Expresionismus přímo navazuje na impresionismus, a jak je zvykem je to směr zcela „opačný“. Slovo bylo poprvé použito na jedné z francouzských (v té době líheň nových směrů) výstav právě jako parodující impresionismus, kterému vytýkali nedostatek výrazu a naléhavosti. Ale i přes první použití tohoto termínu ve Francii směr získává velkou oblibu hl. v Německu. V tomto směru jde především o výraz působící na první pohled. Jde o chápání reality zevnitř. Vyjadřuje obavy o osud člověka. Vyjádření duševních pocitů -děs, hrůza z násilí, strach, samota. Expresivní umění také řeší odedávný problém dvou protikladů jako např. dobro X zlo, život X smrt, černá X bílá. Vyjadřuje se buď dravou barevností, nebo naopak kontrastem černé a bílé či zobrazením zneklidňujících gest postav. Čerpá hlavně ze dvou „zdrojů“. Fauvismus a Edvard Munch.
Edvard Munch 1863-1944
Norský malíř a grafik. Byl ovlivněn hlavně Goghem, Gauguinem. Munch vytvořil expresivní styl sugestivních výrazových prostředků, který je charakteristický postižením problémů lidského života. V roce 1889 prohlásil : „není třeba malovat interiéry, muže kteří čtou, a ženy, které pletou, ale je třeba zobrazovat živé lidi, kteří dýchají, cítí, trpí a milují.“ Používá symbolické linie a barvy. Při jeho výstavě v Praze ovlivnil i několik českých umělců té doby.
Díla: Nemocné dítě
Smrt v nemocničním pokoji
Puberta
Výkřik
Tanec života – Symbolika postav
Madonna
Dvě ženy na pláži
Fauvismus
Fauvismus je označení pro předchůdce fr. Expresionismu. Jejich první díla se veřejně objevují poprvé na Pařížském podzimním salónu roku 1905. Fauvisté nevytvořili žádný program a po roce 1907 se skupina rozpadá. Nejhlavnějším znakem fauvistů je použití čisté barvy ve větších plochách a jednoduché zkratky usilující o dekorativní zvýraznění předmětů. Barvy jsou hlavním výrazovým i stavebním prostředkem obrazu. Za fauvistické jádro se považuje fr. Malíř Henri Matisse.
Henri-Émile-Benoit Matisse 1869-1954
Francouzský malíř, kreslíř (ilustrátor-S. Mallarméa, Baudelaira a J. Joyce) a sochař. Studoval právo kterého se později vzdal pro umění. Typická u Matisse je dekorativnost. Dekor je opakování vzoru na ploše. V jeho fauvistických obrazech jasné nelomené barevné skvrny. Svým rytmem a rozmístěním vytvářejí pocit prostorovosti, ovšem prostor je často potlačován absencí stínování, používáním obrysových linií a vyplňování ploch jednotlivou barvou.
Díla: Carmelina
Dívka se zelenýma očima
Tanec
Tanec II
Hudba
Paní Matisová (portrét se zeleným pruhem)
Žena v klobouku (neobvyklé barvy v obličeji)
Německý expresionismus
Německé umění, té doby, několik lez za světovým. Konzervativní způsob vyjadřování. Německé programové skupiny: Die Brucke
Der Blaue Reiter
Die Neue Sachlichkeit
Bauhaus
Die Brucke 1905-1913
Jejich veřejné programové prohlášení se objevuje v roce 1906. Hlavním výrazovým prostředkem jsou barvy. Jsou značně ovlivněny rituálností a primitivním uměním. Divokost barev, bourání starých mýtů, provokace. Oslovují z velké části tehdejší mládež.
Autoři: Ernst Ludwig Kirchner- inspirace primitivním uměním
Karl Schmidt Rottluff- inspirace primitivním uměním
Erich Heckel
Emil Nolde- inspirace primitivním uměním
Max Pechstein
Otto Mueller
Der Balue Reiter 1911-1914
Podobné jako u Die Brucke. S tím rozdílem že se prvotně snaží vyjádřit „duševnost“ spiritualitu! Jejich díla vypadají skoro až rytmicky.
Autoři: Franz Marc
Vasilij Kandinskij
August Macke
Gabriele Munter
Alexei Jewlenskij
Paul Klee
Die Neue Sachlichkeit 1918-1933
Směr vznikající na jako odpověď na první světovou válku. Je charakterizován realističností kombinovanou s cynismem a sociální kritikou filosofického postoje.
Autoři: Otto Dix
George Grosz
Christian Schad
Bauhaus 1919-1933
Škola působící kolem roku 1919 ve Výmaru. Pracuje s moderním uměním. Expresionismus prolíná s architekturou a designem. Její vliv byl enormně významný pro celý svět, jelikož v roce 1933 byla zavřena nacisty a mnoho umělců následně emigrovalo do USA.
Autoři: Paul Klee
Vasilij Kandinskij
Josef Albers
Anni Albers
László Moholy-Nagy
Vasilij Kandinskij 1866-1944
Ruský malíř studoval práva a opět se rozhodl svou kariéru ukončit, aby se mohl věnovat umění. Hodně cestoval po Evropě. Jeho malířský vývoj se pohybuje od realismu (ztvárňoval malebné městské motivy se světelnými efekty) přes impresionismus, secesi (pohádkové [romantické] výjevy na základě hudebních a básnických zážitků). A ve 20.letech směřoval k přísnému matematickému řádu. A dospěl až k abstrakci.
Díla: Názvy děl se zjednodušily. Malíř nechtěl aby se pozorovatel nechal rušit hledáním konkrétna a aby cítil celkový dojem z malby.Takže potom vznikla pojmenování jako je kompozice 1,2,3 atd. a popisy jako Žlutá-Červená-Modrá:
Franz Marc 1880-1916
Studoval teologii a filosofii na Mnichovské universitě. A od roku 1900 pak navštěvoval akademii v Mnichově. ze Maloval hodně zvířecí motivy kterých čiší síla a vitalita. Modelace tvarů. Také byl velmi spjat s hudbou: „obraz musí znít“! Snaží se obrazem vyvolat emoce (expresionismus).
Díla: Tygr
Lišky
Ležící pes ve sněhu
Malí modří koně
Max Beckamnn 1884-1950
Německý malíř a grafik. Jeden z nejvýraznějších německých expresionistů, zastánce literárního stylu. Od roku 1947 žil v USA. V tvorbě před 1. světové válkou se zaměřil na téma katastrofy (Zemětřesení v Messině, Zánik Titaniku). Po 1. světové válce se zařadil k německému sociálněkritickému malířství (reakce na 1. sv. válku- deziluze, kritika společnosti)). Vytvořil cykly litografií Peklo, Noc ve městě a leptů Tváře a Trh. Ve 20. letech vytvořil vlastní charakteristický malířský styl, konturování světlých barev černou linií. Náměty čerpal z prostředí barů, kabaretů a cirkusů. Poté, co jeho dílo označili nacisté za zvrhlé umění, namaloval Beckmann svůj první triptych Odjezd, symbolizující jeho odchod do holandského exilu. V pozdější tvorbě se stále více obracel k mytologii. Vytvořil sérii autoportrétů.
Díla: Maison close
Hledači potěšení
Pláž
Odpočívající nahota
Egon Schiele
Rakouský malíř, žák vídeňské malířské akademie (1906-9). 1907 se seznámil s G. Klimtem a jeho prostřednictvím se secesním uměním. 1909 založil s třemi rakouskými malíři "NeukunstGruppe" (Klimt,Schiele, Kokoschka), 1911 maloval v Českém Krumlově, odkud pocházela jeho matka. 1912 byl potrestán čtyřiadvacetidenním vězením, protože jeho akty byly odsouzeny jako pornografie. Spíše kresebný projev. Erotizující náměty, ale znepokojivé.
Zemřel několik dní po skončení první světové války na španělskou chřipku.
Díla: Opovržlivá žena
Těhotná žena a smrt
Sedící dívka
Bojovník
Oskar Kokoschka 1886-1980
Ačkoli patřil do Rakouské skupiny Neukunst gruppe jako Schiele oproti němu malířský projev.
Díla: Hradčany
Pohled na Karlův most
28. prosinec 2012
16 076×
969 slov