve společnosti se objevují nové problémy (nezaměstnanost, sebevraždy, kriminalita, alkoholismus…) → sociologie se začíná věnovat výzkumu patologických jevů a později i běžných sociálních problémů (např. rozdíly mezi venkovem a městem) → přestává být pouze akademická věda
- trend zaměření od makrosociologie k mikrosociologie
3. 50. a 60. léta 20. století
- shromáždění výsledků výzkumů
- dva proudy:
- konfliktualistická teorie - společnost je rozdělena do skupin, které mají protichůdné (= antagonistické) názory → konflikt → vítězství jedné skupiny (názoru), která řídí ostatní (např. Marxova teorie)
- konsensuální teorie – problém, který nastane, se musí řešit dohodou všech vrstev, vývoj pokračuje až po sociálním konsensu (= dohodě) – strukturální funkcionalismus
4. Soudobá sociologie
- od přelomu 60. a 70. let do dneška
- paradigma - mikrosociologie (jak se člověk včleňuje do společnosti od narození, v jakém je postavení a jak ho může změnit)
- výzkumy se zabývají pomocí lidem začlenit se do společnosti
- dva proudy:
- objektivistické paradigma – sociální danosti jsou objektivně dané -abychom se nedostali do konfliktu, musíme je poznat a splňovat (např. školní docházka, daně)
- interpretativní paradigma – objektivní danosti existují, ale záleží na tom, jak si je člověk vyloží (jak je pochopí)
- úkolem narozeného člověka je začlenit se tak, aby nepřicházel do konfliktu
- oba proudy vychází ze sociální danosti (vládní systém, kultura, rodina, doba, vzdělání…)
5. Česká sociologie
- nijak výrazně nezasáhla do světové sociologie
- T. G. Masaryk – zakladatel české sociologie (studoval a později vyučoval sociologii
- Edvard Beneš – studoval sociologii
- další představitelé: Josef Král (pozitivismus), Arnošt Bláha (funkcionalismus)…
- po r. 1948 se sociologie přestala u nás vyučovat kvůli přicházejícímu komunismu
- v 60. letech se oživuje a vyučuje, vzniká Československá sociologická společnost
- po r. 1968 opět se nesmí vyučovat, pouze Marxistická sociologie
- po r. 1989 opět plnohodnotná věda
Sociologie + jiné společensko-vědní disciplíny
- + filozofie - společná orientace na člověka a podmínky jeho života
- + historie - celé společenské dění probíhá v historickém kontextu
- + ekonomie - ekonomický život je podstatnou složkou spol. života
- + psychologie - psychologické potíže mají často sociální souvislost
- + antropologie - obě vědy se zabývají kulturou a společenskými institucemi
- + politologie
- + ekologie - ekologické problémy se v současné době stávají zásadními společenskými problémy
Metody sociologického výzkumu
Kvantitativní výzkum
- přímé pozorování - zaměřené a dobře plánované vnímání vybraných jevů, vše se pečlivě a systematicky zaznamenává
- rozhovor - informace jsou získávány v přímé interakci s respondentem
- dotazník - respondent odpovídá písemně na otázky v tištěném formuláři
- analýza dokumentů - analýza jakýchkoli dokumentů nevytvořených za účelem výzkumu (psané dokumenty i jiné materiální stopy lidského chování)
Kvalitativní výzkum
- zúčastněné pozorování - výzkumník se podílí na každodenním životě lidí
- analýza osobních dokumentů - respondentova výpověď o vlastním životě nebo úvaha o určité události nebo problému (autobiografie, deníky, dopisy apod.)
- nestandardizovaná rozhovor - rozhovor mezi respondentem a tazatelem, pro který je stanoven velmi obecný plán
Makrosociologie
Stratifikační teorie
- Stratus = vrstva
- zabývá se rozvrstvením společnosti
- Teorie tříd - Marx, Engels
- antagonistické vztahy (kapitálové, dělníci) → vede k třídnímu boji
- Teorie elit - Mill a Spenser
- elita má moc a řídí společnost
- masa = zbytek, který se nechá vést
- Moderní strat. teorie:
- kastovní model - kasty jsou naprosto oddělené → soc. diference mezi vrstvami obrovská
- nemožné povýšit (pokud se vezmou z různých vrstev → exkomunikace)
- př. Indie
- kasty - vyjádřené i oblečením, příslušnost ke kastě dědičná
- hierarchický model - úzká skupina lidí má moc; se snižováním společenském žebříčku klesá podíl na moci
- velká sociální distance
- monarchie, totalita, středověká společnost
- nivelizovaný model - minimální rozdíly mezi skupinami
- nejmenší soc. distanc
- ideál komunismu,
- sociální státy
- diferencovaný model - nejvíce střední vrstvy; velká skupina má moc, ale i velká část moc nemá
- ČR a moderní demokratické státy
- příslušnost k dané pozici je dána statusovými symboly
- příslušnost ke skupině ovlivňuje socializace – soc. prostor (startovní podmínky), kulturou spol.
- společnost funguje podle řádu, který je dán normami (kodifikované, zvykové, etické)
- v procesu socializace se seznamujeme s normami (zvykové normy odlišné, kodifikované stejné)
→ přijmutí / odmítnutí → dodržování / nedodržování → při nedodržování nastávají problémy → pokud normy přestávají platit (nejsou funkční) → anomická společnost – nedodržuje normy, protože neví jaké → deviace – porušování norem; soc. patologie – porušování zákonných norem
Hodnocení referátu Sociologie jako věda
Líbila se ti práce?
Podrobnosti
28. srpen 2017
3 972×
1036 slov
Podobné studijní materiály
Komentáře k referátu Sociologie jako věda