Rám vozidla představuje nosnou část vozu, má za úkol spojovat a udržovat v potřebné
vzájemné poloze jednotlivé části hnacího ústrojí a ostatní zbylé části vozidla.
Funkci rámu může plnit samonosná karoserie.
Skládá se ze dvou podélných nosníků, které mají nejčastěji otevřený průřez U nebo I. Ty jsou vzájemně spojeny příčnými nosníky, spoje jsou nýtované nebo svařované
s případnými šroubovými spoji.
Skládá se ze dvou podélníků. Ty jsou vzájemně spojeny příčnými nosníky (vpředu i
vzadu, případně na dalších místech). Uprostřed konstrukce je dvojice úhlopříček, které zvyšují tuhost rámu.
Skládá se ze dvou podélníků. Ty se ve střední části vzájemně sbližují. Příčníky vyčnívají z podélníků do stran.
Označení konkrétního provedení automobilového podvozku, využívající modulovou konstrukci nosné roury a náprav s výkyvnými poloosami (kyvadlové nápravy).
Autorem vynálezu je Hans Ledwinka, technický ředitel společnosti Tatra.
Tento rám byl poprvé použit na osobním vozidle Tatra 11.
Koncepce tohoto rámu je velmi výhodná pro vozidla pohybující se v těžkém terénu.
Díky nezávislému odpružení všech náprav lze dosahovat vyšších rychlostí i v terénu.
Základní nosnou část tvoří střední páteřový nosník.
Na páteřový nosník je vpředu pomocí příruby uchycen motor, vzadu skříň rozvodovky.
Páteřovým nosníkem obvykle prochází spojovací hřídel.
Rám se vyznačuje značnou pevností, zejména v krutu, proto je vhodný obzvláště pro vozidla s předpokladem zajíždění do terénu.
Neumožňuje pružné uložení motoru a částí hnacího ústrojí, a to zesiluje hluk.
Umožňuje pružné uložení motoru. Tato konstrukční úprava odstraňuje nevýhodu předchozí konstrukce.
Ocelová podlaha karosérie tvoří nedílný celek s rámem. Rám může být tvořen zahnutými okraji plošiny, je tady z jednoho kusu, nebo je plošina vytvořená samostatně a spojena s obdélníky rámu. Tato konstrukce představuje přechod mezi samonosnou karosérií a rámem.
Tento rám je tvořen příhradovou konstrukcí z plechových výlisků. Používá se také u novějších autobusů a formulí.
Podélníky jsou ve střední části rozšířené až na šířku karoserie v místě přední a zadní nápravy se sužují. Karoserie je ve své střední části podepřena a proto může mít lehčí nosnou konstrukci.
Rám motocyklu musí být pevný, tuhý a pružný, aby dokázal odolávat namáhání motocyklu při brzdění, akceleraci, deceleraci a průjezdu zatáčkou.
Na tyto vlastnosti má zásadní vliv konstrukce rámu, použitý materiál a jeho profil.
Působící síly při brzdění – to vytváří značný ohybový moment na hlavu (krk) řízení a to za předpokladu, že je motocykl vybaven klasickou teleskopickou vidlicí, nebo Upside-downem.
Z hlediska konstrukce můžeme rámy rozdělit na dva základní druhy:
- otevřený – motor zavěšen v rámu a působí jako nosný prvek.
Jeho uplatnění je všeobecné, největší předností je jednoduchá výroba, přijatelná hmotnost, snadná dostupnost k jednotlivým částím motoru.
- uzavřený - motor nepůsobí jako nosná část, pouze rám vyztužuje.
Jitka
24. únor 2013
14 287×
522 slov
Děkuji Nevšímal Miloš