Narodil se v Moskvě v rodině úředníků. Otec Semjon Vladimirovič se zúčastnil druhé světové války. Matka Nina Maksimovna (Seregina) se narodila v Moskvě, a pracovala jako tlumočnice. První léta Vysockého prošly v Moskvě; na začátku druhé světové války s matkou odjel na Ural do městečka Buzuluk Orenburské oblasti. Po dvou letech se zase vracejí do Moskvy. V letech 1947-1949 Vysotsky bydlel v městě Eberswald v Německu, kde sloužil jeho otec. Po tuto dobu se vychovaní Vysockého ujímá druha manželka jeho otce Jevgenija Stepanovna Vysockaja-Lichalatova. Pod jejím dohledem se Vladimir věnuje hudbě – bere hodiny hraní na fortepiano, které ho učí německy učitel. Po navrácení se do Moskvy stále žije v rodině otce a na jaře 1955 se stěhuje k matce. Po absolvování školy (1955) Vysockij se dostava na mechanickou fakultu Moskevského institutu. Ale opouští ho po jednom semestru. Ještě v žákovských letech chodí na dramkroužek Doma učitele. V roce 1956 po poctivé přípravě se dostává na MCHAT (МХАТ). V studentských letech Vysockij je jeden ze stálých účastníků četných akcí – píše verše, parodie, kuplety, improvizace. Po ukončení studií (1960) hraje na Moskevské scéně: v divadle A.S. Puškina, Divadle miniatur, zkouší se na divadle Sovremennik. Od roku 1964 je hercem Moskevského divadla Dramy a komedie na Tagance, který řídí Ljubimov. Od konce 50. let Vysockij také aktivně pracuje ve filmu, kde zahrál kolem třiceti rolí. Od šedesátých let pracuje v kině nejenom jako herec, ale také jako autor písní. Začátek své tvůrčí činnosti dává Vysockij do souvislosti s působením na něj Bulata Okudžavy: „Mně ohromilo, jak silný vliv mají jeho verše na posluchače, když je čte s pomocí kytary a taky já jsem to začal zkoušet.“ Svojí první písní Vysockij považoval „Tetování“ (1961), která byla napsána v Leningradě (Santk Petěrburk). Tvorba jeho počátečního periodu (1961-1964) se opíralo hlavně na tradici „uličního“ folklóru a městské romance a mělo spíše charakter parodie a variace na „uliční“témata. Uprostřed 60. let v jeho tvorbě nastala krize; a jeho příchod do právě reorganizovaného Divadla dramy a komedie na Tagance podmínilo rozřešení této krize.Pestrá individualita divadla, jeho intelektuální zaměření přitáhly hodně zajímavých spisovatelů a poetů, herců a vědců, skladatelů. Po skládání první hudby na verše Vozněsenského pro divadelní představení „Антимиры“ Vysockij začína pracovat v divadle. Jeho první profesionálně předvedenou písní v představení („Десять дней, которые потрясли мир,“ 1965) byla píseň bílých důstojníků „В куски разлетелася корона.“ V tento period 1964-1968 se rozšiřuje jeho tématická a žánrová tvorba: rekce na politické události („китайский“ цикл), na události v osobním životě („Мой друг уедет в Магадан“). V tutéž dobu se objevují první písně-pohádky „О нечисти“, „Про джинна“, „Про дикого вепря“, „О несчастных сказочных персонажах“, antipohádka „Лукоморья больше нет“. Vysockého zájem o fantastičnost (sci-fi?) se projevil v cyklu „fantastických“ výtvorů: „В далёком созвездии Тау Кита“, „Песня космических негодяев“, „Каждому хочется малость погреться“ (1966). Současně s tím se objevují první „sportovní“ písně: „О сентиментальном боксёре“, „О конькобежце на короткие дистанции“. V těchto letech začíná jinak znět válečné téma, která v ranní tvorbě se proplétalo s vězeňskou („Штрафные батальоны“, 1963), a v důsledku s ní často nacházelo souvislost („Песня о госпитале“, „Все ушли на фронт“, „Песня о звездах“; všechy z roku 1964). V roce 1965 v představení Divadla na Tagance „Павшие и живые“ zněla píseň Vysockého „Солдаты группы „Центр““, a v roce 1966 ve filmu „Я родом из детства“ zaznělo několik jeho písní: hlavně „Братские могилы“. V tomtéž roce se Vysockij točí ve filmu „Вертикаль“, ke kterému píše cyklus „alpinistských“ písní: „К вершине“, „Песня о друге“, „Военная песня“. Na první plán se vyzdvihuje lyrstický počátek. Ke konci 60. let tato tendence sílí, čemuž silně napomáhají osobní okolnosti jeho života (seznámení v létě 1967 s budoucí manželkou Marinou Vladi, francouzskou herečkou ruského původu – opravdové jméno – Marina Vladimirovna Poljakova-Bajdarova). Ke konci 60. let se taky připisují jeho první publikace. V tuto dobu se v oficiálním tisku objevuje řada statí, která kritizovala Vysockého tvorbu, kde byla vyčítána nejenom uměleckost, ale také „vysoká idejnost, opravdová občanskost“. Poetickou reakcí na tyhle události se stala „Охота на волков“ 1968.
V těchto letech se Vysockij snaží pracovat i v jiných žánrech: novela „Жизнь без сна“ = „Дельфины и психи“, v SSSR je poprvé uveřejněno v roce 1989, filmový scénář „Удивительная история очень молодого человека из Ленинграда и девушки из Шербурга“ (1969, uveřejněno 1992) a „Как-то всё вышло…“ 1969-1970). Ale ani jedno z těchto předsevzetí se mu nepodařilo uskutečnit. V 1970-1971 pracuje nad poémou pro děti „Вступительное слово про Витьку Кораблёва и друга закадычного Ваню Дыховичного“ ve dvou částích pro vydavatelství „Dětská literatura“, které ale tuto poému nikdy nepřijalo. V roce 1970 také začínají přípravy na představení podlé hry Shakespeara „Hamlet“, kde si zahrál hlavní roli. Tato herecká práce se stala mezníkem ve vývoji jeho nejenom herecké, ale i poetické činnosti. Stále častěji se v jeho dílech setkáváme s otázkami života a smrti, lidské předurčenosti, obecnělidské spjatosti a zodpovědnosti tak nebo onak zabarvené do „hamletovské“ tématiky: „Бег иноходца“ 1970, „Горизонт“ 1971, „Кони привередливые“ 1972. Jedno z ústředních pozic v poezii tohoto období (1968-1973) zaujímá báseň „Мой Гамлет“ 1972, ve kterém úvahám o osudech své generace a o svém vlastním osudu Vysockij přidává formu lyriko-filozofského monologu, umožňující nejen lépe pochopit myšlenky autora, ale také si představit jeho přelud obrazu Hamleta. Ze žánrového hlediska je toto období jeho činnosti více jednorodé než předcházející: současně s lyricko-filozofským monologem Vysockij stále častěji se obrací ke žánru balady. „Hamletovským“ obsahem je přeplněný cyklus balad, napsaný k filmu „Бегство Мистера Мак-Кинли“ 1973: „Баллада о маленьклм человеке“, „Баллада о манекенах“, „Баллада об уходе в рай“, „Прерванный полёт“. Poprvé se objevují díla vyzpovídací („Я не люблю“ 1969, „Маски“ 1971, „Памятник“ 1973, „Когда отпою и отыграю“ 1973) a milostné lyriky („Мне каждый вечер зажигает свечи“ 1968, „Маринка, слушай, милая Маринка“1969, „Нет рядом никого, как ни дыши“ 1969, „Я люблю тебя сейчас“ 1973). Současně s tím se formuje i vlastně lyrický hrdina Vysockého. V tomto období vznikly nejvýznamnější díla o válce – „Песня о Земле“ 1969, „Он не вернулся из боя“ 1969, „Мы вращаем Землю“ 1972. V roce 1973 spolu s Marinou Vladi Vysockij jede na svoji první zahraniční výpravu, jejíž dojmy se odrazily v cyklu veršů „Из дорожного дневника“. První báseň tohoto cyklu „Ожидание длилось, а проводы были недолги“ bylo později uveřejněno v almanachu „Den poezie 1975“. Toto byla jediná zeživotní publikace básni Vysockého v podobné emisi. V těchto letech jede Vysockij často za hranice, dlouho žije ve Francii, kde pracuje na cyklech, které objednal režisér S.Tarasov pro film „Стрелы Робин Гуда“ a dramaturg E. Volodarskij pro představení „Звёзды для лейтенанта“. V roce 1977 Vysockij poprvé vystupuje na slavnosti „Jumanite“ a na večeru sovětské poezie v Pavillon De Paris se skupinou autorů (K.Semjonov, B.Okudžava, J.Jevtušenko, R.Rožděstvenskij, O.Sulejmanov, V. Korotič). V následujících letech (1978-1979) Vysockij hodně vystupuje za hranicemi: v Německu, Itálii, USA, Kanadě. V roce 1979 Vysockij – se stává jedním z účastníků almanachu „Metropol“. Do tohoto almanachu bylo Vysockým představeno kolem 20 děl rozmanitých jak v žánrovém, tak v dobovém vztahu: od nejstarších („Ребята, напишите мне письмо...“) do více zralých („Банька по-белому“, „На смерть Шкшина“, „Горизонт“).
Nejvíce zralá etapa v jeho tvorby – 1973-1980. Nejdůležitější místo v jeho poezii v tomto období zaujímá téma Osudu – od osudu jednotlivého člověka – do osudu celé generace a národa. Pro tuto dobu jsou nejvíce charakteristické žánry filozofského monologu a balady, často s jasně vyjádřeným podobenským (притча) počátkem („Две судьбы“, „Притча о Правде и Лжи“). V 70. letech Vysotskij často pracuje na radiu, mnohá z představení s jeho účastí jsou nahrány na disky: „Зелёный фургон“, „Мартин Иден“, „Незнакомка“, „Маленькие трагедии“. Velký cyklus je stvořen pro hudební pohádku „Алиса в Стране чудес“ 1977. V těchto letech Vysockij pokračuje pracovat v divadle. Na konci 70.let pracuje nad prózou („Роман о девочках“ 1977), kinoscénařem („Венские каникулы“), zkouší své síly v režisérství, prohlašuje ideu o stvoření „autorského“ kina.
Vysockij uměl tak dobře vyjádřit atmosféru, myšlenku a vnitřní stav jeho hrdinů z veršů – buď to ve válce(třebaže nikdy nebojoval), na horách nebo ve vězení a jinde, že každá (nebo „skoro“ každá) vrstva lidu, který se skládá ze složek jako – horolezci, vojáci, vezni atd. ho brali a berou za „svého“. V tom má zásluhu jeho schopnost vyjádřit neuvěřitelně realisticky a přesně pocity hrdinů z nejrůznějších oblastí.
25 července 1980 ve svém Moskevském bytě Vladimir Visockij umírá na srdeční záchvat. Je pohřben na Vagaňkovském hřbitově.
28. prosinec 2012
5 490×
1402 slov