Funkční částí šroubu a matice je závit - vznikne nejčastěji vyříznutím šroubovité drážky určitého profilu do dříku šroubu nebo do díry matice. Závit je obvykle vinut v pravé šroubovici a nazývá se pravý. Řidčeji se používá závit levý, který je vinut v levé šroubovici. Nejčastěji se používá závit jednochodý, v některých případech však používáme závitů dvouchodých nebo vícechodých.
Řet závitem vedený rovinou procházející osou šroubu (nebo matice) se nazývá profil závitu. Šrouby a matice se vyrábějí s různým profilem závitu.
METRICKÝ ZÁVIT - jeho vrcholový úhel je 60°. Je běžný u spojovacích šroubů. Označuje se písmenem M, k němuž se připisují rozměry velkého průměru d v milimetrech. Například M 20 značí metrický závit s velkým průměrem d=20mm.
WHITWORTHŮV ZÁVIT - u nás se používá je při opravách starých strojů a při spojování trubek. Tento závit se používá dosud ve Velké Británii a skandinávských zemích. Má profil rovnoramenného trojúhelníku s vrcholovým úhlem 55°. K značce W se připisuje velký průměr závitu v anglických palcích (1 angl.palec 1´´=25,4mm):např:W 3/4´´
LICHOBĚŽNÍKOVÝ ZÁVIT ROVNORAMENNÝ - s vrcholovým úhlem 30° je závit pro pohybové šrouby. K značce Tr se připisuje velký průměr závitu násobený stoupáním v mm, např:Tr 48 x 8 .
Osová síla může působit v obou směrech.
LICHOBĚŽNÍKOVÝ ZÁVIT NEROVNORAMENNÝ - se používá tam,kde tlaková síla působí v jednom smyslu, např: u vřetenových lisů: označuje se např: S 70 x 10
OBLÝ ZÁVIT - je vhodný pro šrouby,které jsou vystaveny nárazům,prašnému prostředí a povětrnostním vlivům. Proto se používají např: u spojek železničních vozů a u různých součástí i se závitem vylisovaným z plechů.
Označuje se Rd 32.
Pauzik
28. prosinec 2012
7 486×
275 slov