Renesance
- znovuzrození antiky ( 15.st. – pol. 17. st. )
- vznik v Itálii
- do centra pozornosti umění a filozofie se dostal člověk. Carpae diem – Užívej dne. Převládal názor, že člověk si může užívat i před smrtí
- bůh nezmizel
- polyfonie – každý hlas má svou svébytnou melodii
- vokální polyfonie ( Řím, Verona, Benátky ), představitel – Giovanny Piere Luigi Da Palestina
- Nizozemský styl – představitel Orgando Di Laso
- Renesanční formy ( žánry ) : 1. motet – původně středověká trojhlasá polyfonie, kdy každý hlas měl svůj vlastní text – duchovní forma. V renesanci dochází k sjednocení textů
2. madrigal – světská forma ( polyfonní ), většinou milostný text
3. nejvýznamnější formou zůstává mše – zhudebnění liturgických textů v duchu polyfonie
V ČZ
- díky husitství se u nás renesance opozdila
- je spojen s příchodem Habsburků na český trůn 1526. Do té doby se vícehlas objevoval výjimečně
- Kryštof Harant z Pološic a z Bezdružic (
- 1621 ho popravili když se zúčastnil povstání proti Habsburkům
- Významnou úlohu hrála obrovská kapela ( Rudolfínská kapela )
- Ve městech vznikají literátská bratrstva – sdružení občanů, kteří měli na starost hudební produkci ve městech ( v kostelech, trubači atd. … )
- Literátská bratrstva používala zpěvníky – kancionály
- Hudba byla vokální, nástroje se prosazovaly pouze ve světské hudbě. V duchovní sloužily k nahrazování některých hlasů
Baroko
- umělecké období 17. – 18. st.
- Rok 1600 znamenal v hudbě velký přelom 1. dochází k oproštění od horizontálního vnímání hudby
2. vůdčí technikou hudby se stává tzv. doprovázená monodie – jednohlasá melodie doprovázená akordy
3. na počátku se upouští od polyfonie ve prospěch monodie. Polyfonie se ve vrcholném baroku vrací v dílech JOHANA SEBASTIANA BACHA a GEORGA FRIEDRICHA HANDELA
- 4 = 1+2+3 = obrovská změna ve vnímání a chápání hudby !!!!!
- na scénu přichází harmonie ( náuka o spojování akordů ) a sní melodicko-harmonický styl = vertikální vnímání hudby
a) reformace a protireformace – v průběhu 16.st. došlo v evropě k reformační vlně – hnutí za nápravu církve, reformátoři se snažili k návratu k prvotní církvy, stavěli se proti umění.
Reformační teorie byly využity jako názorová zásobárna v politickém boji
b) Konflikt – rok 1648 znamenal definitivní rozdělení evropy na katolickou a protestantskou část
- barokní umění se projevovalo zejména v katolických zemích a stalo s nástrojem proti reformaci
- základním principem umění a filozofie byl kontrast – světlo X tma, ČLOVĚK X BŮH
28. prosinec 2012
9 876×
358 slov
v klidu kamo
Orlando di Lasso
Giovanni Pierluigi da Palestrina
Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic
Johann Sebastian Bach
Georg Friedrich Händel
Oprava žánru: není to ten motet, ale to moteto
a polyfonie je druh skladebné techniky, kdy skladbu tvoří více samostatných hlasů(nejčastěji 2-4), z nichž žádný nemá hlavní melodii, ani doprovodnou funkci