( *1841 Limoges, +1919 Cagnes-sur-Mer)
Franc. malíř - impresionismu. Renoir si vydělával na své studium malířství malbou porcelánu. Po počátečním střetnutí s uměním G.Couberta /malíř, učil se kopírováním starých mistrů v Louvru/ se seznámil kolem r.1862 s C.Monetem, J.Brazillem
a A.Sisleyem a přešel k impresionistické malbě v plenéru /malba pod širým nebem/ s použitím něžných modrých a růžových
tónů, s nimiž pracoval až do 80.let (Lisa se slunečníkem, 1868).
S přáteli stejného smýšlení se společně přestěhoval do Chally u Fontainebleau. Figurální obrazy zůstaly jeho hlavním tématem, zatímco ostatní impresionisté dávali přednost čisté
Krajině. Nejdůležitějšími díly tohoto období jsou Houpačka,
Le Moulin de la Gallete, Le Déjeneur a Snídaně veslařů.
V 80.letech je pod vlivem Ingresova díla jeho forma více určována pevnějšími liniemi a zárověň výraznější plastičností těl. (Deštníky 1884)
V pozdním díle se vrátil ke svým zářivým tónům a atmosferickým účinkům světla (Koupající se, 1904-6).
Impresionismus (franc. impresion - dojem)
Směr, který vznikl v 2.pol. 19.stol. ve Francii.
Charakteristický je důraz na - plenérovou malbu, spojený se snahou o zachycení krátkého náladového okamžiku (na rozdíl od ateliérové malby, při níž jde o zachycení většího množství dojmů na jediném obraze). Místo předmětu samého nastupuje barevný dojem, vyvolaný působením světla a vzduchu. Proto malíř nanáší na plátno spoustu malých barevných plošek, které teprve z určité vzdálenosti dávají výsledný dojem. Nápadné je prosvětlení barevné palety: čerň, hněď, a šeď již neexistují, stíny jsou zachycovány ve své barevnosti. - Označení
Impressionismus je dílem redaktora L.Leroye, který je odvodil z názvu Monetova obrazu (Impresion, soleil levant - Imprese, vycházející slunce), 1872.
Impresionisté: C.Monet, A.Renoir, A.Sisley, C.Pissaro, P.Cézanne, E.Degas a B.Morrisotová. 1874 - 1. výstava impres.
28. prosinec 2012
3 977×
283 slov