FAUVISMUS:
- název fauvismus vznikl podle jednoho kritika, který nad fauvistickými obrazy zvolal slovo „fauves“
- fauves v překladu znamená šelmy. Označil je tak podle způsobu užívání barvy = barevná nadsázka
- lidem museli připadat barvy impresionistů mírné a krotké proti výstředním , temperamentním a křiklavým barvám obrazů, které malíři VLAMINCK (vlamenk), DERAIN (derén), BRAQUE (brak), MATISSE (matis) a další vystavovali
- hanlivá přezdívka fauvisté a fauvismus tomuto směru už zůstali
- barva byla čistá, s předmětem nesvázaná a od kopírování barevnosti přírody osvobozená. (Např.: červená tráva, modrý kůň, oranžové stromy…)
- Síla vybuchujících barevných akordů, jejich rytmus a kontrast zářivých ploch se staly základem fauvistického obrazu
- většina fauvistů měla za sebou impresionistickou zkušenost
- cesty fauvistů se ale brzy rozdělily. Jen Henri Matisse zůstal počátečnímu podnětu věrný, i když i jeho malba se v průběhu dlouholetého života měnila
- Derian a Braqua postupně přešli ke kubismu, Valminck s přiblížil k Expresionismu
Hlavní představitelé:
Henry Matisse = zabýval se ornamentem a dával ho všude (kreslil interiéry), zabýval
se i papírem – koláže
- Jídelní stůl
- Velký červený interiér
- Pohled na Collioure
- Zulma, koláž z barevných papírů
Maurice Vlaminck - Ulice v Marly-le-Roi
André Derain - Westministerský most
EXPRESIONISMUS:
- umění vyjadřuje rozpor mezi tím, jaká se skutečnost jeví nebo se chce zdát a tím, jaká skutečnost je. Umělci byli vždy první, kdo pociťovali potřebu nahlédnout pod povrch věcí a jevů.
- Snažili se strhnout falešnou masku předstírání a vyjádři to, co je pod povrchem, co je skryté a podstatné a dát nadějím i obavám výraz
- Výraz = franc. l’expression , vášnivá reakce a hluboký prožitek skryté tváře skutečnosti se staly typickým znakem rodícího se uměleckého směru počátku 20. století – expresionismu
- Pojem expresionismus užíval už i fauvista Matisse. Mínil však jen ryzí malířský výraz, směřující k vyjádření krásy a harmonie
- Cílem expresionistů však bylo vyjádřit rozpor mezi člověkem a světem, skutečností a zdáním, snaha dotknout se i různých stránek lidské duše, pramenících z pocitu bezmocnosti a úzkosti v odlidštěném světě
- Zobrazují i negativní stavy duše
- Užívají nereálných barev (např.: zářivě červené nebe – obraz Výkřik)
- Jde o samostatný styl
- Prvním a hlavním představitelem expresionismu byl norský malíř EDVARD MUNCH (munk). V dětském věku mu zemřeli matka i sestra a od té doby byl posedlý představou smrti a zmaru
- První sdružení expresionistických umělců pod názvem Die Brücke = most vzniklo v Drážďanech roku 1905 jako snaha spojit moderní umělce Francie a Německa
- Výrazněji se však do dějin zapsali umělci druhé skupiny, nazvané Der Blaue Rieter = modrý jezdec: KANDINSKIJ, MARC, KLEE a další, kteří společně vystoupil v roce 1911 v Mnichově.
- Umělecké snahy o vyjádření problémů společnosti a vnitřních, skrytých stavů člověka neskončily však ani vyvrcholením expresionismu po skončení 1. světové války. V literatuře, dramatu i filmu jsou stále živé
- Ve výtvarném umění přinesly nadsázku, deformaci a ostré barevné akordy
Hlavní představitelé :
Edvard Munch - Výkřik
- Druhého dne
- Tanec života
- Madona
Vasilij Kandinskij - Obálka časopisu Der Blaue Reiter = dřevořez
- Tvar rohu
Franz Marc - Červení koně
Paul Klee - Vlastní podobizna = kresba tuší
- dobrodružství jedné slečny
James Ensor - Vlastní podobizna s maskami
Dimitrij Moor - Pomoc! ´plakát
Erro - Dvojitý křik
FUTURISMUS:
- Název si pro své hnutí tentokrát zvolili umělci sami, jako označení pro umění budoucnosti (futurum = čas budoucí)
- Jde o směr především Italský
- Zrodil se roku 1910 v Miláně ze setkání básníka Martinettiho s malíři UMBERTO BOCCIONIM (bočónym), CARLO CARROU (karlo karou), později se k nim připojil i GENO SEVERINY, GIAMO BALLA a francouzský malíř MARCEL DUCHAMP (dyšam)
- Prudké, útočné a velmi svérázné vystupování mladých a nadšených futuristů vyvolalo živý zájem veřejnosti. Ten ještě posílila jejich první společná výstava v roce 1912
- futurismus byl však hnutím plným rozporů. Odmítal všechno dosavadní umění a kulturu jako nepotřebné a přežité, nebral ohled na žádné hodnoty. Sepsali také manifest futurismu, kde sepsali základní zásady: ničení muzeí, ničení starých věcí, velebení a podpora války = ta je totiž hygienou světa, podpora fašismu.( Básník Marinetti skončil jako obdivovatel Musolliniho a přívrženec italského fašismu, Carra se stal oficiálním umělcem fašistického státu) = toto byly záporné stránky futurismu
- za klad je možno označit snahu vytvořit umění odpovídající modernímu věku- věku rychlosti, síly, strojů, změn a pohybu.
- Doby doslova posedlá obdivem k technice měla podle futuristů nárok na nové umění, na nový styl, oslavující pohyb. Tento styl musel být dráždivý, znepokojivý, dynamický a odvážný.
- Ve futuristickém umění byla důležitá rychlost, pohyb, stroje a obdiv k technice
Hlavní představitelé:
Giacomo Balla - Děvčátko běžící na balkóně
Umberto Boccionim - Rvačka v pasáži
- Stavy duše I. - Loučení
- Svalový dynamismus
Kazmier Malevič - Brusič
Gino Severiny - Portrét Marinettiho = kresba tuší
Marcel Duchamp - Akt sestupující se schodů
Carlo Carra - Červený jezdec
Luigi Russolo - Dynamika automobilu
28. prosinec 2012
12 071×
745 slov