SURREALISMUS:
- slova surrealismus použil poprvé francouzský básník G. Apollinaire v roce 1917
- i tento umělecký směr programově útočil proti zvyklostem a lžím „starého světa“
- ve svém uměleckém hledání se dal cestou intuice, snu, fantazie a podvědomí
- byl založený na snaze zcela spontánně, automaticky, bez kontroly rozumu vypovídat o tom, co se děje v lidském podvědomí
- surrealisté hledali zdroje nových představ pod nebo nad realitou. Bezprostředně vyjadřovali své dojmy, pocity a sny bez jakýchkoli rozumových zábran či logických souvislostí je spojovali v novou podivuhodnou skutečnost
- šokem dráždili a provokovali divákovu fantazii
- metoda surrealistů měla své kořeny v psychologii. V podstatě dováděla do krajnosti tvůrčí inspiraci
- prolínání snu a skutečnosti, reálného a fantastického, propojování odlišných časů a prostorů, mísení vnějšího viditelného a vnitřního neviditelného světa představ, spojení nadějí i strachu – to všechno jsou typické znaky surrealistického hnutí, které se promítalo v umění výtvarném, literárním i ve filmu
- snaha najít a proniknout do tajemství lidské existence byla u surrealistů podmíněna otřesem z událostí 1. sv. války. Jejich umělecké usilování bylo proto spojeno se snahou o změnu lidské společnosti, společenského řádu a o osvobození člověka.
- Surrealisté se hlásili k socialistickým revolucionářům
- Hnutí surrealistů znovu oživlo před vypuknutí a na počátku 2. sv. války. Úzkost a děs se projevují v obrazu mrazivého strnutí, v němž lidské i živočišné tvary tuhnou v nerosty. Tento přechod každý zná z okamžiku mezi bděním a usínáním. Surrealisté ho využívali k vyjádření „zastaveného času“ mezi skutečností a tím, co je za ní či pod ní skryto
Hlavní představitelé:
Salvador Dali - Neviditelný člověk
Max Ernst - koláž
- frotáž
- Napoleon v pustině
René Magritte - Zastavený čas
ARTIFICIALISMUS:
- V Paříži vytvořili Toyen a Štýrský nový umělecký směr – artificialismus. V manifestu tohoto směru vyšli z teorie poetismu, když artificialismus prohlásili za ztotožnění malíře a básníka. Podle Toyen a Štýrského „ kubismus otáčel realitou, místo aby uvedl v pohyb imaginaci, artificialismus, nechávaje realitu v klidu, usiluje o maximum imaginativnosti
- Hlavní zájem je soustředěn na poezii
- V Štýrského artificiálních obrazech se obrazové prvky proměnily z nositelů pojmenovaných obsahů v samotné skutečnosti a podněcovatele emocí, kubistické tvarosloví v lyrickou řeč abstraktních forem, která dostala smysl malířské metafory. Malíř používal novou techniku: stříkání barev přes předměty, sítě a šablony
- Artificiální obrazy Toyen představují plochy s lineárními prvky a křivkami, tlumenými přísvity a neurčitým texturami.
- Názvy obrazů Toyen a Štýrského inspirovaly V. Nezvala, jenž jim ve své sbírce Hra v kostky věnoval několik básní
- Poetismus a artificialismus jsou jediné dva umělecké směry, jimiž čeští umělci obohatili světové avantgardní umění
- Artificialismus tvoři malířskou paralelu básnického poetismu. Osvobodil imaginaci od logiky paměti a zkušenosti a navazoval lyrickou atmosféru, jež zjemňuje lidskou senzibilitu. Využíval netradičních technik: stříkání barvy u Štýrského a vrstvení barev do reliéfu a lití barev na plátno u Toyen
- J. Štýrský = na Kordule se seznámil s Marií Čermínovou (Toyen), která se stala jeho družkou do konce života. Vstoupil do Devětsilu, s Toyen žil v Paříži, založil erotickou Edici 69 a redigoval Erotickou revue. Stal se zakládajícím členem Skupiny surrealistů v ČSR. Vyšel z lyricky pojatého kubismu, na výstavě Bazar moderního umění v Praze vystavil obrazy s geometrizovanými tvary a lyrickým koloritem v duchu poetismu
- Toyen = stala se členkou devětsilu, se Štýrským pobývala v Paříži, byla zakládající členkou Skupiny surrealistů v ČSR. Ve svých prvních obrazech s erotickými a cirkusovými náměty se inspirovala naivním uměním a atmosférou poetismu
Představitelé:
Jindřich Štýrský Cirkus Simonetta
Souvenir
Dívka s kytarou
Toyen Fjordy
Karel Teige obálka knihy I. Erenburga
28. prosinec 2012
6 189×
565 slov