- slovo postimpresionismus označuje umění, které následovalo po (=post) impresionismu
- jeho představiteli se stalo několik výrazných osobností, které ale netvořily žádnou jednotnou skupinu nebo směr. Všechny na nějakou dobu zaujal impresionistický způsob tvorby, ale nedokázal trvale uspokojit jejich potřebu vyjádření. Svým uměleckým hledáním předznamenali vznik dalších převratných směrů a hnutí.
- Francouzský malí PAUL CÉZANNE (pól sézan) se přátelil a zpočátku i vystavoval se skupinou impresionistů – a přece byl jejich největším protikladem. Vadilo mu jejich soustředění jen na prchavý okamžik
- Hluboké pozorování a přemýšlení jej dovedlo k odmítnutí impresionistického způsobu malby. Oceňoval sice její osvobozující barevnou svěžest, ale připadala mu povrchní. Cézanne se zabýval tematikou mnohem složitější: prostorem, hmotou, hloubkou přírody i umění, barvou v obrazech
- Na rozdíl od lehkých dotyků impresionistického štětce konstruoval Cézanne své obrazy z širokých barevných šraf, kladených vedle sebe plastickým, skoro sochařským způsobem
- Povrchnost vytýkal impresionistům i nizozemský malíř VINCENT VAN GOGH. Také on ovládl impresionistický způsob malby, poučil se na něm, ale daleko hlouběji než povrchními dojmy byl zaujat vnitřním světem člověka, dramaty jeho života a duševních zvratů
- Reprodukce Goghových obrazů, namalovaných ve zběsilém tempu posledních let života, zdobí dnes kdejaký kout. Ceny originálů dosahují závratných výšek. Přitom ani jeden z nich za svého života Gogh neprodal
- Francouzský malíř PAUL GAUGUIN (pól gogén) bývá řazen mezi největší „dobrodruhy“ v umění. Ze spořádaného a movitého bankovního úředníka se stal díky malování tulák, cestovatel a exulant na tichomořských ostrovech. Ze dne na den opustil svou rodinu a Paříž a prchl na Tahiti. Kromě exotické přírody, ticha, klidu a jasných barev tam našel dětsky upřímné a civilizací nezkažené domorodce, jejichž prostotu a lidskou čistotu si velice oblíbil. Poznal ale také lidskou bídu, nemoci a utrpení. Na Tahiti našel i svou smrt. V prosté chýši, kterou obýval, po něm zůstal stojan s nedomalovanou krajinou zasněžené vzdálené Bretaně, kterou tolik miloval.
- Ve svém uměleckém hledání dospěl Gauguin k malbě,v níž kladl vedle sebe velké plochy čistých palčivých barev. Barevnost jeho obrazů odpovídala tomu, co cítil uvnitř sebe. Ostrými barvami a zjednodušenými tvary vyjadřoval své pocity štěstí a obdivu, ale i mučivé a bolestné skutečnosti.
- Že Gauguin, malíř – amatér, patřil k zakladatelům moderního malířství, bylo objeveno vlastně až po jeho smrti.
Hlavní představitelé:
- Paul Cézanne - náznak kubismu, vrací se prostorová modelace
- Autoportrét
- Hora Sainte - Victorie
- Vincent van Gogh - psychicky nevyrovnaný
- náznak expresionismu
-maloval úplně vše = krajiny,kytky, zátiší, pokoje…
- námětově bohatá malba, rychlá
- Slunečnice
- Hvězdná noc
- Pokoj v Arles
- Bárky připlouvající k pobřeží
- Paul Gauguin - inspiroval se primitivismem = maloval jednoduché věci – prosté
a nekomplikované. Používal jednoduché tvary, jasné barvy,
obrysy
- obrysovost = dobře ohraničené velké plochy naprosto jasných
barev
- propracovaná práce s prostorem, barevná nadsázka, valéry moc
nejsou
- náznak fauvismu = výrazná barevná nadsázka
- Pohled na Seinu s Jenským mostem
- krajiny na Tahiti
- Odkud přicházíme?Co jsme?Kam jdeme?
- Georges Seurat - stojící akt
- Paul Signac - Přístav
28. prosinec 2012
8 122×
467 slov